کد خبر: ۳۸۲۳۰۳
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
0
بنابر آمار سال ۱۴۰۰ تولید برنج نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۰ درصد کاهش یافت که در پی سودجویی عوامل واسطه و دلال این موضوع منجر به نوسانات بازار شد.
انواع مختلف برنج شمال که پتانسیل صادرات را دارند/ قیمت برنج کاهشی می شود
برنج یک غله پر مصرف در ایران و دنیا می‌باشد. تقریبا نیمی از جمعیت جهان به این ماده غذایی برای وعده‌های غذایی شان وابسته هستند.
 
برنج صادراتی ایران می‌تواند یک فرصت بسیار ارزشمند برای این امر باشد. انواع برنج صادراتی ایرانی با قدرت در حال رقابت با برنج‌های دیگر مناطق دنیا می‌باشد. صادرات برنج ایران به ترکیه و عراق از فرصت‌های خوب برای ارتقای این تجارت عمده می‌باشد.

انواع برنج صادراتی ایران و توجیه پذیری صادارت برنج شمال

صادرات برنج شمال مورد توجه بسیاری از تاجران در ایران میباشد. برنج ایرانی از نظر طعم و مزه و کیفیت درجه یک بوده و امتیازات ویژه‌ای نسبت به سایر رقبایش دارد. اولا اینکه برنج ایرانی دانه بلند بوده و خوب ری میکند. دارای عطر و بوی خاص خودش است. دانه‌هایی چرب و خوش پخت دارد که کیفیت پخت آن را متمایز می‌کند.

هزینه تولید برنج ایرانی به ریال است و می‌تواند ارز‌های زیادی را وارد کشور کند که به اقتصاد کمک شایان خواهد کرد.

انواع مختلف برنج شمال قابلیت و پتانسیل صادرات را دارند.

برنج طارم هاشمی و طارم محلی بیش‌ترین برنج صادراتی ایران را به خود اختصاص داده اند. انواع دیگری که می‌توانند پتانسیل خوبی برای صادرات داشته باشند:

برنج بینام کشت دوم
برنج علی کاظمی
برنج صدری دم سیاه
برنج صدری دم زرد

این موضوع چند علت عمده دارد:

برنج طارم هاشمی و طارم محلی همواده در همه فصل‌های سال در دسترس اند. مخصوصا برنج هاشمی که به صورت عمده و بیش‌ترین تولید برنج کیفی را به خود اختصاص داده است. عطر برنج در این محصولات مناسب برای امر صادرات است. پخت محصول بسیار رضایت بخش می‌باشد. قیمت تمام شده این دو محصول نسبت به دیگر موارد مقرون به صرفه می‌باشد.

برنج صادراتی ایران

صادرات برنج ایرانی به چه کشور‌هایی انجام می‌شود. کشور هند بزرکترین صادر کننده برنج به دنیا محسوب می‌شود.

۲۸% صادرات برنج کل دنیا سهم این کشور می‌باشد. در خاورمیانه کشور‌های عراق، ترکیه، عمان، قطر، عربستان، امارات، یمن و کویت پتانسیل برای صادرات برنج دارند.

برنج صادراتی ایران در کشور‌های آفریقایی مانند ساحل عاج، موزامبیک و سومالی نیز بازار صادراتی دارد. کشور روسیه نیز از جمله کشور‌هایی است که برنج صادراتی ایرانی می‌تواند در آن بازار خود را پیدا کند. بیش‌ترین صادرات برنج ایرانی به ترکیه و عراق انجام می‌شود.

برنج صادراتی ایران با چه مشخصاتی در دنیا شناخته می‌شود

محصول برنج با کد تعرفه (hscode) به شماره ۱۰۰۶ در گمرک شناخته می‌شود. صادرات برنج بعد از محصولات نفتی جزو پر سود‌ترین تجارت محسوب می‌شود. برنج صادراتی ایران به قیمت چند برابر انواع برنج دیگر که در دنیا شناخته می‌شود ارزش گذاری میشود. برنج باسماتی به عنوان یک برنج صادراتی خارجی همتای برنج سفید ایرانی در صادرات برنج می‌باشد.

برنج ایرانی یکی از محصولات بسیار پرطرفدار و صادراتی ایران است. این محصول جایگاه خاصی در صادرات به خصوص در میان کشور‌های منطقه از جمله عراق پیدا کرده است. برنج‌های ایرانی انواع و اقسام مختلفی دارد از مرغوبترین این گونه برنج‌ها برنج شمال است. منطقه مازندران سهم به سزایی را درتامین برنج صادراتی ایران دارد.
 
کشور عراق به دلیل همجواری با ایران همواره در زمره کشور‌هایی بوده که از این محصول استقبال نموده است و کشور عراق سهم عمده‌ای در واردات برنج صادراتی ایران به خود اختصاص داده است.

واردات برنج کاهش می‌یابد؟

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت گفته بود که امسال با افزایش ۲۰ درصدی، تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که این میزان ۴۰۰ هزار تن بیشتر از پیش بینی هاست.

با توجه به سرانه مصرف، سالانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که در صورت تحقق این‌میزان‌تولید حداکثر ۸۰۰ هزار تن برنج باید وارد شود که بنابر اذعان معاون دفتر بازرگانی وزارت جهاد، دوسوم نیاز کشور از تولید داخل و تنها یک سوم از طریق واردات تامین می‌شود.

انجمن تولیدکنندگان برنج اعلام کرد: طی سنوات قبل در مرداد قیمت برنج همیشه افت می‌کند، اما به واسطه عرضه زیاد، تقاضا تغییر نمی‌کند و به طور کلی برنج‌هایی که هم اکنون در بازار است، مربوط به شهریور پارسال بوده و از آنجا که کشاورز به ناچار محصول خود را پیش فروش می‌کند تنها واسطه و دلال با قیمت بازی می‌کند. این درحالی است که معاون دفتر بازرگانی وزارت جهادکشاورزی تغییر چندباره قیمت در طول سال را رد می‌کند و همواره بر اصلاح ساختار بازار و توزیع تاکید دارد.

افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی عملکرد برنج در واحد سطح

احمد اشراقی نایب رئیس انجمن برنج گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و عدم کمبود آب پیش بینی می‌شود که عملکرد در واحد سطح ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گفته او، بار‌ها اعلام کرده ایم که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شود، درحالیکه طی سال‌های اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن وارد شد که این میزان بیش از نیاز کشور است.

اشراقی می‌گوید: گرچه اعتقادی به ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول داخل نداریم، اما لغو این‌موضوع بر تعادل و کنترل بازار داخل تاثیری ندارد چرا که واردکنندگان تا ۳۱ تیر به هر میزانی که بخواهند ثبت سفارش می‌کنند.

نایب رئیس انجمن برنج گفت: واردات برنج تنها بر مبنای کسری نیاز کشور باید صورت گیرد و دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت باید از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی جلوگیری کنند.
 
کاهش قیمت برنج خارجی در راه است

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شده که با رفع دوره ممنوعیت تا پایان سال ماهیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور شود.

به گفته او، با توجه به آنکه بازار برنج خارجی و ایرانی از یکدیگر جدا هستند، لذا افزایش تولید داخل تاثیری در کاهش واردات ندارد.

کشاورز می‌گوید: با توجه به اختلاف معنادار قیمت برنج خارجی و ایرانی، ناچار به تامین کسری نیاز کشور از طریق واردات هستیم و تنها کاهش قیمت برنج ایرانی بر واردات اثر‌گذار است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت کنونی هر کیلو برنج پاکستانی و هندی در مبادی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است که از یک‌ماه آینده همزمان با فصل برداشت برنج خارجی، قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

بنابر اظهارات انجمن واردکنندگان برنج، با حل مساله ثبت سفارش و ترخیص برنج‌های وارداتی نگرانی در خصوص تامین برنج کشور نداریم.

حداکثر قیمت منطقی هر کیلو برنج ۸۷ هزار تومان

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: همه ساله در پیک برداشت، قیمت برنج کاهش پیدا می‌کند که متاسفانه بدلیل وجود واسطه‌ها و دلالان این افت قیمت به مصرف کننده نمی‌رسد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو برنج طارم در کارخانه کمتر از ۸۰ هزار تومان و برنج پرمحصول ۵۰ هزار تومان است که حداکثر ۸۵ تا ۸۷ هزار تومان باید به مصرف کننده در تهران عرضه شود.

خاکزاد می‌گوید: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید برنج نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط تولید و ذخایر برنج در انبار‌های کشور پیش بینی می‌شود که امسال قیمت برنج افزایشی نداشته باشد.

بنابر‌پیش بینی معاونت امور زراعت امسال تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد که براساس تامین بیش از ۷۰ درصد برنج مورد نیاز از تولید داخل، کمتر از ۵۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: