کد خبر: ۳۸۲۲۲۸
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
در هفته سوم مرداد ماه مرحله دوازدهم حراج اوراق بدهی برگزار شد. آمار‌های وزارت اقتصاد در این خصوص نشان می‌دهد در مجموع حراج این هفته تنها ۱۶۶ میلیارد تومان اوراق فروخته شده که کف معاملات این بازار در بازه سه ماهه بوده است. نکته مهم دیگر در رصد معاملات سومین مشارکت صفر بانکی‌ها در خرید اوراق بدهی دولتی بود.
سقوط خرید اوراق از دولت
در سال ۹۹ بانک مرکزی بازاری را راه اندازی کرد تا در آن با نظارت بر بده بستان بانک‌ها وبورسی‌ها با دولت از رشد مستمر پایه پولی جلوگیری کند. این بازار با هدف تامین بخشی از کسری بودجه دولت برگزار شده و دولت می‌تواند از درآمد اوراق فروخته شده دراین معاملات در راستای جبران کسری درآمدزایی کند. روشی که در آن با توجه به عدم چاپ پول در آن و رشد متغیر‌های پایه پولی مسیری مهم ارزیابی می‌شود. این بازار اکنون به مرحله دوازدهم خود رسیده است.

خرید اوراق بدهی دولتی در هفته سوم مرداد کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. در مرحله دوازدهم حراج بازار اولیه کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده که سطح پایینی به شمار می‌آید.

اهمیت این بازار از جهت تامین غیر تورمی کسری بودجه بوده و رصد آن برای تحلیل گران اقتصاد کلان بسیار مهم تلقی می‌شود.

در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک‌ها و بورسی‌ها عرضه می‌کند و این نهاد‌ها نیز با توجه به شرایط مالی خود و جذابیت اوراق عرضه شده دربازار اولیه مشارکت می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند هر چه درآمدزایی دولت از این محل بیشتر باشد احتمال رشد تورم نیز به دلیل رشد کمتر پایه پولی کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش قابل توجه فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه
در هفته سوم مرداد ماه طبق آخرین داده‌های منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی دولت مجموعا ۱۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اوراق بدهی توانست به مشتریان خود بفروشد.

این در حالی است که در هفته قبل آن، سطح فروش اوراق به مراتب افزایش پیدا کرده و در کانال ۳ هزار میلیارد تومان قرار داشت.

نکته مهم در این بازار کاهش دوباره خرید اوراق بدهی دولتی از سوی بانک‌ها بوده که در این مقطع سومین صفر را در سال جاری به ثبت رسانده است؛ بنابراین تمام اوراق فروخته شده در هفته جاری را بورسی‌ها خریداری کرده اند که البته مانند هفته گذشته هنوز سطح پایینی به شمار می‌آید.

در همین رابطه آمار‌های ثبت شده نشان می‌دهد دسته بندی اراد خریداری شده در بورسی‌ها در مجموع نشان از خرید ۱۶۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اوراق بوده است.

تفکیک اوراق خریداری شده دربازار اولیه
در سومین هفته مرداد ماه کل اوراق عرضه شده دربازار اعم از اراد ۱۰۷ و اراد ۱۰۹ بوده که اولی نرخ سود بالاتر و دومی تاریخ سررسید کوتاه تری داشته است. آمار‌های ثبت شده دربازار اولیه مرحله دوازدهم نشان می‌دهد در این هفته ۶۹ میلیارد تومان اراد ۱۰۷ بانرخ سود ۲۲ درصدی بوده و اراد ۱۰۹ نیز نرخ سود ۲۱.۵ درصدی داشته که ۹۷ میلیارد تومان آن فروخته شده است.

به عبارت دیگر معرفی اوراق جدید اراد ۱۰۹ نتوانسته خریداران را به خرید بیشتر مجذوب کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: