کد خبر: ۳۸۰۶۱۸
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
این صنعت اکنون با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از مجاری ارکان بازار سرمایه، تولیدکنندگان بتوانند سرمایه در گردش خود را تقویت کنند.
حاشیه های مختلف صنعت لوازم‌خانگی
در سال‌های اخیر برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت‌ها یا ازسرگیری واردات لوازم خانگی داده بودند به همین دلیل عده‌ای فعلا از خرید‌های خود صرفه نظر کردند و منتظر ورود کالا‌های خارجی یا کاهش قیمت‌ها بودند، با بلاتکلیفی مذاکرات برجام واردات لوازم خانگی منتفی و این مساله نه تنها باعث آسیب به اعتماد عمومی مردم شد، بلکه باعث افزایش رکود بازار و حتی خسارت به تولیدکنندگان نیز شد، زیرا تقاضا در بازار افت داشته و از طرف دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته و این موضوع به سادگی قابل جبران نیست و اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد بروز موج تعدیل نیرو در شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی خواهیم بود.

نباید فراموش کرد که رکود سال‌های اخیر بازار لوازم خانگی که در نتیجه کرونا، وعده‌های خیالی و آمار سازی‌های غیر کارشناسی و... به وجود آمده بود و بیشتر منجر به بیکاری تعداد زیادی از نیروی کار صنعت لوازم خانگی شده، در واقع با کاهش تقاضا برای لوازم خانگی برخی تولیدکننده‌ها تیراژ تولید خود را کاهش دادند یا برنامه‌های افزایش تولید را به تعویق انداختند و همین مساله اشتغال این صنعت را تحت تاثیر قرار داد و از سوی دیگر تعطیلی بخش اعظم نمایندگی‌های فروش برند‌های کره‌ای هم منجر به بسته شدن برخی فروشگاه‌ها شد و این موضوع هم خود باعث بیکاری تعدادی از نیروی کار فعال در این بازار شده بود.
 
از طرف دیگر واردات کالای قاچاق و بخصوص لوازم خانگی قاچاق همواره وجود داشته، اما بعد از اتفاقاتی که در سال ۹۷ افتاد، یعنی وضع تحریم‌ها علیه ایران و خروج تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی از ایران، فضای برای جولان بیشتر کالا‌های قاچاق فراهم شد، چرا با وجود خروجی برند‌های تولید کننده لوازم خانگی خارجی تولید کنندگان ایرانی نتوانستند، جایگاه خود را در بازار به خوبی به دست آوردند و اکنون بخشی از این بازار در اختیار کالا‌های قاچاق و حتی تقلبی است؟

تا پیش از تحریم‌ها از آنجا که برند‌های خارجی به راحتی در کشورمان فعالیت، تولید و تبلیغات داشتند، قیمت لوام خانگی تقریبا متعادل بود و میزان استقبال از لوازم خانگی قاچاق نسبت به الان کمتر بود، زیرا مردم می‌توانستند لوازم خانگی خارجی که به صورت قانونی یا رسمی وارد کشور شده بود یا در داخل کشور تولید می‌شد را خریداری کنند و برند‌های خارجی موجود، به راحتی با فروشگاه‌ها یا عرضه کنندگان خرد کار می‌کردند و تولیدات خود را برای فروش در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند و براین اساس همه چیز طبق روال انجام می‌شد.
 
«احسان فدایی» افزود: در چند سال گذشته با خروج برند‌های خارجی از کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، تولیدکنندگان داخلی با انجام تبلیغات گسترده سعی در جایگزینی این برند‌ها و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار داشتند.

وی بیان‌داشت: همچنین ثبت‌سفارش زیادی از مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز به امید فروش بیشتر در بازار انجام شد، اما در ادامه بازار رکود سنگینی را تجربه کرد که تا امروز نیز ادامه یافته است.

فدایی ادامه‌داد: در شرایط کنونی تولیدکنندگان باید هزینه بازپرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش دریافتی خود را بپردازند، همچنین هزینه زیادی صرف ثبت‌سفارش اجزا، قطعات و مواد اولیه تولید کردند و بر این اساس در شرایطی نیستند که بتوانند ثبت سفارش‌های جدیدی داشته باشند.

وی اضافه‌کرد: امروز تولید کننده برای اینکه آسیب خود را از بازار راکد فعلی جبران کند، باید بتواند حجم تولید را به‌تدریج کاهش دهد و این مساله در میان‌مدت به تولید و توزیع آسیب خواهد زد و زمینه را برای تعدیل نیرو فراهم خواهد کرد.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز است تا با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از مجاری ارکان بازار سرمایه، تولیدکنندگان بتوانند سرمایه در گردش خود را تقویت کنند.

وی گفت: در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان با وجود اینکه می‌دانستند بازار کشش‌پذیر نیست، اما درخواست افزایش قیمت برای محصولات خود داشتند.

فدایی افزود: تولیدکنندگان توان ثبت سفارش قطعات و مواد اولیه را با وضعیت فعلی قیمت‌ها ندارند و به عبارتی با این قیمت‌ها اقتصادی نیست که بتوانند تولید و عرضه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تولید و عرضه اکثر تولیدکنندگان در شرایط فعلی در نقطه سر به سر بوده و حاشیه سودی که برای خود در نظر گرفته بودند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های تبلیغات و تحقیق و توسعه را نیز پوشش دهند، ندارند.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی اظهار داشت: با توجه به مدت‌زمان چهار تا ۶ ماهه دریافت اجزا و قطعات پس از ثبت‌سفارش، کاهش تولید و عرضه محصولات به بازار از اواخر تابستان امسال انتظار می‌رود.

عوامل تشدیدکننده استفاده از کالای قاچاق
 
این کارشناس صنعت لوازم خانگی در ادامه به بازار محصولات قاچاق اشاره کرد و افزود: عمده مصرف کنندگان لوازم خانگی از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند که توان خرید برند‌های خارجی را از فروشگاه‌های اصلی ندارند و به همین دلیل به برند‌های ایرانی روی می‌آورند.

وی اظهار داشت: با مراجعه افراد به فروشندگان برند‌های ایرانی، متوجه قیمت‌های بالای محصولات متاثر از افزایش قیمت مولفه‌های تولید می‌شوند و به همین دلیل کالای قاچاق را جایگزین می‌کنند.

فدایی یادآور شد: همچنین خانواده‌ها برای تامین جهیزیه فرزندان خود در فرهنگ غلطی که جا افتاده، اعتقاد به اجناس لاکچری و تشریفاتی دارند و وقتی قیمت لوازم خانگی داخلی را بالا می‌بینند به کالای قاچاق روی می‌آورند.

وی بیان‌داشت: در یکی دو سال گذشته تولیدکنندگان در موضوع فروش‌های اعتباری کم‌لطفی داشته‌اند و مدت‌دار کردن فروش لوازم خانگی سبب شده تا مشتریان تمایل بیشتری به بازار غیر رسمی و غیر قانونی و به قول معروف «بانه‌ای» پیدا کنند.

فدایی اضافه‌کرد: امروز شاهد فعالیت برخی سودجویان در سفارش لوازم خانگی بدون نام و نشان به یکسری شرکت‌های داخلی هستیم که پس از تحویل، عنوان و لوگوی برند‌های خارجی را بر آن‌ها درج می‌کنند. در این میان تولیدکنندگان بزرگ نیز به دلیل رکود بازار و اینکه میخواهند چرخه تولید با خواب مواجه نشود، سفارش‌های متعدد از افراد مختلف را قبول می‌کنند و فراموش نکنیم چنین تولیداتی می‌تواند حاشیه سود مناسبی را ایجاد کند.

وی یادآور شد: لوازم خانگی که از خارج از کشور به‌ویژه از عراق وارد می‌شوند، فقط لوگوی برند‌های بزرگ را دارند، اما از کیفیت پایینی برخوردارند، همچنین عدم پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و ... سبب شده تا حاشیه سود زیادی نصیب واردکنندگان آن شود.

فدایی معتقد است: برای بستن مجرای قاچاق نمی‌توان فقط دستوری و پلیسی وارد عمل شد، بلکه زمانی می‌توان بستر قاچاق را حذف کرد که نیاز مصرف کننده پاسخ داده شده باشد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه‌داد: مصرف کننده داخلی به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی به برند‌های خارجی نزدیک شده، همچنین کمرنگ شدن اعتماد به برند‌های ایرانی در اثر عواملی همچون فروش‌های مدت دار و غیره، سبب شده تا نیازشان پاسخ داده نشود.

وی ادامه‌داد: در مقابل، فروشندگان و توزیع کنندگان باید تسهیلات و امتیازات بیشتری دریافت کنند تا از برند‌های ایرانی حمایت و تبلیغات کنند.

فدایی تصریح‌کرد: تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت مصرف اجناس قاچاق کاهش یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: