April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۳۵۸
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
بازار سرمایه در اولین هفته از مرداد ماه با افت و خیز‌های فراوانی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید.
نگاهی به بازار بورس تهران در هفته‌ای که گذشت
بورس تهران در اولین روز مرداد ماه معاملات سبزرنگی را آغاز کرده است که به گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه این روند نسبی مثبت ادامه دار خواهد بود و به این ترتیب شاهد یک آغاز خوب در دومین ماه گرمترین فصل سال هستیم. هرچند در روز‌های تیرماه شاهد خروج پول کد‌های حقیقی بودیم، اما یکی از نکات مثبت بازار سرمایه، ورود پول بود که نویدبخش بورس سبزپوش در مردادماه است. در واقع تیرماهی که گذشت، ماه چندان خوبی برای بورسی‌ها نبود به طوری که میانگین ارزش معاملات به زیر ۴هزار میلیارد تومان سقوط کرد و بیش از ۷هزار میلیارد تومان سرمایه نیز از بازار خارج شد، اما شروع مرداد با این روند مثبت می‌تواند شرایط را برای صعود در روز‌های آینده هموار کند. در نخستین روز از مردادماه ۱۴۰۱، شاخص کل بورس در نیم ساعت ابتدایی معاملات ۰.۳۱ رشد داشته و شاخص هم‌وزن نیز بازدهی مثبت ۰.۲۳ درصد را به ثبت رساند. در نهایت نیز شاخص کل بورس تهران با رشدی حدود ۱۶۰۰ واحدی بسته و در محدوده یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم‌وزن نیز با رشدی ۸۷۵ واحدی به محدوده ۴۰۴ هزار واحدی رسید. باوجود اینکه شاخص کل بورس از ساعات ابتدایی با روند مثبت آغاز به کار کرد، اما با توجه به اینکه هنوز بسیاری از نماد‌های بزرگ بسته هستند رشد کم‌رمق، اما امیدوارکننده‌ای را ثبت کرده است که البته به گفته تحلیلگران بازار، طی روز‌های آتی به مرور با بازگشایی این سهام، ارزش معاملات نیز به اعداد قبلی و احتمالا بالاتر از میانگین ماه گذشته بازمی‌گردد.

شاخص کل بورس تهران در دوم مرداد ماه حدود ۱۶۰۰ واحد رشد کرد، اما این رشد در شرایطی ثبت شد که در ابتدای معاملات شاخص حدود ۵ هزار واحد افزایش یافته بود. اما پس از گذشت حدود نیم ساعت از معاملات، شدت عرضه‌ها در بازار افزایش یافت و شاخص بخشی از رشد خود را عقب نشینی کرد. طبیعتا فشار فروشی که دیروز از ساعت ۹:۳۰ در بازار ایجاد شد، گرچه زیاد نبود، اما به معاملات نیز کشیده خواهد شد. تعداد برابر نماد‌های مثبت و منفی در دقایق پایانی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد که بازگشایی نماد‌های متوقف شده می‌تواند به بازار جهت بدهد. البته طی چند روز گذشته گزارشات فصلی خوبی از سوی برخی شرکت‌ها منتشر شده که این نماد‌ها قطعا با استقبال بازار مواجه خواهند شد. اما باید دید آیا این نماد‌ها می‌توانند به کلیت بازار جهت مثبت بدهند یا اینکه فقط از خود آن‌ها استقبال می‌شود و بقیه بازار به رکود خواهند رفت. ارزش معاملات خرد بازار سهام به ۲۳۵۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان در روز چهارشنبه رشد بسیار خوبی داشته. اما رشد ارزش معاملات به دلیل بازگشایی برخی از نماد‌های متوقف است و به احتمال فراوان طی امروز و فردا نیز دوباره شاهد رشد ارزش معاملات خرد خواهیم بود. بازگشایی تعداد زیادی از نماد‌ها پس از برگزاری مجامع، طبیعتا ارزش معاملات خرد را بالا می‌برد، اما زمانی می‌توان حرف از رشد واقعی ارزش معاملات خرد زد که عدد‌های بیش از ۴ و ۵ هزار میلیارد تومان در هر روز ثبت شود.

در پایان معاملات امروز دوشنبه سوم مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۲۴۳۴۶و احدی به یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما با کاهش ۸.۹۰۲ واحدی عدد ۳۹۱ هزار و ۱۳۱و احد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول، اما در حالی با ۲۰.۹۸۸ واحد کاهش روی رقم یک میلیون و ۸۰ هزار واحد درجا زد که شاخص بازار دوم با ۳۹ هزار و ۴۵۹ واحد کاهش، به عدد ۲میلیون و ۸۱۶ هزار واحد رضایت داد. در بورس تهران ۶ میلیارد و ۷۱۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۲۹۷ هزار و ۹۱۹ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۳۰۶ واحد کاهش به رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۲۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان معامله شد. اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نماد‌های "فولاد" با ۱.۸۵۴ واحد، "شبندر" با ۱۲۰۴ واحد و "ومعادن" با ۱۱۶۷ واحد کاهش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی "دعبید" با ۱۵۱ واحد، "وپخش" با ۴۵ واحد و "لپارس" با ۲۵ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

در پایان معاملات امروز سه شنبه چهارم مرداد ماه هم در روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در ابتدای ساعات معاملات همزمان با خبر جلسه رئیس سازمان بورس و رئیس کل بانک مرکزی رو به افزایش نهاد، اما از میانه بازار روند کاهشی به خود گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش ۹۷۲ واحد دیگر به رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۴۴ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش ۲۸۴۱ واحد به رقم ۳۸۸ هزار و ۲۹۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۴۶۳ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران بیش از ۴.۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۸۳ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۷۱۱ میلیارد تومان دادوستد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت با نگاه وزنی - ارزشی ۷ صدم درصد کاهش یافت، این دو شاخص با معیار هموزن ۷۲ صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور یک دهم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲۲ صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۱۱ صدم درصد رشد کرد. نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و برعکس نماد‌های ملی مس و فولاد کاوه جنوب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.
 
در پایان معاملات امروز چهارشنبه چهارم مرداد ماه امروز و در پایان معاملات بورس ۵ مرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بالاخره به روند نزولی خود پایان داد. شاخص که از ابتدای هفته روندی نزولی داشت، در پایان معاملات امروز پنچ هزار و ۲۶۴واحد، معادل ۰٫۴درصد رشد کرد. به این ترتیب شاخص در سطح یک میلیون و ۴۴۳واحد، هفته اول مرداد ماه را به پایان برد و به استقبال تعطیلات رفت. در معاملات شاخص هموزن نیز هم‌جهت با شاخص کل حرکت کرد و رشد ۰٫۳درصدی را رقم زد؛ بنابراین شاخص هموزن روی سطح ۳۸۹هزار و ۴۷۳واحدی آرام گرفت. موتور محرک صعود بورس، سبزپوشی نماد‌های فلزی، پتروشیمی و پالایشی بود. به‌طوری که نماد‌های فولاد، نوری، فارس، فملی، تیپیکو و شپنا، بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص بجا گذاشتند. با وجود رشد شاخص، ارزش معاملات نسبت به روز گذشته ۵۰۰میلیارد تومان افت کرد و به دو هزار میلیارد تومان رسید. همچنین حقیقی‌های بورس، حدود ۱۲۵میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی نوری، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: