عملکرد بازار سرمایه در ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۸۲۳۹۰
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس امروز با ۱۸ هزار و ۶۳۵ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۶۷ هزار واحد رسید.
صعود ۱۸ هزار واحدی شاخص بورس
در معاملات روز شنبه بیست و دوم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش ۱۸ هزار و ۶۳۶ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۶ هزار و ۲۸۲ واحدی در سطح ۳۹۵ هزار و ۸۸۴ واحدی ایستاد.
 
همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۱۳ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۲۶۴ واحد باقی ماند. امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۵۶ میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نماد‌های فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد نوری اختصاص داشت. پس از نوری، نماد‌های وسالت، فجام، بوعلی و بپاس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. امروز نیز همانند روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه نماد «فولاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت و پس از فولاد، نماد‌های «شستا» و «فملی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های «نوری»، «شپدیس» و «پارس» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «خدیزل» و «فغدیر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شراز»، «شاوان» و «دماوند» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های دی، کرمان و کایزد پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
 

امروز قیمت سهام تمامی نماد‌های گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» افزایش یافت و این ۴ گروه یکپارچه سبزپوش شدند. امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۶ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۰ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان بود که ۶۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۵۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان رسید. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۶۳ درصد کاهش یافت و ۱۱ میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد کرد و در رقم ۴۸۵ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) با صف خرید ۱۰۵ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خساپا، نماد‌های وبانک (شرکت سرمایه گذاری هلدینگ توسعه ملی) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غاذر (شرکت کشت و صنعت پیاذر) تعلق داشت که ارزش آن ۹ میلیارد تومان بود. پس از غاذر، نماد‌های فگستر، وآذر و زنگان بیشترین صف فروش داشتند.
 
پیش بینی بورس فردا
 
در همین رابطه پیش بینی می‌شود شاخص بورس روند صعودی خود را ادامه می‌دهد و به رقم بالاتری می‌رسد. گروه نماد‌های فلزات اساسی و ساختمانی می‌توانند از گروه‌های پیش‌رو بازار باشند. به خصوص گروه ساختمانی که از زمان ریزش بازار تا به حال در آن اصلاح قیمتی به شکل گسترده‌ای رخ داده است.
 
شاخص کل بورس در روز ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ با کاهش سه هزار و ۴۷۸ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی رسید و شاخص هم‌وزن هم به روند نزولی خود در هفته‌های اخیر ادامه داد و در محدوده ۳۸۹ هزار واحدی ایستاد.

امروزه مذاکرات برجام تاثیر بسیاری بر روی بورس دارد و به نوعی بازار سرمایه به مذاکرات وابسته است. بازار سرمایه در هر بازه زمانی وابسته به یا بازار یا اخباری است که امروزه به مذاکرات وابسنگی بسیاری دارد.
 
با توجه به تمرکز همیشگی بازار بر روند مذاکرات و اثرپذیری بازار سهام از تحولات سیاسی و به تبع آن اقتصادی، می‌توان گفت این رابطه کماکان ادامه دارد. البته سهامداران، تا حدودی نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستند و با هر خبر مثبتی از مذاکرات معاملات تا حدود زیادی مثبت می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: