کد خبر: ۳۸۰۵۰۴
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
0
بانک مرکزی هند اعلام کرد از این پس برای تسهیل معاملات تجاری با کشور‌های تحت تحریم اقتصادی همچون ایرانی و روسیه، مکانیسم پرداخت با روپیه را به کار خواهد گرفت.
هند ارز ملی را برای تجارت با ایران و روسیه به کار می‌گیرد
بانک مرکزی هند (RBI) مکانیزمی را برای تسهیل تجارت بین المللی به روپیه (INR) را با گزینه پرداخت فوری ایجاد کرده است. بانک‌هایی که به‌عنوان نمایندگی‌های مجاز برای چنین تراکنش‌هایی فعالیت می‌کنند، باید برای تسهیل این کار، باید تأیید نهاد‌های مربوط را دریافت کنند.

بانک مرکزی هند اعلام کرد به منظور رشد تجارت جهانی با تاکید بر صادرات از هند و حمایت از علاقه روزافزون جامعه تجاری جهانی به روپیه، تصمیم گرفته شده است که راه‌هایی برای صدور صورتحساب، پرداخت و تسویه صادرات/واردات ایجاد شود.

در بیانیه بانک مرکزی هند آمده است: قبل از اجرای این سازوکار، بانک‌ها ملزم خواهند بود تا از اداره ارز خارجی بانک مرکزی هند، دفتر مرکزی بمبئی، تأییدیه بگیرند.

«ماهش دسای»، رئیس EEPC (شورای توسعه صادرات مهندسی هند) گفت: «اقدام بانک مرکزی برای ایجاد مکانیسم تسویه تجارت بین‌المللی با روپیه، تجارت با کشور‌های تحت تحریم مانند ایران و روسیه را تسهیل می‌کند. از زمانی که تحریم‌ها علیه روسیه اعمال شد، تجارت با این کشور به دلیل مشکلات پرداخت تقریباً متوقف شده است. در نتیجه مکانیسم تسهیل تجارت با برنامه بانک مرکزی، شاهد کاهش مشکلات پرداخت با روسیه هستیم. این کار همچنین خطر نوسانات بازار تبادل ارز را به ویژه با توجه به برابری یورو-روپیه کاهش می‌دهد. ما این کار را اولین گام به سمت تبدیل ۱۰۰ درصدی روپیه می‌دانیم.

بانک مرکزی هند، در این اطلاعیه اعلام کرده است که کلیه صادرات و واردات، در چارچوب این برنامه ممکن است بر اساس روپیه صورت گیرد و نرخ مبادله بین ارز‌های دو کشور شریک تجاری، در بازار تعیین شود.

در این بیانیه آمده است که بانک‌های AD در هند مجاز به باز کردن حساب‌های روپیه ووسترو (Vostro حساب سپرده‌ای که یک کشور در بانک یک کشور خارجی دارد) شده اند. واردکنندگان هندی که واردات را از طریق این مکانیسم انجام می‌دهند، در قبال صورت‌حساب‌های عرضه کالا یا خدمات از فروشنده خارج از کشور، هزینه‌ها را به روپیه پرداخت خواهند کرد که به حساب ویژه کشور هدف، واریز می‌شود.

صادرکنندگان هندی نیز که از این مکانیسم استفاده می‌کنند، درآمد حاصل از صادرات را به روپیه از موجودی موجود در حساب ویژه برداشت خواهند کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که این مکانیسم احتمالاً به روپیه در بازار تبادل ارز قدرت می‌بخشد. «راهول باجوریا»، اقتصاددان ارشد هند، گفت: در میان ضعف مداوم روپیه در برابر دلار و یورو، بانک مرکزی، اقداماتی را صورت داده که به نظر می‌رسد هدف آن کاهش تقاضا برای ارز خارجی، از طریق ترویج تسویه حساب‌های تجاری با روپیه باشد.

وی افزود: ما این اقدامات را به عنوان گام‌های مفید بلندمدت می‌بینیم که می‌تواند استفاده بیشتر از روپیه در تجارت خارجی را امکان پذیر کند.

طبق این اطلاعیه، صادرکنندگان هندی ممکن است از طریق مکانیسم پرداخت روپیه، پیش پرداختی را در مقابل صادرات از واردکنندگان خارج از کشور به روپیه هند دریافت کنند.

بانک مرکزی هند اعلام کرده است: قبل از اجازه هرگونه دریافت پیش پرداخت در قبال صادرات، بانک‌های هندی باید اطمینان حاصل کنند که وجوه موجود در این حساب‌ها ابتدا برای انجام تعهدات پرداختی برای سفارش‌های صادراتی که قبلاً انجام شده‌اند، استفاده می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: