کد خبر: ۳۸۲۳۶۲
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
با ضرورت نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی به ویژه در ایام اربعین باید جلوی زیاده خواهی‌ها و گران فروشی ایرلاین‌ها گرفته شود.
ایرلاین‌ها گران‌فروشی می‌کنند/ تغییری در قیمت پرواز‌های اربعین است؟
هفته گذشته رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- در جلسه ستاد اربعین با بیان اینکه در حال آماده سازی شرایط مرز‌ها برای زائرانی که با خودرو‌های شخصی خود سفر می‌کنند هستیم، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی حدود ۳۰۰ هزار نفر، در بخش هوایی حدود ۶۰ هزار نفر و در بخش جاده‌ای نیز بیشترین حجم یعنی حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر جابه جا خواهند شد.
 
ایرلاین‌ها از تعیین ناگهانی قیمت بلیت پرواز‌های اربعین از سوی وزیر راه و شهرسازی انتقاد داشتند، باید دید آیا نرخ روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی می‌ماند یا در هفته‌های آتی و با نزدیک‌تر شدن به روز اربعین شاهد تغییر آن خواهیم بود.

اقبال شاکری با تاکید بر ضرورت ممانعت از گران فروشی ایرلاین‌ها در ایام اربعین، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی به این موضوع ورود کرده و با قاطعیت اعلام کرد قیمت‌های تعیین شده برای ایام اربعین قطعی بوده و اگر ایرلاین‌ها تخلف کنند مورد برخورد قانونی قرار خواهند گرفت، اما تجربه نشان داده برخورد قانونی با شرکت‌های هواپیمایی، بازدارنده نیست.

هر ازچندگاهی شاهد تخلف ایرلاین‌ها هستیم

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: این سیکل معیوب هر چند ماه یکبار تکرار می‌شود، یکبار بر سر تکمیل ظرفیت هواپیماها، یکبار بر سر بلیت فروشی به مسافران داخلی و خارجی و یا برای سایر موضوعات مختلف دیگر نیز هر چند وقت یکبار شاهد تخلف ایرلاین‌ها هستیم. در ایام اربعین حسینی نیز برای اعزام زائران هر ساله با تخلف ایرلاین‌ها مواجه هستیم.

اقتدار لازم در برخورد با تخلفات ایرلاین‌ها وجود ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به نظر می‌رسد اقتدار لازم در مدیریت و نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد، تصریح کرد: کمیسیون عمران مجلس تاکنون چندین بار در این زمینه جلسه تشکیل داده است اعضای کمیسیون نیز اخطار‌های لازم را به وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی داده اند. امیدواریم امسال که وزیر راه و شهرسازی از الان به موضوع ورود داشته است شاهد رفتار غیر قانونی ایرلاین‌ها نباشیم. باید قیمت‌های مصوب اجرایی شود. تاکنون نحوه اعمال قانون در خصوص شرکت‌های هوایی متخلف بازدارنده نبوده است و باید برخورد بازدارنده با ایرلاین‌های متخلف صورت گیرد.

باید دست واسطه‌ها کوتاه شود

شاکری تاکید کرد: از سوی دیگر گاهی واسطه‌هایی در میان شرکت‌های هواپیمایی و خریدار واقعی وجود دارد که قیمت‌ها را بالا می‌برند که باید این بخش نیز کنترل شود. گاهی نیز دفاتر فروش مبالغ را بالا می‌برند. باید به صورت دقیق بر این حوزه نظارت صورت گیرد و با متخلفان برخورد شود. کمیسیون عمران تاکنون چندین بار این موضوع را پیگیری کرده است که امیدواریم پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی بتواند جلوی زیاده خواهی ایرلاین‌ها را بگیرد.


قیمت پرواز‌های اربعین تغییر می‌کند؟
 
فعلا نرخ مصوب برای پرواز‌های عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است. برای قیمت‌گذاری نرخ بلیت اتوبوس چیزی اعلام نشده، در واقع نباید در هیچ حوزه‌ای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.

مقصود اسعدی سامانی –دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در این باره گفت: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت، اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پرواز‌های اربعین اعلام کرد.

وی با اشاره به تعیین نرخ پنج میلیون تومانی بلیت پرواز‌های اربعین در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: در آن زمان قرار بود برای هر مسافر یک میلیون تومان تخفیف در هزینه‌های فرودگاهی در نظر گرفته شود؛ همچنین هزینه فرودگاه نجف را نیز سازمان هواپیمایی در سال گذشته تقبل کرد که جبران کند، اما در طول یکسال گذشته هیچ اقدامی در زمینه عمل به این وعده‌ها صورت نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که این‌ها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پرواز‌های اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند، اما قبل از اعلام نرخ پرواز‌های اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.

در چنین شرایطی که نرخ بلیت هواپیما برای پرواز‌های اربعین - البته به صورت ضمنی - از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده و از سوی دیگر این تصمیم، انتقاد و مخالفت نه چندان سفت و سخت شرکت‌های هواپیمایی را در بر داشت. باید دید سرنوشت این تصمیم به کجا می‌رسد و آیا ایرلاین‌ها با توجه به بدهی‌های سال گذشته خود، می‌توانند وزیر را برای تغییر این قیمت قانع کنند یا آنکه نرخ پرواز‌های اربعین روی همان شش میلیون تومان اعلامی باقی خواهد ماند؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: