April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۸۱۹۱۹
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
0
روند صعودی در بازار سرمایه که روز گذشته آغاز شده بود، امروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس توانست بیش از ۷۰۰۰ واحد افزایش یابد.
بورس
شاخص کل بورس امروز با ۷۳۳۸ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۳۴۶۶ واحد صعود کرد و به رقم ۳۸۴ هزار و ۵۵ واحد رسید. در این بازار ۲۳۶ هزار معامله به ارزش ۲۷ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال انجام شد.

پتروشیمی پردیس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سایپا و گروه بهمن نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۹۵ واحد افزایش به رقم ۱۸ هزار و ۸۶۱ واحد رسید. در این بازار ۱۲۶ هزار معامله به ارزش ۱۱۵ هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال انجام شد. پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریاساسول، تولید نیروی برق دماوند، بیمه پاسارگاد، داروسازی دانا، بهمن دیزل و سرمایه گذاری صبا تامین نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

حسین محمودی اصل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: اقدامات وزارت صمت برای قیمت گذاری دستوری کالا‌های عرضه شده در بورس کالا، یک نوع فرار رو به جلو و یک نوع فرافکنی است، زیرا وزارت صمت کالا‌هایی که برای قیمت گذاری در اختیارش بود، نه تنها نتوانسته است قیمت آن‌ها را کنترل کند، بلکه ریسک تولید را نیز افزایش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: قیمت گذاری دستوری موجب کاهش حاشیه سود تولید و در نتیجه عامل تضعیف تولید شده است، بنابراین با اقدامات وزارت صمت میزان تولید کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اقدامات وزارت صمت موجب شده است تا انگیزه‌های تولید به شدت افت نماید و بسیاری از فعالان بازار‌ها و همچنین تولید کنندگان به سمت کالا‌هایی که در آن قیمت گذاری دستوری نیست حرکت می‌کنند.

محمودی اصل اظهار داشت: اقدامات وزارت صمت موجب شده است تا سرمایه‌ها از بخش تولید به بخش مسکن کوچ کند، زیرا که مسکن خارج از قیمت گذاری دستوری است به همین دلیل شاهد افزایش قیمت مسکن به بیش از ۸ درصد در ماه‌های اخیر هستیم، بنابراین قیمت گذاری دستوری وزارت صمت نه تنها مفید نبوده و کند، بلکه تضعیف تولید را در پی داشته است، در نتیجه انگیزه‌های دلالی تقویت شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: