April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۲۴۲۶
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
0
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ساز و کار وزارت صمت برای واردات خودرو‌های اقتصادی، گفت: مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودرو‌های داخلی با محصول خارجی فراهم شود.
ساز و کار وزارت صمت برای واردات خودرو‌های اقتصادی
«منوچهر منطقی» درباره آئین‌نامه واردات خودرو افزود: پیش از این فقط خودرو‌هایی وارد کشور می‌شد که افراد متمول می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند، اما وزارت صمت با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلا‌های موجود در این حوزه را احصا کرده است.

وی ادامه‌داد: مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودرو‌های داخلی با محصول خارجی فراهم شود.

منطقی تصریح‌کرد: برای تحقق این اهداف، در مرحله نخست واردات خودرو‌هایی در دستورکار قرار خواهد گرفت که نیاز‌های مذکور را تامین کند، البته خودرو‌های گران قیمت‌تر نیز وارد می‌شوند، اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که به بخشی که بیشترین مساله را دارد رسیدگی کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو‌های اقتصادی پیش بینی شده است، توضیح داد: زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس انجام می‌شود؛ به این معنی که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و ... محاسبه خواهد شد.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: سپس مشوق‌هایی برای کاهش مولفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودرو‌های اقتصادی به دست آید.

وی گفت: مشوق‌هایی برای واردات خودرو‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به‌طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد یا از اسقاط معاف می‌شوند.

عرضه خودرو‌های اقتصادی داخلی، نیمه دوم ۱۴۰۲

منطقی اضافه‌کرد: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی می‌توان به تامین خودرو‌های مورد نیاز خانواده‌های کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خرید‌های متفاوت متناسب باشد.

وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودرو‌های جایگزین سمند و تیبا، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودرو‌های اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آن‌ها به بازار عرضه می‌شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: