April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
بررسی تورم سالانه تیر ماه به تفکیک استان‌ها
کد خبر: ۳۸۱۸۱۹
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
0
بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم مناطق روستایی کشور به شکل قابل توجهی در تیر ماه بالاتر از تورم در مناطق شهری بوده است.
تورم تیر ماه مهمان سفره روستاییان
تورم ماهانه در چند ماهه گذشته به دلیل اصلاحاتی که دولت در مورد قیمت کالا‌های اساسی تحت عنوان سیاست جراحی اقتصای به اجرا گذاشت جهش قابل توجهی داشته است، به عنوان مثال در خرداد ماه تورم ماهانه بالغ بر ۱۲ درصد به ثبت رسید که در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است. همین امر باعث شده تا در تورم سالانه روندی صعودی شکل گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم سالانه در مناطق شهری در تعداد زیادی از استان‌ها بالاتر از تورم میانیگین کشوری حس شده است، به گونه‌ای بیش از دو سوم مناطق شهری استان‌های کشور تورم بیشتری نسبت تورم کل را در تیر ماه تجربه کرده اند.

همچنین تورم در مناطق روستایی کشور به دلیل بالاتر سهم مواد غذایی در سبد مصرفی شان، در تیر ماه از تورم مناطق شهری کشور بالاتر بوده است. در این گزارش به تورم سالانه مناطق شهری و روستایی کشور به تفکیک استان‌ها در تیر ماه ۱۴۰۱ پرداخته شده است.

روند صعودی در تورم سالانه
تورم سالانه کشور در تیر ماه ۴۰.۵ درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به تیر ماه امسال نسبت به میانگین سطح قیمت‌ها در دورازده ماه منتهی به تیر ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ درصد افزایش تجربه کرده است. تورم سالانه نیز نسبت به خرداد ماه افزایشی بوده و روند صعودی به خود گرفته است. تورم سالانه نیز با توجه به تورم‌های ماهانه اخیر به ثبت رسیده برای چند ماه آتی روندی صعودی خواهد داشت.

تورم سالانه استان کهگیلویه و بویراحمد در تیر ماه ۴۷.۶ درصد به ثبت رسیده که بالاترین تورم دوازده ماه تیر ماه در میان تمامی استان‌های کشور محسوب می‌شود. استان مازندران نیز با ثبت تورم ۴۶.۱ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. همچین تورم اسلانه استان ایلام نیز در نخستین ماه تابستان جاری ۴۴.۸ درصد برآورد شده که در زمره بالاترین تورم‌های سالانه استانی قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۰ استان کشور در ماه گذشته تورم بالاتری را نسبت به تورم میانگین کل کشور تجربه کرده اند، به عبارت دیگر حدود دو سوم استان‌ها در ماه گذشته ار منظر تورم سالانه تورم بیشتر را حس کرده اند.

استان سمنان نیز در جایگاه کمترین تورم سالانه به ثبت رسیده در میان استان‌های کشور قرار دارد، تورم سالانه این استان در تیر ۳۵.۴ درصد بوده است. استان‌های همدان و خوزستان نیز به ترتیب به ثبت تورم ۳۵.۹ درصد و ۳۷.۴ درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. آمار‌ها نشان می‌دهد تنها ۸ استان در ماه گذشته تورم سالانه کمتر از ۴۰ درصد را تجربه کرده اند.

۲۱ استان بالاتر از میانگین کشوری
تورم میانگین مناطق شهری کشور در تیر ماه امسال ۴۰ درصد به ثبت رسیده است، بر این اساس می‌توان گفت که میانگین هزینه‌های خانوار برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا‌ها و خدمات در دوازده ماه منتهی به تری امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر سال گذشته ۴۰ درصد بالاتر رفته است.

تورم میانگین استان کهگیلویه و بویراحمد در تیر ماه ۴۶ درصد برآورد شده است، این بالاترین تورم مناطق شهری در میان تمامی استان‌های کشور است. استان مازندران نیز در جایگاه بعدی قرار دارد و تورم دوازده ماهه مناطق شهری این استان ۴۵.۷ درصد به ثبت رسیده است. سومین تورم بالای مناطق شهری نیز به شهر‌های استان ایلام با تورم ۴۴.۷ درصدی تعلق دارد.

پایین‌ترین تورم سالانه تیر ماه ۱۴۰۱ در مناطق شهری نیز در استان سیستان و بلوچستان رقم خورده است، تورم دوازده ماه در شهر‌های این استان ۳۲.۷ درصد برآورد شده است. استان‌های همدان و خوزستان نیز به ترتیب با نرخ ۳۶.۳ درصد و ۳۷ درصد در جایگاه دوم و سوم کمترین تورم سالانه مناطق شهری قرار دارند. آمار نشان می‌دهد ۲۱ استان کشور در مناطق شهری شان تورم بالاتری نسبت به تورم میانگین شهری کل کشور حس کرده اند.

تورم سالانه در مناطق روستایی کشور
تورم سالانه مناطق روستایی کشور ۴۳.۲ درصد برآورد شده است، به عبارت دیگر تورم دوازده ماهه در روستا‌های کشور در تیر ماه نسبت به این شاخص تورمی در مناطق شهری به شکل قابل توجهی بالاتر بوده است. به طور میانگین درآمد روستاییان نسبت به شهر نشینان پایین‌تر است و هر چه درآمد پایین‌تر باشد سهم خوراکی‌ها در سبد مصرفی بیشتر خواهد بود، با توجه به اینکه در چند ماه گذشته تورم خوراکی‌ها بسیار بالا بوده است، باعث تورم بالاتر در مناطق روستایی باشد.

تورم مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در تیر ماه ۵۰.۸ درصد به ثبت رسیده که بالاترین تورم در بین روستا‌های کشور محسوب می‌شود. استان‌های قزوین و مازندران نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم تورم مناطق روستایی قرار دارند. همانگونه که گفته شد تورم روستا‌های گهکیلویه و بویراحمد حدود ۵ درصد بالاتر از تورم شهری این استان در نخستین ماه سال جاری بوده است.

کمترین تورم سالانه روستا‌های کشور با نرخ ۳۴.۹ درصدی در مناطق روستایی استان همدان به ثبت رسیده است. روستا‌های استان سیستان و بلوچستان نیز به ثبت تورم ۳۶.۷ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین متاطق روستایی استان خوزستان نیز در زمره کمترین تورم‌های به ثبت در تیر ماه سال ۱۴۰۱ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بر خلاف مناطق شهری که قسمت عمده از شهر‌ها تورم بالاتری را نسبت به میانگین کشوری متحمل شده بودند، در مناطق روستایی تقریبا نیمی از روستا‌های بالاتر از میانگین و نیمی دیگر نیز پایین‌تر قرار داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: