بازگشت نرخ بیکاری به کمترین رقم پیش از شیوع کرونا به مذاق سرمایه‌گذاران بازار مالی آمریکا خوش نیامد
کد خبر: ۳۸۲۰۵۹
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
کاهش نرخ بیکاری و افزایش دستمزد آمریکایی‌ها به مذاق فعالان بازار‌های مالی خوش نیامد و دو شاخص نزدک و S&P۵۰۰ با واهمه از تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو بخشی از ارزش خود را از دست دادند. ظرف روز‌های پیش‌رو شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه ژوئیه منتشر شده که نتیجه آن می‌تواند چشم‌انداز نوسان قیمتی در وال‌استریت را تا حدی روشن کند.
رشد دستمزد به قرمزپوشی وال‌استریت انجامید
در روز جمعه پنجم اوت داده‌های اشتغال ایالات متحده آمریکا بسیار بهتر از انتظار منتشر شد و این موضوع احتمال افزایش حداقل یک مرحله دیگر در نرخ بهره از سوی فدرال رزور را برای سال جاری تقویت کرد. این داده‌ها اگرچه از وضعیت نسبتا مساعد اقتصاد آمریکا خبر می‌داد، اما باعث شد تا سرمایه‌گذاران بازار‌های مالی از تشدید سیاست انقباضی دچار واهمه شده و به این ترتیب شاخص نزدک با افت روزانه ۰.۵، شاخص S&P۵۰۰ با کاهش ۰.۱۶ درصدی مواجه شد، این در حالی بود که شاخص داوجونز در این روز رشد ۰.۲۳ درصدی داشت.

بیکاری به دوران پیش از کرونا بازگشت
داده‌های اداره آمار کار ایالات متحده نشان داد که با وجود نوزدهمین ماه متوالی رشد دستمزد در آمریکا برای ژوئیه ۲۰۲۲، اما میزان استخدام نیروی کار فراتر ازحد انتظار بود و نرخ بیکاری آمریکا به ۳.۵ درصد که کمترین رقم پس از همه‌گیری کرونا است بازگشت. انتشار این داده مثبت اقتصادی گزاره بروز رکود اقتصادی را به چالش کشیده و اگرچه داده‌ای مثبت از اقتصاد است، اما در وهله اول پس از انتشار به ایجاد واهمه میان فعالان وال‌استریت منجر شد.

اما میانگین صنعتی داوجونز پس از عقب‌نشینی ابتدایی ظرف ساعات ابتدایی انتشار این خبر، مجدد وارد مسیر رشد نرخ شد و تا پایان روز با افزایش ارزش روبرو شد.

بازگشت اقتصاد به مسیر رشد، خوب یا بد؟
در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای ۲ فصل ابتدایی سال جاری میلادی منفی اعلام شده بود، خبر کاهش نرخ بیکاری با وجود رشد نرخ حقوق و دستمزد برای ماه ژوئیه احتمال بازگشت مجدد تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد جهانی به مسیر رشد را مطرح کرد. با این وجود بازگشت اقتصاد به مسیر رشد خبری خوب برای فعالان بازار سرمایه است؟

آدام سرهان، مدیر اجرایی ۵۰ Park Investments، می‌گوید: همه‌چیز وابسته به تصمیمات فدرال رزرو است. گزارش مثبت از اشتغال در آمریکا باعث می‌شود تا فدرال رزرو مجدد بر تشدید سیاست انقباضی تاکید کند، اما اگر تشدید سیاست انقباضی با جدیت دنبال شود می‌تواند به رکود عمیقی در اقتصاد منجر شده و به این ترتیب این داده‌های مثبت از اشتغال به زیان بازار‌های سرمایه است.

سپتامبر مرحله جدید رشد نرخ بهره
ظرف روز‌های گذشته ایوانز از فدرال رزور اعلام کرد در صورت عدم بهبود داده‌های تورمی احتمال افزایش ۵۰ یا ۷۵ واحدی رشد نرخ بهره برای ماه سپتامبر محتمل است. وی ادامه داد، البته در افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره در این زمان تردید جدی وجود دارد. پس از آنکه سرعت رشد تورم کنترل شود می‌توان منتظر صعود ملایم‌تر نرخ بهره بود، اما در شرایط کنونی کنترل تورم اولویت فدرال رزرو است.

ایوانز گفت: رکود اقتصادی نیز همانند تورم بالا خطرناک است، برآورد ما از نرخ بهره برای پایان سال آینده ۳.۷۵ تا ۴ درصد است و اگر تورم در ماه‌های آینده با سیاست رشد نرخ بهره کنترل نشود، احتمال تجدید نظر در سیاست‌ها به‌منظور جلوگیری از رکود اقتصادی نیز وجود دارد.

در شرایطی که اعضای فدرال رزرو از احتمال افزایش یک مرحله دیگر در رشد نرخ بهره آمریکا برای ماه سپتامبر سخن می‌گویند، انتشار داده مثبت از اشتغال ایالات متحده آمریکا با کاهش واهمه از بروز رکود احتمال تشدید سیاست انقباضی و رشد ۷۵ واحدی نرخ بهره در ماه سپتامبر را تقویت کرد. این احتمال به کاهش ارزش شرکت‌های بورسی آمریکا منجر شد، در روز جمعه پنج اوت سهام تسلا ۶.۶ درصد سقوط کرد، سهام متا به‌عنوان مالک فیس‌بوک نیز در این روز ۲ درصد افت داشت و سهام آمازون نیز کاهشی ۱.۲ درصدی داشت. مجموع این اتفاقات به افت ارزش شاخص S&P۵۰۰ و نزدک منجر شد.

افزایش احتمال افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در ماه سپتامبر، بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا را افزایش داد و این موضوع به رشد ارزش سهام‌های بانکی منجر شد، به نحوی که سهام جی‌پی مورگان در روز جمعه رشدی ۳ درصدی داشت. این موضوع به افزایش ارزش شاخص داوجونز کمک کرد.

چشم‌انتظاری برای انتشار داده‌های تورمی
ظرف روز‌های پیش‌رو داده‌های تورمی آمریکا منتشر می‌شود. پس از آنکه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن رشدی ۹.۱ درصدی داشت، برآورد می‌شود این شاخص برای ماه ژوئیه افزایشی ۸.۷ درصدی داشته باشد.

همچنان سیاست‌گذاران فدرال رزرو بر کنترل تورم آمریکا تاکید دارند، در این شرایط انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و روند ادامه تصمیم‌گیری فدرال رزرو را تا حدی مشخص می‌کند که این موضوع سیگنالی مهم برای فعالان بازار‌های مالی آمریکا خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: