April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۵۷۲
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
0
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت در سفر محمد بن سلمان به پارس، فرانسه موضوع قتل خاشقجی را مطرح نکرد.
در سفر ولیعهد عربستان به فرانسه موضوع قتل خاشقجی مطرح نشد
در این گزارش آمده است: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه در ضیافت شام جنجالی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر موضوع گرم شدن کره زمین، جنگ در اوکراین و توافق هسته‌ای ایران متمرکز شد.

کاخ الیزه با صدور یک بیانیه از موضوع قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا و مخالف سعودی در سال ۲۰۱۸ فاصله گرفت. دستگاه‌های اطلاعاتی غربی به این نتیجه رسیدند محمد بن سلمان در قتل خاشقجی دست داشته است.

در بیانیه صادر شده دولت فرانسه آمده است: رئیس جمهور این کشور و شاهزاده محمد بن سلمان در دیدار روز پنجشنبه خود از تقویت مراودات بین پادشاهی عربستان سعودی و فرانسه استقبال کردند و آن‌ها همچنین تمایل خود را برای تعمیق روابط بین دو کشور و ادامه رایزنی برای پرداختن به چالش‌های منطقه‌ای و جهانی به ویژه مبارزه با گرمایش جهانی اعلام کردند.

در ارتباط با وابستگی انرژی فرانسه یا اروپا به عربستان سرشار از انرژی صحبت چندانی نشد، حتی در شرایطی که تهدید‌های روسیه برای قطع عرضه گاز به اتحادیه اروپا موجب شده رهبران اروپایی در تلاش برای یافتن منابع انرژی جایگزین باشند. رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند دلیل دعوت از شاهزاده سعودی همین بوده است.

دفتر مکرون اعلام کرد: او در این دیدار بر اهمیت تداوم هماهنگی‌های آغاز شده با عربستان با هدف تنوع بخشیدن به منابع انرژی کشور‌های اروپایی تأکید کرد.

در پایان این بیانیه در یک عبارت کوتاه آمده است مکرون به موضوع حقوق بشر در عربستان سعودی نیز پرداخت. در این بیانیه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نشد.

رویکرد مکرون با رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا –که اوایل این ماه در جده با شاهزاده سعودی دیدار و آشکارا اعلام کرد به او گفت او را مسئول قتل خاشقجی می‌داند- در تضاد است.

دیدار با مکرون گام دیگری در بازسازی وجهه دیپلماتیک ولیعهد عربستان در کمتر از چهار سال پس از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول محسوب می‌شود.

ولیعهد که حامیان خود در غرب را از دست داد افرادی که قبلا از اجرای اصلاحات اجتماعی او در داخل عربستان خانه استقبال می‌کردند، می‌گوید از انجام عملیات قتل خاشقجی اطلاعی نداشت با آن که این عملیات توسط افرادی انجام شد که مستقیما به او گزارش داده بودند.

اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه روز جمعه از سفر ولیعهد سعودی به پاریس دفاع کرد و گفت این سفر بخشی از فرآیند ژئوپلیتیک بین المللی و ضروری است که نقطه نظرات، اولویت‌ها و اقدامات فرانسه در سطح بین المللی شنیده شود.

شاهزاده سعودی قبل از آمدن به فرانسه در یونان توقف داشت. این نخستین سفر رسمی اوبه اتحادیه اروپا از زمان قتل خاشقجی محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: