کد خبر: ۳۸۰۶۱۷
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام در انتظار تعیین مسیر قیمت‌ها در بازار‌های جهانی است، گفت: یکی از دلایل نوسان معاملات بورس در دو روز پایانی هفته گذشته قیمت‌های جهانی بود که شرکت‌های صادرات محور به دلیل افت قیمت‌های جهانی کمتر موردتوجه بازار واقع شدند.
تاثیر قیمت‌های جهانی در روند نزولی بورس
"حسین عبدی" در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه معاملات بورس اکنون در فاز انتظار به سر می‌برد، افزود: در این شرایط سهامداران حقیقی و حقوقی در انتظار تعیین تکلیف مسایل تاثیرگذار بر بازار سهام و نیز تعیین مسیر اصلی بازار هستند تا معاملات به صورت کم حجم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به میانگینی که از ابتدای سال داشتیم، اکنون حجم معاملات در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، گفت: با این حال در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاهد اتفاقاتی مثبت در بازار بودیم و معاملات در گروه پالایشی و خودرویی وضعیت بهتری به خود گرفت.

این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: عمده دلیل رخ دادن چنین اتفاقاتی؛ گزارش‌های خوبی بود که دو شرکت پالایشی ارائه کردند و این مساله نشان داد نرخ فروش برخی از شرکت‌های بنیادی و بزرگ بازار سرمایه رشد کرده است و وضعیت بهتری را نسبت به قبل دارند.

عبدی معتقد است که دلیل معاملات مثبت شرکت‌های پالایشی در پایان هفته گذشته ناشی از چنین اتفاقی بود.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر اخبار برگزاری مجامع برخی از شرکت‌ها تاثیرگذار بر روند هفته گذشته معاملات بورس بود که خبرهای خوبی از آن مجامع به بیرون منتشر شد.

عبدی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چنین مسایلی اما هنوز دلیل کافی برای افزایش قیمت سهام شرکت‌ها وجود ندارد، چراکه هنوز نقدینگی و موتور محرکه رشد قیمت سهام شرکت‌ها فراهم نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: انتشار گزارش‌های سه ماه شرکت‌ها که در انتظار آن‌ها بودیم در حال انتشار است و باید دید که برخی از شرکت‌ها مانند شرکت‌های پالایشی قادر به انتشار گزارش مثبت سه ماه خود هستند یا خیر.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اخبار مربوط به مجامع شرکت‌ها می‌تواند خبرساز شود که این مساله هم می‌تواند کمک‌کننده به روند معاملات بورس باشد.

عبدی با بیان اینکه در این میان بازار همچنان در انتظار تعیین مسیر قیمت کالاها در بازارهای جهانی است، گفت: شاید یکی از دلایل نوسان معاملات بورس در دو روز پایانی هفته گذشته همین مساله بود که شرکت‌های صادرات محور به دلیل افت قیمت‌های جهانی کمتر مورد توجه بازار واقع شدند.

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون قیمت نفت، فلزات اساسی و مشتقات پتروشیمی به عنوان یکی از نگرانی‌های عمده روند بازار تلقی می‌شود که طی هفته گذشته کمی ضعیف در سطح بازار جهانی معامله شدند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که با توجه به سیاست اقتصادی آمریکا، نرخ بهره اعلام شده و نیز کُند شدن روند سیاست انقباضی آمریکا تا حدودی قیمت‌های جهانی روند بهتری به خود بگیرند، اما در کل یکی نگرانی‌های اصلی بازار به همین مساله برمی‌گردد.

عبدی اضافه کرد: از سوی دیگر اخبار مرتبط با افزایش نرخ ارز نیمایی و نیز سیاست دولت برای عرضه احتمالی اوراق نفتی در بازار اولیه، روند معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند و در سطوح فعلی شاخص بورس که سطح حمایتی هم تلقی می‌شود؛ سهامداران در انتظار تعیین تکلیف اوراق نفتی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در کل کانال فعلی شاخص بورس به عنوان سطوح حمایتی بازار تلقی می‌شود و بازار بیشتر از آنکه رشد یا افت کند، در حال نوسان و انتظار است.
برچسب ها: بورس ، معاملات ، سهام ، بازار ، سرمایه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: