کد خبر: ۳۸۲۱۰۹
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
0
اگر از زمستان‌های طولانی و آسمان اغلب تاریک چشم پوشی کنیم، دانمارک یکی از شادترین ملت‌های دنیا را دارد، پژوهش‌ها نشان می‌دهد سیستم بازنشستگی در این کشور نیز بسیار وضعیت مناسبی دارد.
دانمارک سرآمد سیستم بازنشستگی در جهان
بنا به پژوهش منتشر شده توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی، تعهد مردم به آزادی و مساوات جنسیتی، همچنین تاکید بر توازن کار و زندگی و موفقیت در هر دو آن‌ها فرهنگِ شادی را بین مردم رواج داده است. البته سیستم رفاهی کشور که برای تمام شهروندان یکسان است هم باعث تقویت احساس امنیت در میان دانمارکی‌ها شده؛ بنابراین تعجب‌برانگیز نیست اگر بگوییم دانمارک بهترین کشور دنیا برای بازنشستگی است. علاوه بر دارا بودن کیفیت زندگی بالا و خدمات درمانی عالی، این کشور از نظر سطح حقوق در زمان بازنشستگی هم حمایت زیادی از مردمش می‌کند. دانمارک یکی از کشور‌هایی است که بالاترین میزان مالیات بر درآمد را دارد، اما مردم کشور از این مالیات رضایت دارند، چون در مقابل، سیستم دولتی به آن‌ها حقوق بازنشستگی مکفی، خدمات درمانی و بیمه ارائه می‌کند.

سیستم حقوق و مزایای بازنشستگی دانمارک امسال برای پنجمین سال پیاپی به‌عنوان بهترین در دنیا معرفی شد. تحقیقی که بین ۲۷ کشور انجام شده، نشان می‌دهد در هشت سال گذشته، هیچ کشوری در نگه‌داشتن این قوانین در سطح بالا و استاندارد این تداوم را نداشته است.

اما منابع مالی برای حقوق بازنشستگان در دانمارک از کجا تامین می‌شود؟ این کشور حدود ۱۶۸ درصد از درآمد تولید ناخالص ملی‌اش را برای آینده بازنشسته‌ها اختصاص می‌دهد. به‌علاوه قانون‌های سختی برای کارفرما‌ها تصویب شده که آن‌ها را موظف به پرداخت حق بازنشستگی کارکنان‌شان می‌کند.

دانمارکی‌ها چه چالش‌هایی پیش رو دارند؟ با افزایش آمار طلاق و تغییرات شغلی، فشار زندگی مدرن دارد به سرعت سیستم بازنشستگی دانمارک را تغییر می‌دهد. مردم این کشور اکنون رتبه چهارم جدایی در اروپا را دارند و این از هم پاشیدن خانواده‌ها تاثیر زیادی بر اقتصاد فردی دارد. به‌علاوه به دنیا آمدن بچه و وظایف شغل جدید هم می‌تواند پس‌انداز‌های فرد را کم کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، افراد در حال تجربه‌های جدیدی به‌واسطه تغییر شغل، ازدواج و اتفاقات مختلف زندگی هستند و این‌ها به این معناست که برنامه بازنشستگی کشور دانمارک هم باید با همان سرعت تغییر کند.

در کنار مواردی که ذکر شد، دانمارک با مشکل بزرگ‌تری هم روبه‌رو است. مثل بسیاری دیگر از کشور‌های توسعه‌یافته دنیا، جمعیت سالخورده در حال رشد چشمگیر است. به لطف پیشرفت‌های پزشکی و زندگی‌های سالم، دانمارکی‌ها عمر‌های طولانی‌تری دارند و از آن‌سو نرخ زادوولد کاهش شدیدی داشته است. با کاهش نیروی کار فعال، سیستم بازنشستگی کشور هم دچار مشکل خواهد شد و بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند سیستم بازنشستگی کشور دانمارک باید هرچه زودتر تغییراتی داشته باشد.

محققان می‌گویند: «زندگی طولانی‌تر و سال‌های کار طولانی‌تر.» در واقع این یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سیستم بازنشستگی دانمارک را نجات بدهد. مردم کشور باید قبول کنند نسبت به نسل گذشته، پنج تا ده سال بیشتر کار کنند تا بتوانند از همان مزایا بهره‌مند شوند.

از سال ۲۰۱۶، دولت دانمارک تغییراتی در این زمینه آغاز کرده و قرار است از سال ۲۰۲۵، سن بازنشستگی به تناسب امید به زندگی کشور باشد و تا صد سال آینده این عدد به میزان قابل‌توجهی بالا می‌رود.

دولت دانمارک با پیش‌بینی تغییراتی که در آینده اتفاق می‌افتد دست به ایجاد یک سیستم اینترنتی زده که تمام افراد جامعه در آن حساب کاربری شخصی دارند و می‌توانند به جزئیات حسا‌ب‌های حقوقی‌شان دسترسی داشته باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: