April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۸۱۶
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
0
بعضی از سازه‌های ساخت بشر به اندازه‌ای بزرگ هستند که از فضا می‌توان آن‌ها را دید.
کدام سازه‌های ساخت بشر را می‌توان از فضا دید؟
احتمالا شما هم شنیده اید که می‌گویند دیوار چین از فضا قابل مشاهده است. اما آیا این ادعا واقعا درست است؟ یا به عبارت دیگر آیا می‌توان هر سازه‌ای را که توسط انسان ساخته شده از فضای بیرونی جو زمین مشاهده کرد؟

بر اساس گزارش لایو ساینس، برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید مشخص کنیم که جو زمین به کجا ختم می‌شود و فضای بیرونی از کجا شروع می‌شود. خط کارمان که به افتخار تئودور فون کارمان فیزیکدان نامگذاری شده است، مرز بین زمین و فضا در نظر گرفته می‌شود. به طور معمول، این مرز ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح سیاره ما قرار دارد.

در واقع تعدادی از سازه‌های ساخت بشر وجود دارند که از فضا قابل مشاهده هستند. معدن کانیون بینگهام که در آمریکا قرار دارد، بزرگترین حفاری ایجاد شده توسط است و همچنین عمیق‌ترین معدن روباز در سراسر جهان محسوب می‌شود. این معدن به قدری قابل مشاهده است که نه تنها بدون نیاز به بزرگنمایی از خط کارمان قابل مشاهده است، بلکه فضانوردان شاتل فضایی ناسا که در ارتفاعی بین ۳۰۵ تا ۵۳۱ کیلومتری در مدار قرار دارند، نیز می‌توانند آن را ببینند.

سد سه دره

به گفته ناسا، سد «سه دره» که بر روی رودخانه یانگ تسه در چین ساخته شده نیز از فضا قابل مشاهده است. فرانس ۲۴ گزارش داد که این سد بزرگترین تاسیسات تولید برق در جهان است و تصور می‌شود گران‌ترین سد برق آبی ساخته شده تا کنون باشد این سد ۱۸۵ متر ارتفاع و بیش از ۲ کیلومتر طول دارد.

به گفته ناسا یکی دیگر از سازه‌های قابل مشاهده از ایستگاه فضایی، نخل جمیرا در دبی است، که آن هم از خط کارمان قابل تشخیص است و با یک عدسی ۸۰۰ میلی متری این جزایر مصنوعی را می‌توان به وضوح از ایستگاه فضایی بین المللی مشاهده کرد. این استگاه در ارتفاع متوسط ۴۰۰ کیلومتری از سطح دریا قرار دارد.

نخل جمیرا

کریس هادفیلد، فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گوید برخی بزرگراه‌ها، به‌ویژه بزرگراه‌هایی که از مناطق بایر مانند بیابان‌ها عبور می‌کنند به نسبت شرایط و میزان نور، از فضا قابل تشخیص هستند.

در مورد اینکه آیا اهرام جیزه را می‌توان با چشم غیر مسلح از فضا دید یا خیر، بین فضانوردان اختلاف نظر وجود دارد. تیم پیک فضانورد انگلیسی اعلام کرد که آن‌ها با چشم غیر مسلح نتوانسته اند این سازه‌ها را ببینند، اما هرم‌ها با استفاده از یک لنز ۸۰۰ میلی متری نسبتا قابل مشاهده هستند. از طرفی لروی چیائو، فضانورد سابق ناسا و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی، مُصر است که اهرام را در زمان حضور در ایستگاه فضایی بین المللی مشاهده کرده است.

اهرام جیزه

برای مثالی که در ابتدا ذکر شد هم باید بگوییم که دیوار چین را نمی‌توان با چشم غیرمسلح از فضا دید و مطمئناً از فضاپیمای در حال گردش نیز قابل مشاهده نیست. چیائو فضانورد که اولین عکس از دیوار بزرگ چین را از فضا گرفت اعتراف کرد که هنگام گرفتن عکس نتوانسته دیوار بزرگ چین را ببیند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: