April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۳۰۵
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با پیش بینی انجام شده حداقل خسارت به محموله‌های برنج موجود در محوطه باز انبار عمومی وارد شده است.
توضیحات ناظر گمرکات سیستان درباره آبگرفتگی محموله برنج وارداتی
محمد علی خاشی ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان و مدیر کل گمرک زاهدان در گفتگو با ایرنا با اشاره بارندگی اخیر در استان، گفت: از دی ماه پارسال بخشنامه‌ای به گمرکات و مناطق آزاد ابلاغ که بر این اساس معافیت ارزش افزوده مناطق آزاد لغو شد، پیش از این برنج‌های وارداتی از طریق میرجاوه به منطقه آزاد چابهار منتقل و از طریق گمرک مذکور ترخیص می‌شد که بعد از بخشنامه مذکور صاحبان کالا ترجیح دادند، برنج‌های وارداتی به زاهدان منتقل و از طریق این گمرک ترخیص شود. به این ترتیب به مرور زمان انبار‌های مسقف موجود در محوطه گمرک زاهدان به دلیل ورود بیش از ظرفیت، پر شد.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان افزود: در گمرک زاهدان ۱۴ هزار متر انبار مسقف موجود است که ۲۰ هزار تن انواع کالا قابل نگهداری در این انبار‌ها است.

خاشی گفت: بر همین اساس مکاتبات لازم با قید فوریت با وزارت صمت، استانداری و... صورت گرفت و هشدار‌های مربوطه ارائه شد. این درحالی است که دستگا‌های بالادستی بیشتر نگاه افزایش اشتغال داشتند. با این وجود سرعت ترخیص و تشریفات بالا رفت. تا زمانی که کامیون خالی وجود داشته باشد عملیات گمرکی و تشریفات انجام می‌شود. با این وجود حجم ورودی دو برابر خروجی است.

وی گفت: برای مثال در یک روز ۱۵۰۰ تن کالا‌های مختلف که مهمترین آن برنج است وارد گمرک زاهدان می‌شود، اما حدود ۹۰۰ تن برنج ترخیص می‌شود. لازم به ذکر است این گمرک، به صورت تخصصی در حوزه ترخیص برنج فعال است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان افزود: در بحث بارندگی اخیر، هشدار‌های لازم به صاحبان کالا داده شد، بر همین اساس پیش از شروع بارندگی بسیاری از محموله‌های موجود در فضای باز توسط صاحبان کالا پوشش داده شد.

خاشی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که با پیش بینی انجام شده حداقل خسارت به محموله‌های برنج موجود در محوطه باز انبار عمومی وارد شده است. همکاران انبار‌های عمومی همین لحظات مشغول هستند تا آبگرفتگی فعلی در فضای باز انبار مدیریت شود.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مسئولیت انبارداری و حفاظت از محموله‌های وارداتی از سه سال قبل در اختیار شرکت‌های انبار‌های عمومی وابسته به صندوق بازنشستگی و وزارت رفاه قرار گرفته و گمرک در این خصوص مسئولیت مستقیم ندارد.

وی با اشاره به اینکه تمام محموله‌های وارداتی به محوطه این گمرک، تحت پوشش بیمه هستند، گفت: خسارت‌های احتمالی به صاحبان کالا توسط شرکت بیمه جبران خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: