معاون سازمان فنی و حرفه‌ای خبرداد
کد خبر: ۳۸۰۵۱۶
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
0
معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در حال حاضر ۴۶ درصد بیکاران کشور دارای مدرک دکتری، ۷۸ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۷۴ درصد هم صاحب مدرک کارشناسی هستند. همچنین در حال حاضر ۵۰ درصد افراد بیکار در خراسان رضوی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.
بیکاری ۶۴ درصد جمعیت فعال کشور
علی‌حسین شهریور  در جلسه شورای مهارت خراسان رضوی که در سالن شهید سلیمانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۸۰ میلیون شغل جدید در جهان ایجاد خواهد شد. همچنین ۶۵ درصد کودکانی که در سال ۲۰۱۷ وارد دبستان شده‌اند، تا آن زمان وارد مشاغلی خواهند شد که هنوز وجود ندارد؛ بنابراین بسیاری از آموزش‌های فعلی در آماده‌سازی آن‌ها برای آینده ناکام خواهد ماند.

وی افزود: بازار کار نیازمند نیروی کار ماهر است که برای تربیت این نیروی ماهر باید سه وظیفه را به سرانجام رساند. اولین وظیفه تدوین استاندارد‌های مهارتی و وظیفه دوم اجرای این آموزش‌ها در بخش‌های دولتی و غیردولتی است که بخشی از آن به صورت رایگان و بخش دیگر در ازای پرداخت شهریه انجام می‌شود. وظیفه سوم نیز سنجش صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه مهارت برای مهارت‌آموزان است.

معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: در حال حاضر سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در سطح کشور شرکت می‌کنند که ۷۰ درصدشان در آزمون‌ها نمره قبولی کسب و به منظور کسب گواهینامه مهارت تلاش می‌کنند. همچنین ۵۰ درصد از این افراد موفق به ورود به بازار کار می‌شوند.

شهریور تصریح کرد: هم‌اکنون جمع کل کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور ۲۶ هزار و ۷۹۴ مورد است که از این تعداد حدود ۴۸۰۰ مراکز ثابت دولتی است و حدود ۱۲ هزار آموزشگاه به صورت آزاد فعالیت می‌کند. البته تعدادی آموزشگاه دیگر نیز فعال است. گروه‌های هدف آموزشی نیز شامل ۱۶ گروه از جمله شاغلان، دانشجویان، روستاییان و عشایر، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، افراد دارای معلولیت و... است.

وی خاطرنشان کرد: از اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور افزایش مهارت‌افزایی دانشجویان، دانش‌آموختگان، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی، طرح ساماندهی مربیان، طرح تعیین صلاحیت آزمونگران و برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت است.

شهریور با اشاره به وضعیت بیکاری در کشور ادامه داد: در حال حاضر کشور دارای ۸۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۲ درصد از این جمعیت در سن کار یعنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند. طبق نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز سال گذشته نرخ بیکاری در افراد ۱۵ سال و بیشتر ۸.۹ درصد است. در حال حاضر تعداد کل بیکاران کشور ۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۱۴۲ نفر است که از این رقم تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار زن ۴۸۴ هزار و ۴۲۴ و تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار مرد ۴۳۳ هزار و ۵۲۳ نفر است. به طور کلی ۶۴ درصد جمعیت فعال کشور بیکار است.

وی درباره مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی خاطرنشان کرد: طول دوره مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی حداقل ۲۵ روز کاری و حداکثر ۱۸ ماه است. همچنین حداقل سن مهارت‌آموز ۱۵ سال در نظر گرفته شده و مهارت‌آموزان در طول دوره مهارت‌آموزی تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می‌گیرند و دولت هزینه بیمه مسئولیت و حوادث مشمولان را بر عهده دارد.

معاون سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور عنوان کرد: باید توجه داشت مهارت‌آموزان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند و به آن‌ها دستمزد پرداخت نمی‌شود. همچنین تمام بنگاه‌های فعال اقتصادی دارای مجوز از یکی از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به عنوان واحد پذیرنده در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی مشارکت کنند.

نرخ بیکاری در خراسان رضوی ۷.۵ درصد است

شهریور تاکید کرد: خراسان رضوی دارای ۴۲ شهرک صنعتی فعال است. ۴۰ درصد اشتغال در این استان مربوط به بخش صنعت است. نرخ بیکاری در خراسان رضوی ۷.۵ درصد و تعداد افراد جویای کار استان هم ۱۲ هزار و ۹۳۷ نفر است. ضمن اینکه تعداد کارگاه‌های مجری طرح ۵۹۴ کارگاه است که تعداد مهارت‌آموزان در این کارگاه‌ها شامل ۱۱۴۱ زن و ۴۲ مرد است.

وی با اشاره به وظایف شورای مهارت استان افزود: تعیین اولویت اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی، تعیین حمایت‌ها و سیاست‌های تشویقی برای اجرای طرح‌ها، تعیین و بررسی نقش هر یک از دستگاه‌های اجرایی استان، رفع موانع احتمالی در نحوه و نظارت بر اجرای صحیح طرح و ارائه گزارش به استاندار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله وظایف شورای مهارت خراسان رضوی است.

تعداد دانشجویان کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است
معاون سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به وضعیت دانشجویان کشور تصریح کرد: تعداد دانشجویان کشور در سال ۹۴ حدود ۴.۵ میلیون نفر بوده که این تعداد در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۳۰ درصدی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ دانشگاه در سطح کشور قرار دارد و تعداد مهندسان تربیت‌‎شده در ایران بیشتر از آمریکا است. همچنین ۴۵ درصد از مهارت‌آموزان سازمان فنی‌‍وحرفه‌ای کشور دانشجو هستند.

شهریور ضمن اشاره به مهارت‌افزایی ترکیبی دانشجویان خاطرنشان کرد: تعداد مراکز علمی در خراسان رضوی ۷۶ مرکز و تعداد دانشجویان این استان بیش از ۱۶۰ هزار نفر است. برنامه‌ریزی برای آموزش مهارتی دانشجویان، همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و اطلاع‌رسانی طرح به دانشجویان استان از جمله انتظاراتی که در طرح مهارت‌افزایی خراسان رضوی از شورای مهارتی استان داریم.

وی ادامه داد: طرح دیگری که در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور برای سال جاری در نظر گرفته‌ایم طرح مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان آموزش عالی (نخلستان) است. هدف از اجرای این طرح ارتقاء ظرفیت اشتغال‌پذیری ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان کشور است. در این طرح برای ۷۲ شغل در حوزه مشاغل نوین و دانش‌بنیان ۱۲۳۰ استاندارد شایستگی تعیین شده است.

معاون سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به مراکز جوار و بین کارگاهی اظهار کرد: از سال ۱۳۷۱ تا پایان دولت دوازدهم ۵۴۶ مرکز جوار و بین کارگاهی فعال در کشور به وجود آمد که تعداد این کارگاه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۹۸۱ مرکز فعال رسید. همچنین تعداد مراکز جوار در خراسان رضوی ۱۰۳ مرکز و تعداد واحد‌های صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی این استان ۲۶۰۰ واحد است.

شهریور با اشاره به مسابقات ملی مهارت عنوان کرد: در سال گذشته نوزدهمین دوره این مسابقات با حضور ۱۲ هزار نفر در ۳۳ رشته برگزار شد. همچنین خراسان رضوی از نظر مدال‌آوری رتبه دوم مسابقات ملی مهارت را در سال گذشته کسب کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۱ هزار نفر در محیط واقعی کار در حال آموزش هستند که ۴۳ درصد آن‌ها بین ۲۱ الی ۳۰ سال سن دارند و عمده آن‌ها دارای مدرک دیپلم بوده و ۹ درصد آن‌ها زن و ۹۱ درصد نیز مرد هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: