با وجود کار در شرایط اضطراری آلودگی هوا قانون اجرا نمی‌شود
کد خبر: ۳۸۰۹۱۵
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام با اشاره به وجود آلودگی شدید در خوزستان گفت: با وجود آنکه آلودگی هوا باعث شده امتیاز‌های خاصی برای نیرو‌های کار در بخش‌های گوناگون دولتی و خصوصی در نظر گرفته شود، کارگران نوبت کار و عملیاتی از این حق قانونی و انسانی محروم هستند.
کارگران نوبت کار و عملیاتی زیر فشار تبعیض
ابراهیم پیرایش در گفتگو با پول نیوز با انتقاد شدید از مسئولان محلی، استانی و کشوری گفت: متاسفانه مدت مدیدی است که دستگاه‌های مدیریتی و نظارتی، تبعیض آشکاری علیه کارگران نوبت کار و عملیاتی اعمال می‌کنند که باعث مشکلاتی برای این کارگران شده است.

وی عملکرد کارگروه هماهنگی استانی شرایط اضطراری آلودگی هوا را تبعیض آمیر توصیف کرد و گفت: بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک، می‌بایست در شرایط ویژه ناشی از آلودگی هوا، توجه خاصی به نیرو‌های کار به ویژه آن‌ها که در محیط باز کار می‌کنند، صورت گیرد که متاسفانه این مهم بدرستی اجرایی نمی‌شود و نگاه مسوولان به کارگران نیز تبعیض آمیز بوده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام با اشاره به شرایط اضطراری و بحرانی استان خوزستان به خصوص در مناطق ویژه اقتصادی بندری و پتروشیمی بندرامام و ماهشهر گفت: به لحاظ تغییرات ناگهانی وضعیت جوی و افزایش میزان غلظت ریزگرد‌ها در این گرمای طاقت فرسا، در اعلامیه‌ها و برنامه‌های تعطیلی یا کاهش ساعت کار، ادارات، کارخانجات، شرکت‌های دولتی و خصوصی، مزایایی برای کارکنان و کارگران در نظر گرفته شده است.
 

وی با ابراز تاسف از تبعیضی که صورت گرفته گفت: با کمال تعجب، بدون توجه به فلسفه وجودی این قانون، کارگران نوبت کار و عملیاتی را که در واقع به لحاظ ارتباط مستقیم با موضوع، اصل و جامعه هدف قانونگذار هستند، بدون هر گونه امتیاز یا پاداشی، به صراحت از شمول این قانون مستثنی کرده اند و فقط نیرو‌های ستادی و اداری را مشمول میدانند.

پیرایش این رویکرد ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را از مصادیق نقض صریح قانون دانست و گفت: جامعه کارگری به جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگرانی که بیشتر از دیگران در معرض مستقیم این آلودگی قرار دارند، خواستار اصلاح و برخورد شایسته و جلوگیری از اینگونه اقدامات سلیقه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه می‌بایست نگاه انسانی بیش از نگاه قانونی در شرایط سخت و آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار یا آلودگی هوا برای کارگرانی که در این شرایط صادقانه کار و تلاش می‌کنند حاکم باشد گفت: متاسفانه نه تنها نسبت به کارگران نوبت کار و عملیاتی نگاه انسانی وجود ندارد، بلکه نگاه قانونی نیز حاکم نیست و گویا نگاه آقایان به کارگران نوبت کار و عملیاتی، نگاهی تبعیض آمیز است به نوعی که آنان در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و هیچ حامی انسانی و قانونی هم ندارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: