April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۲۱۹۹
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
بازار سرمایه در سومین هفته از مرداد ماه با افت و خیز‌های فراوانی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید.
نگاهی به بازار بورس تهران در هفته‌ای که گذشت
در معاملات روز شنبه پانزدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش ۱۱ هزار و ۵۶۳ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۹۲۴ واحد رسید. بدین ترتیب شاخص کل بورس بیشترین رشد در تابستان امسال را ثبت کرد. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۶ هزار و ۸۷ واحدی در سطح ۳۹۰ هزار و ۱۴۲ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۸۸ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۵۰ واحد قرار گرفت. رشد شاخص‌ها در معاملات دو عامل اصلی داشت. از یک سو تزریق هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار موجب تغییر انتظارت معامله‌گران و رشد تقاضا در بازار شد، از سوی دیگر از سر گیری مذاکرات احیای برجام در وین و مواضع خوشبینانه طرفین موجب رشد قیمت در بخشی از بازار شد. نماد‌های «فملی»، «وبملت» و «شستا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های پالایشی «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نماد‌های «بپاس»، «خدیزل» و «دماوند» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «فغدیر» و «کلر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های کرمان، فرابورس و شاوان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از ۳۵ روز کاری مثبت شد و ۱۸۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز سه‌شنبه هجدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش ۳ هزار و ۱۹ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۲ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۸۰۱ واحدی در سطح ۳۹۰ هزار و ۹۴۴ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۰۰ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۵۰ واحد قرار گرفت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت یاسپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۵ میلیارد تومان بود. پس از سایپا، نماد‌های شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی برای دومین روز متوالی به نماد فولاد اختصاص داشت. پس از فولاد، نماد‌های سهرمز، بپاس، کایزد و کالا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. نماد «فولاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و به تنهایی شاخص را ۳ هزار واحد بالا کشید. پس از برگزاری مجمع عمومی، امروز فولاد با تقاضای حقیقی بالایی مواجه بود و بیشترین ورود پول حقیقی را در معاملات سه‌شنبه داشت. پس از فولاد، نماد‌های «خساپا» و «وبملت» یشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های «تاپیکو»، «شبندر»، «کگل» و «شپنا» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند.
 
در معاملات روز چهارشنبه نوزدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۳ هزار و ۴۷۲ واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۶۹ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و ۳۴۱ واحدی در سطح ۳۸۹ هزار و ۶۰۲ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۶ دهم واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۵۰ واحد باقی ماند. همانند دیروز نماد «فولاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و پس از فولاد، نماد‌های «فارس» و «وبانک» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های «کگل»، «شستا»، «خودرو» و «شبندر» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نماد‌های «بپاس»، «اتکای» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «شراز» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس خساپا صدرنشین است و فولاد و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های دی، کایزد و فزر پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: