کد خبر: ۳۸۱۲۵۱
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
عرضه‌های سیمان بدون محدودیت سقف خرید بوده و خریداران به هر میزان مجاز به ثبت سفارش هستند.
معامله سیمانی‌ها طی ۴ ماهه امسال در بورس
بازار سیمان پیش از اعمال محدودیت در مصرف برق ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می‌گذراند، اما بعد از اجرای بخش‌نامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد؛ متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آوردند و قیمت سیمان افزایشی شد.

سال گذشته نیز قطعی برق منجر به توقف تولید در کارحانه‌های فولاد و سیمان شد که همین امر کاهش تولید و افزایش قیمت را در پی داشت.

خرید سیمان از بورس کالا امکان جدیدی است که در ماه‌های اخیر جذابیت قابل‌توجهی برای فعالان صنعت ساخت وساز ایجاد کرده است. خرید سیمان با قیمت رقابتی و به‌صورت آنلاین از بورس تنها بخشی از جذابیت‌های تهیه این محصول کاربردی برای فعالان ساخت‌و‌ساز است.

عرضه‌های سیمان در بورس روز یکشنبه ۲ مرداد عرضه شد، ۶۶ شرکت سیمانی در مجموع بیش از یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۳۰ تن انواع سیمان تیپ ۱ و ۲ را روی تابلو معاملات می‌برند که از نکات قابل توجه عرضه‌های این هفته افزایش ۱۴ هزار تنی نسبت به هفته قبل است. سیمانی‌ها در ۴ ماهه ابتدایی امسال در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار تن انواع سیمان به ارزش ۱۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان را در تالار سیمان بورس کالا فروخته اند.

تالار سیمان در بورس کالا میزبان عرضه یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۳۰ تن انواع سیمان از سوی ۶۶ شرکت سیمانی است.

از کل عرضه‌های سیمانی‌ها در بورس کالا، یک میلیون و ۸۸ هزار و ۵۳۰ تن از نوع تیپ ۲، ۷۱ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۴۰ هزار و ۸۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و ۲ هزار و ۴۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

معامله ۱۸.۷ میلیون تنی سیمانی‌ها در ۴ ماهه امسال

از ابتدای فروردین امسال تا پایان تیر، در مجموع ۲۲ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۱۲ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۲۳ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۲۴۵ تنی روبه رو و ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۷۴۲ تن آن به ارزش نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان معامله شد.

دلیل اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار

امید قالیباف درباره دلیل اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار، اظهار داشت: هر چقدر کالایی در زنجیره‌های مختلف اقتصاد مورد استفاده قرار بگیرد تنظیم بازار آن کالا بیشتر مورد توجه وزارت صمت است که از جمله این کالا‌ها باید به سیمان اشاره کرد.

سخنگوی وزارت صمت افزود: سال گذشته در این ایام به دلیل کمبود و قطع برق، قیمت هر کیسه سیمان از ۱۰۰ هزار تومان بیشتر شد لذا در آن مقطع برای تنظیم بازار این کالا وزارت صمت بستر عرضه سیمان در بورس کالا را فراهم کرد و عرضه این کالا به‌صورت کامل در بورس کالا انجام شد و در نتیجه قیمت هر کیسه سیمان به ۲۵ هزار تومان کاهش یافت.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در چند هفته پیش، تصریح کرد: قیمت سیمان به حدود ۸۰ هزار تومان افزایش یافت و لذا این بار هم با استفاده از همان ساز و کار زیر ساختی که در سال گذشته بازار سیمان تنظیم شد یعنی استفاده از بستر بورس، باز هم بازار سیمان تنظیم شد و با عرضه هفتگی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا قیمت هر پاکت سیمان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت هر پاکت سیمان در بازار ۵۲ هزار تومان است، ادامه داد: قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا بدون احتساب ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها است.

قالیباف در پایان یادآور شد: بنابراین با احتساب ۹ درصد افزایش افزوده و ۱۵ درصد هزینه حمل و ۱۵ درصد سود خرده فروشی قیمت هر پاکت سیمان در بازار به ۵۲ هزار تومان می‌رسد.
 
تالار سیمان در بورس کالا روز یکشنبه ۱۲ تیر میزبان عرضه یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۷۸ تن انواع سیمان از سوی ۶۶ شرکت سیمانی است.

از کل عرضه‌های امروز سیمانی‌ها در بورس کالا، یک میلیون و ۷۸ هزار و ۸۷۸ تن از نوع تیپ ۲، ۷۸ هزار و ۶۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۳۷ هزار و ۳۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و ۳ هزار و ۶۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

۶۶ شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان آبیک، مازندران، تهران، سپاهان، فراز فیروزکوه، هگمتان، ساوه، شاهرود، صنایع سیمان سامان غرب، ارومیه، هرمزگان، شرق، صوفیان، بجنورد، ایلام، فیروزکوه، غرب، نیزار قم، ممتازان کرمان، کرمان، کاوان بوکان، صنایع سیمان نهاوند، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز، آذر آبادگان خوی، خزر، مجتمع سیمان غرب آسیا، داراب، صنایع سیمان شهرکرد، خوزستان، جوین، فارس نو، شمال، منددشتی، صنایع سیمان گیلان سبز و پیوند گلستان هستند.

همچنین شرکت‌های سیمان قائن، زنجان، خمسه، عمران انارک، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، باقران، اردستان، زاوه تربت، دشتستان، آرتا اردبیل، کیاسر، کویر کاشان، ساروج اصفهان، بین‌المللی ساروج بوشهر، کارخانجات سیمان لامرد، دورود، کردستان، زابل، اصفهان، فارس، خاش، لار سبزوار، سپهر قیر و کارزین، خاکستری نی ریز، یاسوج، کارون، استهبان، توسعه ماهان کرمان، قشم، نائین و آباده نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول خود را روی تابلو خواهند برد.
 
معامله ۱۵.۶ میلیون تنی سیمانی‌ها تا پایان دهه اول تیر ماه

از ابتدای فروردین امسال تا هفته منتهی به دهم تیر ماه، در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۵۷۹ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای نزدیک به ۲۰ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۵۷۱ تنی روبه رو و ۱۵ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۶۴ تن آن به ارزش نزدیک به ۹ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان معامله شد.

معامله سیمانی‌ها در سال ۱۴۰۰

براساس آمار اعلامی بورس کالا، از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالا (از ۹ خرداد سال گذشته) تا پایان سال ۱۴۰۰، در مجموع ۳۴ میلیون و ۸۶۴ هزار تن سیمان به ارزش بیش از ۱۶.۹ هزار میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.
 
معامله ۲۰۷ میلیون گواهی سپرده سیمان تا هفته منتهی به ۱۰ تیر

از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به ۱۰ تیر، در مجموع ۲۰۷ میلیون و ۵۶۵ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۲۰۷ هزار و ۵۶۵ تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک به ۱۴۳ میلیارد تومان را رقم زد.

در سال گذشته نیز که شاهد راه اندازی گواهی سپرده سیمان در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ بودیم در مجموع ۱۵۵ میلیون و ۷۷۶ هزار ورق بهادار مبتنی بر کالا معادل ۱۵۵ هزار و ۷۷۶ تن سیمان به ارزش ۹۰ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: