کد خبر: ۳۸۱۳۳۵
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
تفاوتی ندارد که شاغل هستید یا خانه‌دار، تمام اقشار مردم در چند سال گذشته نسبت به قطعی مداوم برق در سراسر کشور اعتراض داشته‌اند. درعصر حاضر که بیشتر وسایل مورد نیاز ما برقی است و زندگی مدرن این روز‌ها به برق وابسته شده است، قطعی برق تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم می‌شود.
تشریح نحوه احتساب پاداش کم‌مصرفان برق/ مردم با قطعی برق خداحافظی می‌کنند؟
در چند سال گذشته، هنوز صدای پای تابستان به گوش نرسیده مردم سراسر کشور از ترس قطعی‌های مجدد برق معترض و نگران، اظهارات مسئولان را دنبال می‌کردند تا خبر خوشی از عدم قطعی برق دریافت کنند.

باید پذیرفت با خاموشی وسایل سرمایشی تحمل هوای گرم سخت و با خاموشی سیستم‌های سرمایشی مانند یخچال و فریزر، مواد غذایی فاسد می‌شود. در کنار قطعی برق و در پی آن قطع تلفن در مجتمع‌های آپارتمانی و برج‌ها پمپ‌های آب از کار می‌افتد و آب به سهولت در دسترس نیست. در این شرایط نه‌تن‌ها برق قطع می‌شود که مردم در فصول گرم و پاندمی کرونا حتی آب برای رعایت اصول بهداشتی نداشتند. از طرفی قطعی برق در بسیاری از مناطق پایتخت چراغ‌های راهنمایی را از کار انداخت و ترافیک‌های چند صد متری و هرج‌ومرج در خیابان‌های کلانشهر مردم را بیش از هر زمان دیگری خشمگین می‌کرد.

گرچه قطعی برق به دلیل مصرف زیاد آن است و از لحاظ اقتصادی این حجم از مصرف به صرفه نیست، اما قطعی مداوم برق صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری برای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و حتی منازل بر جای گذاشت؛ به طوری که در آن زمان گزارش‌های بسیاری از خرابی سیستم‌های برقی شرکت‌ها و لوازم خانگی به دلیل نوسانات و قطعی‌های پی‌درپی برق به گوش می‌رسید، حتی در آن زمان کلیپ‌های زیادی در فضای مجازی وایرال شد که نشان می‌داد قطعی برق در برخی از بیمارستان‌ها سبب بدحال شدن بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه شده است.

اما تابستان ۱۴۰۱ جور دیگری آغاز شد؛ نه تنها خاطرات تلخ قطع برق جبران نشد که با اصلاح در مصرف فیش برق مشترکان رایگان و در بعضی موارد با اخذ پاداش همراه شده است.

چطور هم برق مصرف کنیم هم پاداش بگیریم؟

اما ماجرا از چه قرار است؟ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در بهار امسال با تشریح جزئیات مشوق‌های وزرات نیرو برای کاهش مصرف برق گفت: امسال برای افرادی که در مصرف خود صرفه‌جویی می‌کنند پاداش‌هایی پیش‌بینی شده است که براساس آن مشترکان با انجام اقدامات کوچک مدیریت مصرفی مانند تعویض سیستم‌های سرمایشی پرمصرف، تبدیل دور تند کولر به کند، روشنایی‌های کم‌مصرف و استفاده از وسایل برقی در زمانی غیر از پیک مصرف می‌توانند پاداش لازم را برای صرفه‌جویی بگیرند. به‌طوری که از ابتدای خردادماه مشترکان به‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پنج برابر تعرفه برق هر کیلووات یعنی معادل ۵۰۰تومان پاداش می‌گیرند.

براین‌اساس پاداش صرفه‌جویی مردم در حوزه برق از ابتدای خردادماه سال جاری بر قبوض مشترکان محاسبه می‌شود و اگر مشترکی علاوه بر رایگان شدن فیش برق خود به پاداش برسد می‌تواند از طریق نرم‌افزار «برق من» نسبت به اخذ وجه اقدام کند. در حقیقت، دولت با خرید برق مصرف نشده از مردم مشابه خرید برق از یک نیروگاه مجازی اقدام می‌کند.

الگوی مصرف برف در کشور

گفتنی است، الگوی مصرف برق در کشور ما وابسته به شرایط آب وهوایی مختلف در پنج دسته رده‌بندی شده است که شامل مناطق عادی، گرمسیر یک، گرمسیر دو، گرمسیر سه و گرمسیر چهار می‌شود و براین‌اساس میزان پاداش‌ها در استان‌های کشور متفاوت است.

مطابق اطلاعات موجود در تارنمای شرکت توانیر میزان الگوی مصرف رعایت‌شده در مناطق عادی معادل ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر یک معادل سه هزار کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر دو معادل دو هزار کیلووات ساعت در ماه، در مناطق گرمسیر سه معادل هزار کیلووات ساعت در ماه و در مناطق گرمسیر چهار معادل ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه تعیین شده است.

به طور مثال در این طرح نه‌تن‌ها مشترک درصورت صرفه‌جویی برای قبض خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند بلکه پاداش نیز دریافت می‌کنند. یعنی یک مشترک عادی تنها با حذف مصارف غیرضروری و صرفه‌جویی ۳۰ درصدی معادل ۹۰ کیلووات ساعت نسبت به سال گذشته خود می‌توانند پاداشی ۴۵ هزار تومانی در هر ماه کسب کند.

البته باتوجه به دسته‌بندی استان‌های کشور در شرایط آب‌وهوایی متفاوت این میزان صرفه‌جویی در مناطق گرمسیر چهار رقم پاداش را به ۶۰ هزار تومان می‌رساند. همچنین در مناطق گرمسیر سه پاداش باتوجه به الگوی هزار کیلووات ساعاتی برای ۳۰ درصد صرفه‌جویی ماهانه به رقم ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد.

گفتنی است، دولت سیزدهم با درک صحیح از شرایط به‌جای پرداخت هزینه برای تولید برق، فشار به نیروگاه‌ها و قطعی‌های مکرر از طریق پرداخت پاداش زمینه جبران ناترازی تولید و مصرف برق را فراهم کرده است و از این پس مشترکان برق در سراسر کشور می‌توانند با نصب نرم افزار برق ایران (برق من) نسبت به وارد کردن شناسه قبض خود و دریافت آخرین اطلاعات و جزئیات مصرف اقدام کرده و با استفاده از راهکار‌های صرفه‌جویی از طرح تشویقی ویژه وزارت نیرو در تابستان پیش رو استفاده کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: