افزایش ارزش شاخص‌های بورسی آمریکا با احتمال رشد درآمد شرکت‌های فناور؛
کد خبر: ۳۸۱۵۹۴
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
0
رشد ۷۵ واحدی نرخ بهره و تقویت احتمال بروز رکود اقتصادی در ایالات متحده نیز نتوانست مانع رشد ارزش وال‌استریت در هفته پایانی ماه جولای شود؛ به این ترتیب تمامی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه آمریکا در روز‌های پایانی جولای افزایشی شدند.
رکود مانع سبزپوشی وال‌استریت نشد
سه شاخص اصلی وال استریت بیشترین بازده ماهانه پس از سال ۲۰۲۰ را در جولای ۲۰۲۲ به ثبت رساندند؛ به این ترتیب ظرف ماه جولای شاخص S&P۵۰۰ رشدی ۶.۷ درصدی، شاخص نزدک افزایشی ۱۲.۵ درصدی و شاخص داوجونز رشدی ۶.۷ درصدی را به ثبت رساند.

درآمد شرکت‌های فناوری مثبت می‌شود
انتظار بهبود عملکرد مالی شرکت آمازون و اپل باعث شد تا وال‌استریت هفته پایانی جولای را مثبت به پایان برساند. شرکت اپل این هفته اعلام کرد کمبود قطعات این شرکت رو به کاهش است و تقاضا برای آیفون افزایشی است. این خبر به رشد ۳.۳ درصدی ارزش سهام اپل منجر شد. در عین حال شرکت آمازون نیز این هفته اعلام کرد که انتظار دارد درآمد این شرکت در سه ماهه سوم امسال رشد کند و این خبر به رشد ۱۰.۴ درصدی ارزش آن منجر شد.

ریک مکلر که دفتر سرمایه‌گذاری در نیوجرسی دارد می‌گوید: رشد ارزش آمازون و اپل که جزوی از شاخص S&P هستند نشان داد که احتمالا با بدتر شدن شرایط نیز، این شرکت‌ها وضعیت مطلوبی خواهند داشت.

رشد ۷۵ واحدی نرخ بهره به سبزپوشی وال‌استریت انجامید
همانگونه که اغلب سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کردند، فدرال رزرو در جلسه روز جهارشنبه ۲۷ جولای، نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داد؛ به این ترتیب هزینه استقراض در آمریکا به بیشترین میزان پس از سال ۲۰۱۹ رسید. این بیشترین سرعت رشد نرخ بهره در آمریکا است و فدرال رزرو با هدف مهار تورم این سیاست انقباضی را اخذ کرده است. افزایش نرخ بهره سیگنالی کاهشی برای بازار‌های مالی به همراه دارد، اما تاثیر کاهشی این خبر بر وال‌استریت پیش از این گذاشته شده و بنابراین دیگر نمی‌توان منتظر اثرگذاری جدیدی در این بخش از این منظر بود. در عین حال رکوردشکنی تورم ۴۰ ساله آمریکا در ماه ژوئن احتمال رشد ۱۰۰ واحدی نرخ بهره را نیز مطرح کرده بود، در این شرایط عدم تحقق این پیش‌بینی منفی توانست به سبزپوشی وال‌استریت کمک کند.

کاهش GDP به سود یا زیان وال‌استریت؟
داده‌های اولیه از رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی روز پنج‌شنبه ۲۸ جولای منتشر شد و مطابق آن اعلام شد که رشد اقتصادی این کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهشی ۰.۹ درصدی داشته است. درحالی رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه دوم امسال منفی ۰.۹ درصد شد که رشد اقتصادی برای سه ماه ابتدایی امسال نیز منفی ۱.۶ درصد بود. منفی شدن تولید ناخالص داخلی برای ۲ فصل متوالی سیگنالی قوی از بروز رکود اقتصادی است.

احتمال بروز رکود اقتصادی سیگنالی منفی برای بازار‌های مالی و کالایی دنیا است؛ اما انتشار این خبر با ایجاد گمانه‌زنی نسبت به عقب راندن فدرال رزرو در اخذ سیاست انقباضی باعث شد تا در روز جمعه نیز وال‌استریت سبزپوش بماند. به این ترتیب شاخص S&P۵۰۰ در روز ۲۹ جولای رشدی ۱.۴ درصدی، شاخص نزدک افزایشی ۱.۹ درصدی و شاخص داوجونز رشدی ۰.۹۷ درصدی را به ثبت رساندند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: