April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
صادقی بر اصلاحات تامین اجتماعی تاکید کرد
کد خبر: ۳۸۱۴۹۲
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
0
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری گفت: اصلاحات در تامین اجتماعی صرفاً افزایش سن بازنشستگی یا افزایش سابقه نیست؛ اصلاحاتِ کارآمد در صندوق‌های بازنشستگی، یک بسته است که قسمت اعظم آن متوجه دولت است، این بسته بیشتر دولت را به رعایت اصول و تعهدات ملزم می‌کند.
افزایش سن بازنشستگی متناسب با امید به زندگی
حسن صادقی در خصوص بحث افزایش سن بازنشستگی و اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی که این روز‌ها داغ شده یادآور شد: سوم مرداد، سرپرست وزارت کار در برنامه‌ی تکریم بازنشستگان از ضرورت اصلاح ساختاری صندوق‌ها و افزایش سن بازنشستگی به این دلیل که امید به زندگی در ایران افزایش یافته سخن گفت.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد اصلاحاتی در صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی به عمل بیاورد که بیشترین توجه روی افزایش سن بازنشستگی‌ست؛ هر بار دولت‌ها به دنبال تنظیم لایحه برای اصلاحات پارامتریک تامین اجتماعی می‌روند بدون اینکه مشارکت ذینفعان به رسمیت شناخته شود و بدون اینکه دولت ابتدا به تعهدات خود عمل نماید.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران گفت: معمولاً در مجموعه‌ی سازمان‌های بیمه‌ای که از نوع سازمان‌های Defined Benefit یا به اختصار db هستند، شاخص پایداری باید به گونه‌ای مدیریت شود که نسبت پشتیبانی حفظ شود و سقوط نکند.

وی افزود: شاخص پایداری تامین اجتماعی باید با هدف حفظ تعادل در بلندمدت اصلاح شود. عوامل اثرگذار که منتج به کاهش شاخص پایداری صندوق‌های بیمه‌ای می‌شود، بسیار است؛ یکی مداخلات دولت‌ها، دیگری تصویب قوانین حمایتی‌ست که تعهدات حاکمیتی به صندوق‌ها تحمیل شده به خصوص در دهه‌های ۸۰ و ۹۰؛ عامل دیگر پایین بودن سن بازنشستگی است.

صادقی با اعلام اینکه مساله بعدی، کاهش پوشش بیمه‌ای است گفت: پوشش بیمه‌ای ما پراکنده است و عامل دیگر، بالا بودن نرخ جایگزینی‌ست. بالا بودن نرخ جایگزینی معلول افزایش چشمگیر جمعیت سالمند و مستمری‌بگیر به نسبت جمعیت شاغل و افزایش چشمگیر شاخص نسبت وابستگی بازنشستگی مثل بازنشستگی زودهنگام، عدم انجام تعهدات دولت و تاخیر در اصلاحات است.

وی گفت: بسیاری از کشور‌ها با شناخت عمیق از چالش‌های پیش روی صندوق‌های بازنشستگی، با توجه به اهمیت آن‌ها، دست به اصلاحات به موقع و اثرگذار زده‌اند از جمله افزایش سن بازنشستگی متناسب با امید به زندگی، کاهش هزینه مبادله و اجرای لایه‌بندی بیمه‌های اجتماعی. این کشور‌ها گام‌های موثر را برداشته‌اند، اما ما تعلل کرده‌ایم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: