April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۲۲۹
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
0
اگر شما در روز‌های گرم تابستانی رانندگی کرده باشید به احتمال زیاد با جوش آوردن خودرو مواجه شده اید. یکی از نشانه‌های جوش آوردن خودرو بیرون آمدن بخار آب از اطراف درب موتور و بالا آمدن آمپر است.
راه‌های جلوگیری از جوش آوردن خودرو
از دلایلی که میتوان به آن در مرحله اول اشاره کرد فن رادیاتور است رادیاتور از مهمترین اجزا در خنک کردن موتور خودرو میباشد فن رادیاتور به طور مداوم در جلو خودرو کار میکند مادامی که در حال حرکت و جرخش میباشد خنک کردن موتور را نیز به همراه دارد، اما بلافاصله پس از خرابی آن و از حرکت ایستادنش دمای موتور بالا می‌رود و به اصطلاح جوش می‌آورد اگر به تازکی تصادفی از قسمت قدامی خودرو داشته باشید ممکن است در اثر ضربه فن دچار مشکل شده باشد، اما گاهی ممکن است لوازم یدکی خودرو که مربوط بخش برقی خودرو می‌شود دچار سوختگی شده باشد مبتوان از این موارد به فیوز و یا رله فن اشاره کرد.

از موارد دیگر میتوان به روغن موتور اشاره کرد

روغن موتور از اصلی‌ترین لوازم مصرفی خودرو اشاره کرد چک کردن هروز روغن موتور از واجب‌ترین کار‌ها میباشد. حتی گاهی ممکن است چراغ روغن خودرو شما سوخته باشد و شما در صورت چک نکردن مداوم روغن موتور متوجه کم شدن آن نشده باشید. اگر روغن موتور کم شده باشد و یا مدت زیادی از عدم تعویض آن گذشته باشد موتور بشدت داغ می‌شود و جوش می‌آورد.

مورد بعدی پمپ آب است وظیفه‌ی آب رسانی به سیستم خنک کننده موتور را بر عهده دارد علاوه بر مواردی که هروز باید چک شود آب موجود در قمقمه خودرو میباشد گاهی گرم بودن هوا، نشتی از درب قمقمه و یاحتی بخشی از رادیاتور خودرو ممکن است آب موجود در قمقمه را کم کند هیچ چیز غیر ممکن نیست پس با این خیال که به تازگی آب خودرو چک شده است مسافت طولانی را با خودرو طی نکنید و حتی اگر در متوجه بالا رفتن درجه آب شدید قبل از به مرحله جوش آمدن خودرو را خاموش کنید. فراموش نکنید که اگر پمپ آب وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، سریعا دمای موتور بالا می‌رود و موتور جوش می‌آورد.

اگر یکی از لوازم یدکی مانند هوزینگ ترموستات، واشر سرسیلندر و یا رادیاتور دچار نشتی آب شوند موتور شما جوش می‌آورد اگر در هر کدام از قطعات خودرو خود دچار مشکل شدید میتوانید از سایت خودرو آیدی میتوانید قطعات اورجینال تهیه کنید.

یکی از مواردی که شاید هرکسی به آن توجه نکند رسوب املاح آب در بخش‌های مختلف میباشد برای مثال شیلنگ‌هایی که وظیفه حمل آب را دارند با این گردش آب باعث خنک شدن بخش‌های مختلف می‌شوند در صورت رسوب املاح در بخش‌های مختلف باعث گرفتگی شوند و کار را برای شما دشوار کنند.

حال فرض بر این است که به دلایل مختلف خودرو شما جوش آورده است و شما در حال حاضر باید تصمیم بگیرید که در اسرع وقت چه کاری انجام دهید

اولین موردی که بسیار باید به آن توجه کرد آن است که به هیچ عنوان خودرویی که جوش آورده و دمای بالایی دارد درب رادیاتور را باز نکنید با باز کردن درب رادیاتور در هنگام جوش آوردن درب رادباتور به بالا پرتاب شده و آب جوش داخل رادیاتور با بالا پرتاب می‌شود که ممکن است با صورت شما برخورد کند یا روی صورت اطرافیان شما پرتاب شود

مورد بعدی آن است که میتوانید کاپوت خوردو را بالا داده تا گردش هوای خنک داخل کاپوت موجب خنک شدن شود پس از گذشت مدتی میتوانید روی رادیاتور و موتور آب بریزید تا زمان خنک شدن موتور و پایین آمدن درجه آب نباید ماشین را روشن کرد در کنار تمام موارد بالا باید توجه داشت که اولین نکته پس از جوش آوردن خودرو مخصوصا در هوای گرم تابستان که ممکن است کولر خودرو روشن باشد اتفاق بیافتد پس در اولین قدم کولر خودرو را خاموش کنید نکته‌ای که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند و حتی ممکن است افراد حرفه‌ای و صاحب نظر آن را عنوان نکنند آن است که استفاده مداوم از کولر باعث کوتاه شدن عمر باطری خودرو شود پس همیشه در استفاده از کولر خودرو محتاط عمل کنید در مواردی که در سفر به سر می‌برید باید بدانید که مسیر‌هایی با شیب زیاد به طور مداوم و ترمز کردن‌های زیاد نیز باعث داغ کردن موتور خودرو می‌شود در بعضی از موارد در مسیر‌های طولانی سعی کنید با دنده خلاص حرکت کنید البته باید توجه کرد خلاص حرکت کردن در مسیر طولانی یا شیبدار بسیار خطرناک است.

با روشن کردن بخاری خودرو می‌توانید کمک بزرگی به موتور خوردو کنید و این گرمای موجود در موتور خودرو را به جان بخرید روشن کردن بخاری می‌تواند گرمای موتور را به بیرون انتقال دهد شاید روشن کردن بخاری در گرمای تابستان زیاد جذاب نباشد، ولی کمک شایانی به خودرو شما می‌کند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: