کد خبر: ۳۸۱۵۱۶
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
نرخ نفت و انواع فرآورده‌های حوزه انرژی وقتی که وارد بورس شدند تغییراتی را در بازار‌های جهانی خواهند داشت.
نفت و انرژی در معاملات بورس جهانی و تاثیر بر قیمت آن/ نفت چه کاربرد‌هایی دارد
وقتی به کاربرد‌های نفت فکر میکنیم غالبا ذهنمان به سوخت اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و هواپیما‌ها و نفت گرمایشی معطوف میشود، با این حال تعداد زیادی از کاربرد‌های نفت خام وجود دارند که بر زندگی ما تاثیر میگذارد و به این معنی است که کاهش وابستگی ما به نفت ممکن است به اندازه خریدن یک ماشین بنزینی یا گازسوز آسان نیست.

نفت ازجمله کالا‌های استراتژیک جهان و به عنوان یکی از نهاده ­های مهم تولید هرکشور به شمار می­ رود. با توجه به ­تأثیر گسترده ­ی منفی نوسانات قیمت نفت بر بخش ­های مختلف اقتصاد ایران، مانعی برای کارایی بازار بورس به شمار می ­رود و بر عملکرد سرمایه گذاران تأثیر­گذار می­ باشد. بر این اساس نیازمند درک دقیق تغییرات قیمت نفت برروی شاخص سهام هستند. تعیین قیمت نفت به عوامل متعددی بستگی دارد که اغلب آن‌ها از کنترل تولید­کنندگان آن خارج است. همین مسئله سبب شده است که وضعیت اقتصادی اغلب کشور‌های وابسته به درآمد‌های نفتی تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت قرار گیرد.

یکی از مسائل مهم در بخش نفت، موضوع قیمت نفت و نوسانات قیمت نفت می ­باشد، به طوری که هرگونه افزایش یا کاهش غیر­منتظره در قیمت نفت منجر به تغییر درآمد‌های نفتی می­ شود که این به نوبه خود مستقیماً اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می ­دهد و در صورتی که سیاست‌های صحیح اقتصادی اعمال نشود، منجر به بحران و عدم تعادل­های اقتصادی می‌شود.

قیمت نفت و انرژی در بازار جهانی

در بورس‌های معاملات نفت و انرژی، نفت برنت با ۰.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته و با نرخ ۱۰۱.۹۶ دلار داد و ستد گردید این در حالیست که بنزین با نرخ ۳.۱۱۲۸ دلار در تابلو‌ها به ثبت رسید.

در ادامه می‌توانید نرخ نفت و انواع فرآورده‌های حوزه انرژی را در بازار‌های جهانی مشاهده نمایید.


 

 

قیمت نفت برنت

 

قیمت لحظه‌ای: ۱۰۱.۹۶ دلار

بیشترین: ۱۰۲.۹۱ دلار

کمترین: ۱۰۱.۶۷ دلار

تغییر روزانه: ۰.۲۶ دلار

تغییر هفتگی: ۱.۵۹ درصد کاهش

 

 

قیمت نفت خام آمریکا

 

قیمت لحظه‌ای: ۹۶.۷۷ دلار

بیشترین: ۹۷.۶۹ دلار

کمترین: ۹۶.۴۲ دلار

تغییر روزانه: ۰.۹۵ دلار

تغییر هفتگی: ۱.۷۶ درصد افزایش

 

 

قیمت نفت اوپک

 

قیمت لحظه‌ای: ۱۰۸.۱۱ دلار

بیشترین: ۱۰۸.۱۱ دلار

کمترین: ۱۰۸.۱۱ دلار

تغییر روزانه: ۱.۲۴ دلار

تغییر هفتگی: ۰.۴۱ درصد افزایش

 

 

قیمت نفت کوره

 

قیمت لحظه‌ای: ۳.۶۱۷۵ دلار

بیشترین: ۳.۶۴۳۳ دلار

کمترین: ۳.۶۰۴۸ دلار

تغییر روزانه: ۰.۰۳۰۶ دلار

تغییر هفتگی: ۴.۰۸ درصد افزایش

 

 

قیمت گازوییل

 

قیمت لحظه‌ای: ۱,۰۹۳.۷۵ دلار

بیشترین: ۱,۰۹۹.۷۵ دلار

کمترین: ۱,۰۸۹.۱۳ دلار

تغییر روزانه: ۱۱.۷۵ دلار

تغییر هفتگی: ۶.۱۳ درصد افزایش

 

 

 

قیمت بنزین

 

قیمت لحظه‌ای: ۳.۱۱۲۸ دلار

بیشترین: ۳.۱۴۴۲ دلار

کمترین: ۳.۱۰۳۶ دلار

تغییر روزانه: ۰.۰۵۲۶ دلار

تغییر هفتگی: ۳.۵۵ درصد کاهش

 

 

قیمت گاز طبیعی

 

قیمت لحظه‌ای: ۸.۱۲۹ دلار

بیشترین: ۸.۲۵۸ دلار

کمترین: ۸.۱۱۱ دلار

تغییر روزانه: ۰.۴۱۸ دلار

تغییر هفتگی: ۲.۱۱ درصد کاهش

 

 

قیمت ذغال سنگ

 

قیمت لحظه‌ای: ۷۸.۷ یورو

بیشترین: ۷۹.۹۹ یورو

کمترین: ۷۶.۳۸ یورو

تغییر روزانه: ۲.۴۳ یورو

تغییر هفتگی: ۳.۰۹ درصد افزایش

 
به طور مثال در امریکا، به گفته مدیریت اطلاعات انرژی، تجزیه و تحلیل مصرف نفت در این کشور در سال ۲۰۰۱ بدین شرح است:

گازوییل (استفاده در خودرو‌های سوختی) ۴۴%
روغن گرمایی (استفاده شده برای گرم کردن ساختمان‌ها) و سوخت دیزل ۱۹%
محصولات دیگر ۱۵%
سوخت جت ۸%
پروپان ۶%
پسماند نفت (کارخانجات نیروگاهی، سوخت گیری کشتی‌های بزرگ و تولید برق) ۵%
آسفالت ۳%

همانطور که می‌بینید، علاوه بر مصرف نفت در خودرو، استفاده‌های دیگری از نفت خام وجود دارد.

فرآورده‌های نفت خام

پلاستیک: شایع‌ترین استفاده از نفت، ساخت پلاستیک میباشد. پلاستیک در هر چیزی که میتوانید در یک فروشگاه پیدا کنید مورد استفاده قرار میگیرد. اگر مواردی هم حاوی پلاستیک نباشد پس احتمالا در پلیمری بر پایه روغن ذخیره یا بسته بندی می‌شود!

پلاستیک هم چنین در تولید کیس‌های کامپیوتر، کفش، سپر اتومبیل، اسباب بازی‌های کودکان و هزاران مورد دیگر از موارد روزمره، مورد استفاده قرار میگیرد. فقط با یک نگاه سریع به هر دستگاه الکترونیکی، از قبیل تلفن همراه، دستگاه mp۳، دوربین، روتر‌ها، بلندگو‌ها و … مطءنا پلاستیکی پیدا خواهد شد.

به دلیل موارد مصرف بسیار گسترده پلاستیک یکی از مهمترین کاربرد‌های نفت خام در صنعت پلاستیک سازی می‌باشد. در حقیقت، بسیاری از مواد به دلیل وابستگی شدید خود به پلاستیک‌ها موجودیت پیدا میکنند.

پوشاک: نفت به تولید پوشاک غیر قابل اشتعال و رنگی کمک میکند. نفت در تولید ابریشم مصنوعی، نایلون، پلی استر و حتی خز مصنوعی به کار میرود. همچنین چوب لباسی توسط رزین‌های مبتنی بر نفت ساخته می‌شوند.

مبلمان: بالش‌های تخت معمولا پر از فوم پلی اورتان سبک و بادوام هستند. همچنین اگر فرش یا کفپوش مشمع کف اتاق داشته باشید، یعنی شما یک محصول نفتی در خانه خود دارید.

عایق: عایق بندی‌هایی که در منزل خود پیدا میکنید، یک محصول نفتی است. این به این معنی است که ما به نفت خام وابسته هستیم تا درجه حرارت خانه هایمان تنظیم شود.

اقلام آشپزخانه: تعدادی از لوازم و وسایل در آشپزخانه شما وجود دارند که بخشی از تولید آن‌ها به نفت وابسته است. درب یخچال، پانل‌های داخلی قالب، درپوش‌های درب و حتی عایق فوم همه و همه با استفاده از نفت خام تولید میشوند. بسیاری از اجاق‌های خوراک پزی با استفاده از گاز طبیعی عمل میکنند.

درحال حاضر اکثرا از گلدان‌های غیر چوبی و تابه استفاده میکنیم. پوششی که مقاومت حرارتی (PTFE) را فراهم میکند، که آن نیز با استفاده از نفت تولید میشود.

خودروها: همون طوری که در بالا ذکر شد بسیاری از ضربه گیر‌های خودرو با پلاستیک ساخته میشوند. علاوه برآن؛ پلاستیک‌های دارای عملکرد بالا با مواد سنگیتر در سراسر خودرو جایگزین میشوند و همچنین کاهش وزن و بهبود اقتصاد سوخت و افزایش ایمنی را در پی دارند.

همچنین نفت خام در تولید شلنگ‌های خودرو، سیم کشی و بسیاری از مایعات (ضد یخ، روغن ترمز، روغن موتور و روغن گریس) نقش مهمی دارد.

غذا: نفت خام حتی در رشد غذا نیز نقش ایفا میکند. ساخت و تولید کود نیز بر نفت متکی است. در نتیجه وقتی قیمت نفت بالا میرود، کشت و تولید غذا نیز گران‌تر میشود.

بسیاری از اقلام غذایی ما در پلاستیک‌ها ذخیره یا بسته بندی می‌شوند، به این معنی که نفت خام نقش بزرگی در تولید غذای ما ایفا میکند.

به دلیل هزینه‌هایی که برای تولید، ذخیره، بسته بندی، حمل و نقل و تنظیم دمای غذای ما صرف میشود، افزایش قیمت نفت روی این موارد تاثیر گذاشته و افزایش هزینه‌ها به مصرف کنندگان منتقل می‌شود.

ارزش قیمت نفت خام برای ما بسیار بیشتر از پرداخت پول بیشتر به پمپ بنزین است. همان طور که اشاره شد، نفت برای تولید و حمل و نقل بسیاری از مواردی که ما به طور داءم و پیوسته از آن‌ها استفاده میکنیم اهمیت دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: