کد خبر: ۳۸۱۶۸۵
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به میزان سه چهارم یک درصد افزایش داد و به افزایش بیشتر نرخ بهره اشاره داشت.
حرص و طمع شرکت‌های تجاری عامل بار تورم بر دوش کارگران آمریکایی
بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هفته گذشته نرخ بهره را به میزان سه چهارم یک درصد افزایش داد و به افزایش بیشتر نرخ بهره شاید تا ماه سپتامبر (شهریور) اشاره داشت.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد که اقتصاد این کشور برای دومین سه ماهه متوالی کوچک شده است.

جنگ اوکراین که بهای مواد غذایی و انرژی را اضافه کرده و قرنطینه‌های چین علیه کووید را نیز به آن دامن زده است.

تورم دامن سراسر دنیا را گرفته که پیامد تقاضای متوقف شده از بیش از دو سال همه گیری و محدودیت عرضه همه کالا‌ها از تراشه‌های رایانه‌ای گرفته تا گندم است.

اما این همه ماجرا نیست. شرکت‌های بزرگ در حال افزایش قیمت‌های خود هستند، زیرا مصرف کننده حق انتخاب کمی دارد. این شرکت‌ها از تورم به عنوان پوششی استفاده می‌کنند.

در این میان، سود سه ماهه دوم شرکت اکسون به ۱۷.۹ میلیارد دلار رسیده که بیش از سه برابر سال گذشته است و سود شرکت نفتی آمریکایی شورون نیز بیش از سه برابر شده و به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

این دو غول نفتی آمریکایی سود خود را به بخش انرژی و ... برنمی گردانند، بلکه سهام شان را برای پاداش به سرمایه گذاران و مدیران، بازخرید می‌کنند.

باید توجه داشت که شرکت‌های بزرگ، کالا‌های اصلی مصرف کننده‌ها را می‌فروشند. روز جمعه شرکت آمریکایی پی اند جی از افزایش سود به رغم افزایش هزینه‌های مواد خام و حمل و نقل خبر داد. اما این شاهکار چگونه مدیریت می‌شود؟ با افزایش بیشتر قیمت‌های آن.

در این میان، نیمی از افزایش اخیر قیمت مواد خوراکی مربوط به مواد گوشتی است. تنها چهار شرکت بزرگ این بازار‌ها را کنترل می‌کنند و افزایش قیمت‌ها را برای کسب سود‌های کلان هماهنگ می‌کنند و اینجا نیز باز از تورم به عنوان یک بهانه بهره می‌گیرند.

اگر بازار‌ها رقابتی بود، شرکت‌های تجاری قیمت‌ها را پایین نگه می‌داشتند تا از جذب مشتری توسط رقبا جلوگیری کنند، اما با وجودی که سود بالایی کسب می‌کنند، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

در همین حال، دو مساله در ارتباط با بازار کار وجود دارد، مشاغل و دستمزدها. تعداد مشاغل به خوبی افزایش یافته است، اما دستمزد‌های ساعتی با توجه به تورم به شدت کاهش یافته است.

اگر بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، حتی اگر اقتصاد این کشور از رکود رسمی دوری کند، اکثر کارگران حتی بیش از این عقب خواهند افتاد.

استاندارد‌های زندگی تقریبا همه کسانی که پول قرض می‌کنند، در حال حاضر کاهش یافته است.

در این میان، مالیات بیشتر بر ثروتمندان که دموکرات‌ها آماده اعمال آن هستند، به تعدیل تقاضای کل کمک می‌کند و در نتیجه بخشی از آتش تورم را فرو می‌نشاند.

رویکرد فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره، رویکرد اشتباهی است. این رویکرد به جای ضربه زدن به شرکت‌ها که مسئول افزایش قیمت‌ها هستند، به قشر شاغل و کارگر لطمه می‌زند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: