چمنی بر ضرورت گسترش رشته‌های دانش بنیان تاکید کرد
کد خبر: ۳۸۰۹۳۵
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
0
یک کارشناس بازار کار، نخبگان و دانشمندان کشور را سرمایه‌های ملی نامید که از مساله نفت با ارزش‌ترند و تاکید کرد: باید نقشه راه کسانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند و رشته تحصیلی و آینده شغلی خود را انتخاب کنند، ترسیم شود.
نخبگان و سرمایه‌های ملی با ارزش‌تر از نفت
ناصر چمنی با اشاره به نبود بازار کار برخی از رشته‌های دانشگاهی و بیکاری فارغ التحصیلان بر ضرورت گسترش رشته‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی کشور این است که برنامه مدون و مشخصی برای دانشجویان ندارد در حالی که باید یک نقشه راه برای کسانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند و رشته تحصیلی و آینده شغلی خود را انتخاب کنند، ترسیم شود.

وی افزود: در چنین برنامه مدون و همه جانبه‌ای، صفر تا صد ورود دانشجو به دانشگاه تا فارغ التحصیلی او پیش بینی می‌شود و نظام آموزشی رشته‌هایی که بازار به شدت به آن‌ها نیاز دارد را شناسایی و اعلام می‌کند.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: یکی از اقداماتی که نظام آموزشی کشور می‌تواند انجام بدهد این است که کمبود دانشجو و نیرو در بخش‌های مختلف را اعلام کند؛ مثلا بگوید امسال در بخش فنی ـ مهندسی، آب، مهندسی کشاورزی یا ماشین افزار با کمبود دانشجو مواجهیم و این رشته‌ها بازار کار دارند، این کمبود‌ها را اعلام کند تا متناسب با آن دانشجو جذب و پذیرش شود.

چمنی افزود: سال‌های سال است رشته‌هایی را در دفترچه‌ها می‌گنجانیم که اساسا بازار کاری ندارند و افراد ناچار شده اند در آن رشته‌ها تحصیل کنند و از دانشگاه مدرک فارغ التحصیلی بگیرند و بعد از خروج از دانشگاه در کار‌هایی مشغول به کار شده‌اند که مرتبط با رشته تحصیلی آن‌ها نبوده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر گسترش تولیدات دانش بنیان ادامه داد: در بحث دانش بنیان اگر می‌بینیم بسیاری از کشور‌ها پیشرفت کرده اند دلیلش این بوده که برای آن سرمایه‌گذاری و هزینه کرده‌اند. درست است که ما هم چند سالی است در این مسیر قدم برداشته ایم، ولی کافی نیست و باید سرعت و شتاب بیشتری به برنامه فعالیت‌های دانش بنیان خود بدهیم و از آن‌ها عقب نمانیم.

چمنی یادآور شد: ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به پیشرفت رسید، اما کشور‌هایی مثل ژاپن برای نوآوری و فعالیت‌های دانش بنیان خود هزینه کردند و نظام اقتصاد دانش بنیان خود را مورد حمایت قرار دادند.

این کارشناس بازار کار در پایان تصریح کرد: معتقدم نخبگان و دانشمندان ما سرمایه‌های ملی به شمار می‌روند که از مساله نفت هم با ارزش‌ترند منتها مشکل ما مشکل مدیریتی و عدم حمایت است و باید از افراد نخبه و دانش پژوه حمایت کرد تا از نظر ذهنی و اجتماعی به آرامش برسند و بتوانند با بکارگیری ایده‌های خود برای اقتصاد و کشور مفید و مثمرثمر باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: