April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شاخص 3473 واحد کاهش یافت
کد خبر: ۳۸۲۲۰۶
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری هفته با نوسانات سوال برانگیزی رو به رو شد به نوعی که در آغاز معاملات روند رو به رشدی داشت، اما نتوانست این وضعیت را حفظ کند و روند ریزشی را در پی گرفت که این روند باعث شد در پایان معاملات با کاهش 3473 واحدی، شاخص کل به یک میلیون و 448 هزار و 469 واحد عقب نشینی کند.

گام های لرزان بورس بر مدار سقوط

از سوی دیگر شاخص کل با معیار هموزن نیز 1342 واحد کاهش یافت و به رقم 389 هزار و 602 واحد رسید و ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 472 هزار میلیارد تومان رسید.

 

معامله‌گران بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی را در قالب 256 هزار فقره، معامله کردند که در قالب این معاملات 2 هزار و 440 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

شاخص‌ها نیز امیدوار کننده نبود به نوعی که همه شاخص های بورس قرمز شد و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزش 0.24 درصد کاهش یافت. این دو شاخص با معیار هموزن 0.34 درصد افت کردند.

 

شاخص آزاد شناور با 0.22 درصد، شاخص بازار اول بورس 0.25 درصد و شاخص بازار دوم بورس 0.23درصد کاهش یافتند.

 

اگرچه نمادهای فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر افزایشی را در شاخص بورس داشتند، اما نمادهای صنعتی گل‌گهر، شستا، ایران‌خودرو، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

 

در فرابورس ایران نیز شاخص کل بدون تغییر نسبت به روز گذشته در عدد 19 هزار و 150 واحد باقی ماند و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران یک میلیون و 56 هزار میلیارد تومان شد.

 

بیشتر بخوانید: چه بلا‌هایی بر سر بورس بازان آمده است؟

 

در حالی ارزش بازار پایه 338 هزار میلیارد تومان شد که معامله‌گران بیش از 2.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 131 هزار فقره معامله و به ارزش 11 هزار و 717 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید.

 

نمادهای بیمه پاسارگاد و بیمه اتکایی ایرانیان در کنار پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز، بهمن دیزل، نیروی برق دماوند و فرابورس ایران بیشترین اثر افزایشی را در شاخص فرابورس داشتند.

 

سقوط های سوال برانگیز بورس در حالی صورت می گیرد که رئیس‌جمهور دولت را مکلف کرده از بازار سرمایه و سهامداران حمایت کند، با این وصف هنوز سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد در حد 10 درصد است در حالی که باید این سهم حداقل به 30 درصد افزایش پیدا کند. دولت برای تنوع‌بخشی به منابع تأمین مالی بازار سرمایه را توسعه دهد و برای توسعه این بازار حتماً باید از سرمایه‌گذاری افراد در بازار حمایت صورت گیرد.این به معنای نادیده گرفتن ریسک در بازار و یا تضمین سودآوری نیست بلکه قوانین بازار سرمایه باید به نفع افراد حقیقی و سرمایه‌گذاران تغییر پیدا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: