کد خبر: ۳۸۱۹۷۷
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
0
در تکنیک جدید جداسازی ترکیبات فرار از غذا، طعم و عطر محصولات حفظ می‌شود. همچنین ترکیبات مصنوعی فعال کننده مواد غذایی جدا خواهد شد.
تکنیک جدید برای جداسازی مواد مصنوعی از غذا
ترکیبات آلی موجود در ترکیبات مواد غذایی، باعث اجیاد بوی نامطبوع و یا بوی شدید روغن می‌شود. جداسازی این موادآلی از مواد غذایی، تا کنون موضوع تحقیق بسیاری از موسسات علمی و محققان بوده است. یک تیم تحقیقاتی از موسسه زیست‌شناسی سیستم‌های غذایی در دانشگاه فنی مونیخ (LSB) موفق به کشف روشی برای جداسازی اصولی مواد غذایی فرار شده که همچنین می‌تواند از ورود مصنوعات به مواد غذایی نیز جلوگیری کند.

همانطور که مطالعه تطبیقی فعلی نشان می‌دهد، تبخیر خودکار طعم غذا به کمک حلال (aSAFE)، مزایای قابل توجهی نسبت به فرآیند دستی ارائه می‌دهد. این روش، به طور متوسط به بازده بالاتری خواهد داشت و خطر آلودگی توسط مواد غیرفرار را کاهش می‌دهد. روش بهینه شده به ویژه برای آنالیز بویایی ترکیبات غذایی مهم است. بو‌ها به طور قابل توجهی به مشخصات حسی غذا کمک می‌کنند و تأثیر زیادی بر لذت بردن از خوردن غذا دارند؛ بنابراین دانستن ترکیبات کلیدی که عطر یک غذا را شکل می‌دهند، هم برای کنترل کیفیت تحلیلی و هم برای توسعه محصول هدفمند در صنایع غذایی مورد توجه است.

جداسازی ترکیبات فرار از غذا کار بی‌اهمیتی است؟

جواب منفی است. جداسازی ترکیبات فرار از مواد غذایی بی اهمیت نیست. بسیاری از روش‌های شناخته‌شده منجر به از بین رفتن مواد خوشبوکننده حساسیت زا و همچنین ترکیبات مصنوعی فعال کننده بو می‌شوند که این ترکیبات برای تحقیقات در مورد بو‌ها نامناسب هستند. تکنیک دستی SAFE که در سال ۱۹۹۹ توسعه یافت، برای اولین بار امکان جداسازی آسان بو‌های حساس به حرارت را از مواد غذایی بدون ایجاد مصنوعات غذایی فراهم کرد. فیلیپ شلمپبرگر، که با کریستین استوبنر به طور مساوی در این مطالعه مشارکت داشت، می‌گوید: این یک پیش نیاز مهم برای استفاده از روش‌های تحلیلی بیشتر برای شناسایی مواد خوشبوکننده کلیدی است. امروزه، SAFE دستی در سراسر جهان به عنوان یک روش استاندارد در تحقیقات رایحه ایجاد شده است. با این وجود، تیم تحقیقاتی نیاز به بهینه‌سازی را برای سهولت استفاده، بازده به‌دست‌آمده و کاهش خطر انتقال مواد غیرفرار را مناسب دیدند که می‌تواند به طور قابل‌توجهی با مراحل تحلیلی بعدی تداخل داشته باشد.

این تکنیک یک دریچه حیاتی است

همانطور که متوجه شدیم، مشکلات دستی این دستگاه عمدتاً مربوط به عملکرد دستی شیر بر روی قیف قطره‌ای است. بنابراین، آن را با یک شیر پنوماتیک کنترل‌شده الکترونیکی جایگزین کردند. برای خودکارسازی کامل دستگاه SAFE، سیستم پر کردن مجدد، سیستم تشخیص و سیستم خاموش کردن نقطه پایانی را به صورت اختیاری با نیتروژن مایع خودکار گسترش دادند.

همانطور که مطالعه این تیم اکنون نشان می‌دهد، نصب دریچه خودکار باعث افزایش بازده، به‌ویژه برای عصاره‌های غذایی غنی از چربی و تولید کننده‌های بو با نقطه جوش نسبتاً بالا شد. علاوه بر این، خطا‌های اپراتور، که می‌تواند منجر به آلودگی مواد غیر فرار در نسخه دستی شود، با SAFE خودکار حذف می‌شود. در این میان، SAFE خودکار جایگزین نوع دستی در آزمایشگاه‌ها شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: