April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۴۴۲
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
امروز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ از طرح جدید برای کنترل نرخ ارز ر تهران رونمایی شد. مردم به جای سکه و دلار «نفت خام» بخرند.
اقدام جدید برای کنترل نرخ ارز و سکه
بازار ارز در تهران، سلیمانیه و هرات در چند روز اخیر نوسان خاصی را ثبت نکرده است. قیمت دلار در تهران از هفته گذشته تا امروز سه شنبه ۲۱ تیر ماه در یک محدوده تکراری به فعالیت می‌پردازد و در هرات و سلیمانیه، دلار از تعطیلات عید قربان برنگشته است بنابراین قیمت جدید از سوی این دو بازار مخابره نشد.

توقف قیمت دلار در صرافی ملی

دلار در بازار رسمی هم بر روی یک قیمت خاص متوقف شد. نرخ دلار صرافی ملی امروز از صبح تا عصر یکسان بود. اسکناس آمریکایی در صرافی ملی امروز ۱۰ تومان از دیروز بالا‌تر بود و به قیمت ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان معامله شد.

سرنوشت مشابه دلار متشکل با صرافی ملی

در بازار متشکل ارزی هم نرخ دلار سرنوشتی مشابه دلار صرافی ملی را تجربه کرد. نرخ دلار در بازار یاد شده بیش از ۱۰ بار با یک قیمت یکسان اعلام شد. نرخ دلار متشکل امروز ۲۷ هزار و ۷۸۱ تومان بود که در مقایسه با دیروز ۱۰ تومان نوسان صعودی را نشان می‌دهد.

اقدام جدید برای کنترل نرخ ارز و سکه

امروز خبر گزاری تسنیم از طرح جدید بازارساز برای کنترل نرخ ارز رونمایی شد. خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت:مردم به جای سکه و دلار «نفت خام» بخرند.

بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به‌جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت خام اختصاص دهند و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

با انتشار اوراق به‌روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد شوند. اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداری است که توسط انبار‌های مورد تأیید بورس صادر می‌شود.

هنوز جزئیات دقیق تری از این طرح از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.

امابرخی از تحلیلگران معتقدند این سیاست جدید بازار ساز ممکن است در کوتاه مدت نرخ ارز را کنترل کند.

با این حال عده‌ای دیگر از بازیگران ارزی باور دارند دولت برای کنترل نرخ ارز باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها از جمله انتطارات تورمی را کاهش دهد و در غیر این صورت احتمال افزایش قیمت دلار در بلند مدت وجود خواهد داشت.

وعده جدید به بازار دلار

خبر جدید دولت با وعده‌ای خاندوزی به بازار ارز تهران همراه شد. سید احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد امروز گفت: با توجه به اقدامات دولت منشا سوم تورم به شکل مدیریت شده در تیرماه و مردادماه نسبت به خردادماه کاهش پیدا می‌کند بنابراین چشم‌انداز تورمی به طور قطع در ماه‌های آینده به سمت کنترل و مهار تورم است.

قیمت طلا پایین‌آمد/ تداوم نوسان سکه بالای مرز ۱۵

قیمت اونس طلا امروز تا ۱۷۳۰ دلار کاهش پیدا کرد، اما در عصر بر روی ۱۷۳۳ دلار قرار گرفت که نسبت به دیروز ۳ دلار پایین‌تر بود.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار در زمان نوشتن این گزارش ۹ هزار و ۲۰۰ تومان از دیروز ارزان‌تر معامله شد. این فلز گران بهای داخلی امروز ۱ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت سکه هم امروز در محدوده ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. با قیمت یاد شده حباب سکه همچنان در محدوده ۱۸ درصد است. به نظر می‌رسد به نظر حباب سکه خیال ترکیدن ندارد. فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه هم به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: