کد خبر: ۳۸۱۴۳۳
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه، سیگاری‌های کنونی نیستند. ده راه کاهش خطر این سرطان چیست؟
با استفاده از این روش‌های ساده سرطان ریه نمی‌گیرید!
پیشگیری از سرطان ریه فراتر از خودداری از سیگار کشیدن است. بیش از نیمی از افرادی که در این زمان به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، سیگاری‌های کنونی نیستند. ۱۰ کاری که امروز برای کاهش خطر می‌توانید انجام دهید، چیست؟

۱- سیگار نکشید

استفاده از دخانیات، عامل اصلی سرطان ریه است و ۸۰ تا ۹۰ درصد از دلایل این سرطان را تشکیل می‌دهد. ترک سیگار هرگز دیر نیست. برای کسانی که به سرطان ریه مبتلا شده‌اند، ترک سیگار ممکن است بقا را بهبود بخشد.

آن‌چه بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که بیماری انسداد مزمن ریوی (مانند آمفیزم و برونشیت مزمن) یک عامل خطر مستقل برای سرطان ریه است. به عبارت دیگر، ابتلا به COPD خطر ابتلا به سرطان ریه را تا حد بسیار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

متأسفانه خطر سرطان ریه پس از ترک فرد سیگاری به حالت عادی بر نمی‌گردد و این سرطان در حال حاضر در افراد سیگاری سابق بیشتر از افراد سیگاری فعلی است.

۲- خانه خود را از نظر رادون بررسی کنید

برای افراد غیر سیگاری، چک‌کردن خانه شما برای رادون، اولین کاری است که می‌توانید جهت پیشگیری از سرطان ریه انجام دهید. رادون، علت اصلی سرطان ریه در افراد غیر سیگاری و دومین علت اصلی این سرطان در کل است.

رادون، گازی بی‌بو است که از پوسیدگی اورانیوم طبیعی موجود در خاک زیر خانه‌های ما ناشی می‌شود. سطح رادون بالاتری در خانه‌ها در ۵۰ ایالت و سراسر جهان یافت شده است. تنها راه برای تشخیص این‌که آیا در معرض خطر قرار دارید، آزمایش خانه برای رادون است.

۳ - در محل کار، مراقب و آگاه باشید

تخمین زده می‌شود تا ۲۹ درصد از سرطان‌های ریه در مردان مربوط به قرارگرفتن در معرض شغل کار با مواد سرطان‌زا باشد.

بسیاری از این موارد به‌طور جمعی با سیگارکشیدن کار می‌کنند تا خطر شما را بیشتر تهدید کند. کارفرمایان، ملزم به تهیه برگه داده ایمنی مواد درباره مواد شیمیایی هستند که ممکن است هنگام کار در معرض آن باشید. حتماً این موارد را بررسی کنید.

۴ - در خانه، مراقب و آگاه باشید

همچنین پیشگیری از سرطان ریه در خانه نیز حائز اهمیت است. مواد شیمیایی که به سرطان ریه کمک می‌کنند، نه‌تن‌ها در محل کار یافت می‌شوند بلکه ممکن است زیر سینک یا در گاراژ شما باشند. برچسب محصولات خانگی را با دقت بخوانید و دستورات استفاده ایمن را دنبال کنید. دود چوب از اجاق‌گاز‌های چوبی و شومینه نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند.

۵ - از دود دست دوم خودداری کنید

دود دست دوم، مسئول تقریباً ۳۰۰۰ مورد سرطان ریه هر سال فقط در آمریکا است. زندگی با افراد سیگاری، احتمال ابتلا به سرطان ریه را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. خوشبختانه قوانین سیگارکشیدن، در امان‌ماندن از "دود دست دوم سیگار" در سال‌های اخیر را آسان‌تر کرده است و احتمالاً نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ریه خواهد داشت.

۶ - ورزش جهت پیشگیری از سرطان ریه

حتی مقداری ورزش متوسط ​​نیز می‌تواند به پیشگیری از سرطان ریه کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد حتی چیزی به اندازه باغبانی دو بار در هفته با خطر کمتری برای ابتلا به سرطان ریه همراه است.

۷ - انواع میوه و سبزیجات میل کنید

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات با خطر کمتر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است. اخیراً مطالعات نشان می‌دهند که تنوع ممکن است حتی از مقدار نیز مهم‌تر باشد. سعی کنید رنگین‌کمان رنگی از جمله سبزیجات تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی، پیاز، سیب قرمز و سفید، گوجه‌فرنگی، پرتقال و کدوتنبل را انتخاب کنید.

برعکس، فسفات‌های معدنی موجود در گوشت و پنیر‌های فرآوری شده، با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه همراه هستند.

۸ - از یک فنجان چای سبز لذت ببرید

نشان داده شده است چای سبز از برخی آسیب‌های سلولی استفاده از دخانیات جلوگیری می‌کند و برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر چای سبز مصرف می‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند.

ترک سیگار، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید جهت کاهش خطر ابتلای خود انجام دهید.

۹- مشروبات الکلی مصرف نکنید

قدم مهم دیگر در پیشگیری از سرطان ریه، شامل مصرف‌نکردن مشروبات الکلی است. استفاده از این مشروبات با خطر بالای ابتلا به سرطان ریه همراه است.

۱۰- مراقب مکمل‌ها باشید

تبلیغات باعث می‌شود که گمان‌کنیم مکمل‌های غذایی در پیشگیری از سرطان ریه مفید هستند، در حالی‌که مطالعات، استفاده از برخی مکمل‌ها را موجب خطر بیشتر ابتلا به سرطان ریه می‌دانند.

مکمل‌هایی که نگرانی زیادی را ایجاد کرده‌اند شامل بتاکاروتن، رتینول، لوتئین و ویتامین E هستند. اگر قصد استفاده از مکمل‌های غذایی را دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: