کد خبر: ۳۸۲۲۹۷
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
0
عضو شورای عالی فضایی کشور گفت: تا ۵ سال آینده می توانیم ماهواره ای تمام ایرانی، شبیه ماهواره خیام بسازیم.
ساخت ماهواره تمام ایرانی شبیه ماهواره خیام تا ۵ سال آینده
حدادپور، عضو شورای عالی فضایی گفت: امروزه داده‌های فضایی نقش بی بدیل در زندگی روزمره ما دارند و یکی از این داده‌ها، داده‌های سنجشی هستند.

او افزود: تصاویری که از طریق ماهواره ثبت می‌شوند، روی زمین انواع و اقسام پردازش‌ها روی آن‌ها انجام می‌شود. ما هم مانند تمام کشور‌های دنیا این تصاویر را برای اقداماتی از جمله در حوزه کشاورزی، پایش پهنه‌های آبی و مرزبانی نیاز داریم.

عضو شورای عالی فضایی توضیح داد: دریافت داده‌ها به این شکل است که باید ماهواره در فضا باشد تا به آن برسیم و برای رسیدن به این ماهواره‌ها دو مسیر وجود داشت که یک مسیر تامین و ساخت داخلی ماهواره و ماهواره بر است. مسیر دیگر تامین این ماهواره از کشور‌های صاحب تکنولوژی بود. در داخل کشور واحد‌های فضایی شروع به ساخت این نوع تجهیزات کرده‌اند. به عنوان مثال در حوزه وزارت ارتباطات سری ماهواره‌های پارس ۱ تا ۵ طراحی شده‌اند که پارس ۵ شبیه ماهواره خیام و در دست ساخت است. ماهواره پارس یک و پارس یک پلاس نیز تقریبا آماده شده اند و ماهواره پارس ۲ در حال تکمیل است. ما تا ۴ الی ۵ سال آینده می‌توانیم ماهواره تمام ایرانی شبیه ماهواره خیام را بسازیم.

او ادامه داد:، ولی تا آن زمان که به ساخت ماهواره برسیم، باید داده‌ها را دریافت می‌کردیم و ما دستگاه‌های مختلف داده‌ها و عکس‌های ماهواره‌ای را خریداری می‌کردند؛ اما به خاطر تحریم ها، عکس‌ها را به صورت کامل به ما نمی‌دادند. در سال ۹۶ در کنار فرآیند ساخت ماهواره ایرانی فرآیند سفارش و خرید نیز شروع شد. چه در دولت‌های گذشته و چه دولت فعلی پیگیری‌های لازم انجام شد. خوشبختانه اکنون ماهواره خیام در فضا قرار گرفته و در حال ایجاد آمادگی برای ارسال تصاویری است که دریایی از کسب و کار و اقتصاد فضایی ایجاد می‌شود.

حدادپور درباره شرایط ماهواره خیام گفت: ماهواره خیام ۴ بار در یک شبانه روز از فراز کشور عبور می‌کند و با پایگاه‌های داخل کشور ارتباط برقرار می‌کند. در حال حاضر ما سه پایگاه داریم که اطلاعات هم دریافت و هم ارسال می‌شود. از زمانی که پرتاب انجام شد اولین فرامین از پایگاه داخل کشور ظهر دیروز برای ماهواره ارسال و پاسخ ماهواره نیز دریافت شد. هر کدام از اجزای ماهواره از جمله دوربین آن تست نهایی شود تا ماهواره آماده ارسال اولین تصاویر سنجشی خود بشود. تا کنون سه بار تبادل داده با ماهواره انجام شده و چند ماه طول می‌کشد تا ماهواره کالیبره شود.

عضو شورای عالی فضایی درباره قرارداد توضیح داد: قرارداد ماهواره خیام قرارداد انتقال تکنولوژی نبوده است و قرارداد ساخت یک ماهواره و تحویلش بوده که در حین این فرآیند همکاران ما در حوزه دانش فضایی اطلاعات خوبی را کسب کرده اند. برنامه فضایی کشور مانند یک بچه است که باید مراحل رشد را طی کند و به بلوغ و شکوفایی برسد. در حال حاضر سه ماهواره بر سیمرغ و ذوالجناح و قائم ۱۲۰ در داخل کشور می‌توانند ماهواره‌ای ۲۵۰ کیلوگرمی را در فاصله‌ی ۵۰۰ کیلومتری می‌توانند قرار دهند.

او درباره شرایط تحریم و صنعت فضایی کشور افزود: شرایط کشور ما طوری است که محصولات بشر دوستانه هم در اختیار کشور قرار نمی‌گیرند چه برسد بحث پیشرفته فضایی کشور.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: