کد خبر: ۳۸۱۴۴۰
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان
شکست بورس در بازی قهر با خودنمایی بیمه ها
نمایشگاه، فرصتی برای دیدن و دیده شدن است و چون رویکردی دوگانه دارد، دستگاه ها، ادارات و اشخاصی که تمایل دارند دیده شوند، وارد نمایشگاه ها می شوند. از سوی دیگر این افراد در نمایشگاه حضور می یابند تا آخرین دستاوردها و رهنمودهایی که مرتبط با شغل و حرفه شان میشود را نگاه کنند، مورد بررسی قرار دهند و برای پیشبرد اهداف خود، از آنچه دیده اند، بهره بگیرند.

آزمون نمایشگاه صنعت مالی

نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) چهاردهمین دوره خود را در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار کرد. یکی از مهمترین مسائلی که در این دوره از نمایشگاه به چشم می خورد، حضور کم رونق بانک ها و شرکتهای بورسی بود. به واسطه آن که در دوره های گذشته، بورس همواره به دنبال آن بود تا نمایشگاه را به نفع خود مصادره کند، به تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده برای برگزاری پررونق نمایشگاه اقدام می کرد، اما در دوره چهاردهم، بانکها و بیمه ها نسبت به این رفتار یک جانبه منتقد بودند، به همین دلیل نمایشگاه "بورس بانک و بیمه" به "صنعت مالی" تغییر نام داد تا مشخص شود بانک‌ها و بیمه‌ها نیز به اندازه بورس در نظام مالی کشور تاثیرگذار هستند. به همین دلیل بورس حضور خود را در نمایشگاه کمرنگ کرد تا در نمایشگاه بعدی، ابزاری برای فشار آوردن به بانک و بیمه ها در دست داشته باشد.

بازی بانک ها در زمینه بورس

واقعیت سوال برانگیز این است که در چهاردهمین دوره نمایشگاه صنایع مالی، تنها سه بانک رفاه کارگران، ملی و صادرات حضور داشتند و سایر بانک ها به نمایشگاه چهاردهم نیامدند. البته بانکهای رفاه کارگران، ملی و صادرات با حضور در نمایشگاه به صراحت اعلام موضع کردند که باید نقش بانک ها در صنعت مالی کشور پررنگ دیده شود، به همین دلیل غرفه هایی در خور توجه گرفتند و با کارگزاری ها و زیرمجموعه های بانک، در نمایشگاه خود حضور یافتند تا اثبات کنند هر بانک، قدرتی در عرصه پولی و مالی کشور محسوب می شود. این سه بانک با استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان روبرو شدند و در غیبت سایر بانک ها، به خودنمایی و عرض اندام پرداختند، اگرچه بانک هایی که نیامدند، در زمین بورس بازی کردند، اما در عمل ثابت کردند بانک، نقش تعیین کننده ای در نمایشگاه صنعت مالی دارد، اما متاسفانه در زمین بورس که بازنده اصلی در این نمایشگاه بود، بازی کردند.

یکه تازی بیمه ها در نمایشگاه چهاردهم

حضور چشمگیر شرکت های بیمه در نمایشگاه چهاردهم و استقبال پرشور بازدیدکنندگان از غرفه های بیمه، نشان داد که صنعت بیمه نیازی به قرار گرفتن زیر سایه بورس ندارد، زیرا آنچنان استقبال از صنعت بیمه پررنگ و جدی بود که به جرأت می توان ادعا کرد شرکت های بیمه می توانند به تنهایی نمایشگاه مستقل برگزار کنند. آنچه در مدت ۴ روز برگزاری نمایشگاه مشاهده شد، استقبال روزافزون بازدیدکنندگان از غرفه های بیمه در نمایشگاه بود. در روز اول، نمایشگاه با استقبال نه چندان جدی و گرم رو به رو شد، اما به مرور زمان، رفت و آمدها شدت گرفت و چهره ها و شخصیت های مهم و معتبری وارد عرصه نمایشگاه شدند.

صنعت بیمه متولی نمایشگاه چهاردهم

متاسفانه افتتاحیه نمایشگاه بسیار کم فروغ و بدون حضور مسئولان مربوطه بود. اگرچه در این نمایشگاه هیچ یک از مسئولان وزارت امور اقتصاد و دارایی حضور نیافتند و حتی در طول برگزاری نمایشگاه، به غیر از معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد، هیچ مسئول دیگری دیده نشد، اما قائم مقام بیمه مرکزی روبان افتتاحیه نمایشگاه چهاردهم را قیچی کرد تا ثابت کند، متولی نمایشگاه چهاردهم صنعت بیمه است و اگر دیگر مسئولان در بازی بورس شرکت می کنند و به تحریم نمایشگاه می پردازند، بیمه پرقدرت نقش آفرینی می کند.

بازی کودکانه بورس

بی شک نمایشگاه صنعت مالی، ظرفیت بسیار بزرگی برای برقراری ارتباط است که می تواند ابزار قدرتمندی برای مردم و دستگاه ها باشد، اما بورس این ظرفیت را از دست داد. استقبال کم فروغ شرکتهای بورسی که ناشی از سیاستگذاری غلط سازمان بورس بود، نشان داد که سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ تمایلی به اعلام نظر و رفع مشکلات و چالشهای بورس ندارد، این در حالی است که بورس پرمخاطب ترین بازار مالی است و بدتر آنکه با چالش‌های جدی روبروست. سازمان بورس که سیاست کودکانه قهر کردن را در پیش گرفت، نباید فراموش کند که مردمان بسیاری سرمایه های خود را در بورس از دست داده‌ و نارضایتی از عملکرد بورس، به فریاد و اعتراض مردم در کف خیابان ها تبدیل شد. بنابراین انتظار می‌رفت مسئولان بورس به جای قهر کردن با نمایشگاه و در اصل قهر با مردم، حضور گسترده ای در نمایشگاه داشته و به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهند. البته شاید هم نگران واکنشهای بازندگان بورس در نمایشگاه بودند. البته بهتر این بود که نام نمایشگاه چهاردهم به " بیمه، بانک و بورس" تغییر کند زیرا تاوان بازی کودکانه، از دست دادن جایگاه است.

مدیریت ضعیف

برای آنکه مردم در نمایشگاه حضور یابند، زمانبندی اهمیت بسیاری دارد، در حالی که نمایشگاه چهاردم از ضعف شدید زمانبندی رنج برد. با کمال تاسف نمایشگاه در روز یکشنبه آغاز به کار کرد و در روز چهارشنبه به کار خود پایان داد که روزها و ساعات کاری بود. بدتر آنکه ساعت برگزاری نمایشگاه از ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر بود. این که روزهای برگزاری نمایشگاه در وسط هفته و در ساعاتی بود که تمامی مردم می بایست در محل کار حاضر شوند، نشان از بی درایتی دارد، در صورتی که می بایست دو روز از نمایشگاه به روزهای پنجشنبه و جمعه اختصاص یابد تا مردم بتوانند از ظرفیت تعطیلات آخر هفته، برای بازدید از غرفه ها بهره ببرند. نکته دیگر آن که گرمای تابستان بر حضور مردم تاثیر گذاشته بود. اینکه انتظار داشته باشیم مردم در گرمای تابستان که اوج آن از ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است، به نمایشگاه بیایند، تا حدودی زیاده خواهی است بنابراین انتظار می‌رفت ساعت برگزاری نمایشگاه به زمانهایی اختصاص یابد که گرما کاهش می یابد.

درس گرفتن از اشتباهات

این موارد تنها بخشی از چالش ها و ظرفیت های چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) است و بی شک اشکالات بسیار بوده است، اما انتظار می‌رود برگزار کنندگان نمایشگاه برای دوره های بعدی این چالشها و مشکلات در نظر بگیرند، البته اگر گوش شنوا و باوری دلسوز وجود داشته باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: