کد خبر: ۳۸۱۴۰۸
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
0
واریزی دولت به خزانه از محل درآمد‌های نفتی و فرآورده‌ها در چهار ماه ابتدایی امسال ۵۸۰ درصد رشد داشته است. اطلاعی که اخیرا از سوی دولت منتشر شده، اما منتقدانی هم دارد. دسته دیگری از کارشناسان معتقدند رشد درآمدزایی نفتی دولت بیشتر از محل رشد قیمت نفت و حذف ارز ۴۲۰۰ بوده نه رشد فروش.
پشت پرده درآمدزایی نفتی دولت در سال جاری
سخنگوی دولت در آخرین امار‌های خود در خصوص رشد درآمد ها‌ی نفتی اشاره به رشد ۵۸۰ درصدی درآمد فروش نفت در کشور داشته است.

موضوعی که وزارت اقتصاد آن را یک دستاورد برای دولت جدید خوانده و اذعان دارد که با کاهش کسری بودجه در سال جاری، و افت قابل ملاحظه برداشت دولت از تنخواه بانک مرکزی تورم در کشور بهتر مدیریت خواهد شد.

اما برخی دیگر از کارشناسان اتفاقا این رویداد را مرتبط با رشد فروش نفت نمی‌دانند بلکه آن را بیشتر متاثر از رشد نرخ دلار و قیمت حامل‌های انرژی در جهان قلمداد می‌کنند.

ماجرای رشد درآمد نفتی در پایان تیر ماه
سخن گوی دولت در روز ۴ مرداد ماه اعلام کرد درآمد‌های ریالی واریزی به خزانه دولت از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی رشدی ۵۸۰ درصدی داشته است. با این که این اتفاق منجر به رشد درآمد‌های دولت شده، اما چقدر از آن به افزایش صادرات یا فروش نفت بر می‌گردد؟

در همین رابطه برخی کارشناسان معتقدند در سال جاری حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان موجب شد تا تبدیل ریالی صادرات به مرز ۲۳ هزار تومان یا همان نرخ ets برسد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت ۴۵۰ درصد از این رشد در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ و رشد نرخ دلار بوده است. در بررسی هزینه حامل‌های انرژی نیز مشاهده می‌شود به طور متوسط قیمت نفت از بشکه‌ای ۶۵ دلار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته به طور متوسط به ۱۰۰ دلار در سال جاری رسیده است.

یعنی ۵۳ درصد دیگر از رشد درآمد نفتی از این ناحیه حاصل شده و تنها می‌توان گفت رشد واقعی حجم صادرات در حدود ۷۰ درصد بوده است.

بنابر این محاسبات، این عده باور دارند افزایش ۶ برابری واریزی دولت به خزانه بیشتر متاثر از یک رویداد حساب داری است تا رشد فروش نقت.

این موضوع در آمار‌های بانک مرکزی نیز مشاهده می‌شود. در همین خصوص طبق داده‌های بانک مرکزی در سومین ماه امسال خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی برابر با ۵۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال گذشته تقریبا ۴ درصد افت داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: