دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: مسیر عرضه
خودرو بورس کالا میتواند به کشف واقعی قیمتها منجر شود.
محمدرضا نجفی منش معتقد است صف طولانی متقاضیانی که به دنبال استفاده از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار خودرو هستند جمع خواهد شد.
آن طور که این فعال قطعه ساز میگوید فعالان حاضر در زنجیره خودروسازی از عرضه محصولات در بورس کالا رضایت دارند.
نجفی منش تاکید میکند دخالتهای دولت باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمتها در مبدا و بازار آزاد شده است.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان با اشاره به تصمیم شورای اقتصاد در دهه ۷۰ میگوید در آن زمان قیمت خودرو در حاشیه بازار کشف و تعیین میشد و اختلاف قیمت کارخانه بازار به عنوان سود از سوی سازمان حمایت مصرف کننده از خودروسازان گرفته میشد تا از این طریق اختلاف ایجاد شده از بین برود.
این فعالان قطعه ساز ادامه میدهد این روند سبب شده بود حدود ۱۳ سال قیمت خودرو دستخوش تغییرات زیادی نشود و این درحالی است که بهای نهادههای تولید، افزایشی بود. در این برهه شاهد بودیم که قیمت حاشیه بازار بعضا کمتر از قیمت درب کارخانه میشد و هیچ صف خریدی نیز شکل نمیگرفت.
نجفی منش معتقد است، اما از زمانی که شورای رقابت در بحث قیمت گذاری ورود کرد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شروع شد و زیان خودروساز را نیز سبب شد.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را دارند بیشترین تقاضا در قرعه کشیها نیز برای همانها ثبت میشود این مساله نشان میدهد بسیاری از خریداران فعلی خودرو حاضر در قرعه کشی مصرف کننده واقعی نیستند.
نجفی منش میگوید: تنها راه قانونی در شرایط فعلی برای رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری، بورس کالا و عرضه خودرو از این مسیر است.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان درباره تاثیر عرضه خودرو از مسیر بورس کالا میگوید عرضه خودرو در بورس باعث میشود قیمتهایی که در بازار به صورت غیر واقعی بالا رفته اند کاهش یابد و از سوی دیگر سبب میشود افرادی که با هدف سودجویی خودرو خریداری کرده اند اقدام به فروش میکنند و این مساله قیمت بازار را کاهش خواهد داد.