کد خبر: ۳۸۱۵۵۵
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
0
رهبر کاتولیک‌های جهان سیاست‌های ظالمانه علیه بومیان کانادا را نسل‌کشی خواند.
پاپ فرانسیس: اقدامات علیه بومیان کانادا نسل‌کشی است
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، درآخرین روز سفرش به کانادا خشونت‌های کلیسای کاتولیک و آنگلیکان علیه کودکان بومی در این کشور را «نسل‌کشی» دانست.

پاپ فرانسیس ضمن نسل‌کشی دانستن اقداماتی که در مدارس کودکان بومی کانادا انجام شده است، نسبت به تداوم رویکردی که «بومیان و فرهنگ بومی را پایین‌تر می‌داند» هشدار داد.

پاپ در بخشی از سخنان خود گفت: «از بین بردن کودکان، تغییر فرهنگ و نگرش، و پاک کردن فرهنگ به طور کلی، «نسل‌کشی» است.»

لغت «نسل‌کشی فرهنگی» را اولین بار کمیسیون «حقیقت و آشتی کانادا» (the Canadian Truth and Reconciliation) در گزارش سال ۲۰۱۵ خود استفاده کرد.

پاپ فرانسیس هم در روز اول از سفر خود به کانادا از این کشور به دلیل «تخریب فرهنگی» در مدارس بومی عذرخواهی کرد، اما از به کار بردن لغت نسل‌کشی اجتناب کرده بود.

پاپ در پرواز برگشت خود اعلام کرد: «نسل‌کشی لغتی تخصصی است و من آن را به کار نبردم، اما برای چنین اقدام نسل‌کشی عذرخواهی کردم.».

اما هفته گذشته دولت کانادا به صراحت اعلام کرد عذرخواهی پاپ فرانسیس از مردم بومی به دلیل سوء رفتار مقامات کلیسا با آن‌ها در مدارس شبانه‌روزی کافی نیست.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، هم در این باره گفت: «هنوز برای کنار آمدن با این تاریخِ سراسر تنش باید اقدامات زیادی انجام شود.»

بومیان کانادا و آمریکا، گذشته دردناکی دارند. این حقیقت زمانی آشکار شد که گور‌های دسته جمعی صد‌ها کودک بومی که هنگام تحصیل در مدارس شبانه‌روزی جان باختند در تابستان ۲۰۲۱ در کانادا کشف شد.

کانادا کودکان بومی را از خانواده‌هایشان جدا کرد و آن‌ها را به این مدارس شبانه‌روزی فرستاد که تا سال ۱۹۶۹ برخی از آن‌ها توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شدند.

این مدارس می‌کوشیدند که فرهنگ و میراث آن‌ها را از بین ببرند. بسیاری از آن‌ها بر اثر بیماری، گرسنگی یا آزار جسمی جان خود را از دست دادند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: