کد خبر: ۳۸۰۶۶۵
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ۵۰ درصد کار اقتصادی با کشور‌های دیگر را سفارت خانه‌های ما باید پیگیری کنند. ما برنامه برای اجرا بسیار داریم مثلا در حوزه قفقاز شاید صد تا تز نوشته شده است، اما کسی آن‌ها را جرا نمی‌کند که نیازمند این هستیم تا در بخش اجرایی با قدرت وارد شویم.
چند شرکت در ایران قابلیت صادراتی دارند؟
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: هدف وزارت خارجه در دولت سیزدهم ارز آوری است که در کنار آن امنیت شغلی ایجاد کند.

مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ۵۰ درصد کار اقتصادی با کشور‌های دیگر را سفارت خانه‌های ما باید پیگیری کنند. ما برنامه برای اجرا بسیار داریم مثلا در حوزه قفقاز شاید صد تا تز نوشته شده است، اما کسی آن‌ها را جرا نمی‌کند که نیازمند این هستیم تا در بخش اجرایی با قدرت وارد شویم.

صفری تاکید کرد: صادرات فقط دیپلماسی اقتصادی نیست. هدف وزارت خارجه در دولت سیزدهم ارز آوری است که در کنار آن امنیت شغلی ایجاد کند. این طور نیست که فقط صادرات ارز اوری داشته باشد بلکه واردات هم ارز آوری دارد. به عنوان مثال ما نوعی کود از خارج وارد می‌کنیم که منحصر به فرد است و هر روز هم کشور مبدا بازی درمیاورد. ما باید واردات این محصول را چند منبعی می‌کردیم تا از فشار کشور مبدا خارج شویم و الان این کار شده است و قیمت آن ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر خارجه گفت: قدم بعدی این است که این محصول را در داخل کشور تولید کنیم که وابستگی قطع شود و این کار هم در بندرعباس الان دارد انجام می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تکنولوژی‌های مدرن تصریح کرد: ما نمی‌گوییم در دنیا در این زمینه‌ها اول هستیم، اما در رده ده کشور اول دنیا هستیم. الان ۸۵ درصد صادرات دارویی مان، دارو‌های نانویی ما است. تجهیزات اتاق عمل و پزشکی امروز از سوی ایران در سفر‌های خارجی رییس جمهور به جای صنایع دستی هدیه می‌شود. همچنین کار‌های دانش بنیان که حضرت آقا فرمودند در جهت صادراتش کار کنید، از اهداف وزارت خارجه است؛ البته قبلا بوده، اما به این شکل سازماندهی شده، انجام نمی‌شد.

وی با اشاره به تنوع محصولاتی که ایران می‌تواند صادر کند گفت: ما بررسی کردیم ۸۰ درصد کشور‌های آفریقایی، هند و آمریکای مرکزی و ... «اوره» می‌خواهند تا ما این سیستم را پیاده کردیم، برزیل گفت ما هم اوره می‌خواهیم و صادرات ما به دو و نیم میلیارد دلار در اوره رسید. همچنین در ازبکستان و تاجیکستان حضور در بخش انرژی نداشتیم. اما سواپ نفت و گاز هم در هشت ماه گذشته رونق یافته است، سه پالایشگاه در سه کشور مختلف را گرفتیم.

وی افزود: در آسیای مرکزی ما تعامل انرژی نداشتیم، اما الان با دو کشور این کار شکل گرفته است.

صفری گفت درباره کالا‌های دانش بنیان حدود ۶۳۰ شرکت که قابلیت صادرات دارند را شناسایی کردیم. هرکشوری که سه یا چهار نوع کالای ما را بخواهد در آن کشور خانه دیپلماسی تاسیس می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات ما با آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه خوب بوده است و حتی با اروپایی‌ها هم رشد داشتیم، هم کالا می‌دهند و هم محصولات نفتی خریداری می‌کنند، البته بیشتر در شش هفت ماه گذشته است شاید به خاطر تحولات اخیر اوکراین.

وی تاکید کرد: چند منبعی یعنی اینکه یک محصول و کالا را از چند کشور وارد کنیم می‌تواند در جهت ارز آوری در کشور موثر باشد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: تمام این کار‌هایی که می‌کنیم باید تلاش کنیم در هماهنگی با ارگان‌های مختلف باشد تا بتوانیم این‌ها را اجرایی کنیم. تمام راهکار‌ها برای تعامل موجود است و طرح‌های زیادی است که باید ان‌ها را اجرایی کنیم.

وی گفت: ما توانستیم ویزا را با قزاقستان لغو کنیم و به زودی با دو سه کشور منطقه هم ویزا برداشته می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: