April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس بازار کار مطرح کرد
کد خبر: ۳۸۰۰۰۲
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
0
یک کارشناس بازار کار، ظهور مشاغل جدید در آینده را به زیان بازار کار ندانست.
مشاغل آینده، بازار کار را متحول خواهد کرد
حمید حاج اسماعیلی با انتقاد از خام فروشی منابع کشور، فرآوری محصولات را مقدمه ایجاد مشاغل جدید و دانش‌بنیان و اشتغال فارغ التحصیلان در کشور عنوان کرد.

وی درباره ترسیم چشم انداز مشاغل آینده در ایران و منسوخ شدن برخی مشاغل با روی کار آمدن مشاغل نوظهور اظهار کرد: تجربه کشور‌های توسعه یافته نشان داده است که این مشاغل آسیب پذیر نیست و ظرفیت مشاغل را کاهش نمی‌دهد بلکه استفاده از تکنولوژی می‌تواند دریچه‌های جدیدی را به سوی بازار کار باز کند، یعنی به قدری فضای بکر و پر ظرفیت در تکنولوژی‌های جدید برای تعاریف مشاغل هست که می‌تواند تا چند برابر شغل‌های سنتی که ممکن است در این تغییر و تحول از بین بروند را جبران کند.

وی درباره پیامد جایگزینی ماشین به جای انسان در مشاغل و بنگاه‌ها با ظهور مشاغل جدید، گفت:معتقدم متناسب با شرایط و تغییر تکنولوژی که موجب توسعه بازار کار و بالا رفتن بهره وری می‌شود، می‌توان مشاغل جدید هم تعریف کرد؛ یعنی در مشاغل آینده، نیرو‌های کار به جای کار یدی، پشت سیستم می‌نشینند و از طریق اتصال به دنیای مجازی یا تکنولوژی آن کار را انجام می‌دهند چرا که برای فعالیت‌هایی که با ماشین و تکنولوژی روز انجام می‌شود افرادی به عنوان اپراتور، طراح و برنامه ریز در مجموعه‌ها باید حضور داشته باشند یا افرادی که کار پشتیبانی نرم افزار‌ها و مدیریت‌ها را انجام می‌دهند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: این جابجایی‌ها نه تنها باعث کاهش نمی‌شودبلکه پوشش گسترده تری ایجاد می‌کند که مشاغل نوآورانه‌تر و به روزتر شوند.

این کارشناس بازار کار در پاسخ به این پرسش که آیا مشاغل سنتی با ظهور مشاغل نوین می‌تواند به شکل بروزتری دنبال شود؟ اظهار کرد:بازار کار ایران سنتی است و باعث شده نتوانیم از منابع داخلی به خوبی استفاده کنیم و دلیل خام فروشی منابع این بودن که مسئولان به وظایف خود برای تغییر و تحول و استفاده از تکنولوژی عمل نکردند.

به گفته حاج اسماعیلی، اگر فراوری صورت بگیرد، زمینه جدیدی برای آغاز مشاغل جدید خواهد بود و اکثر افراد دانش‌آموخته و تحصیلکرده در این بخش‌ها شاغل می‌شوند و بسیاری از این شغل‌ها می‌تواند در بستر مشاغل دانش بنیان شکل بگیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: