April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
عضو کمیسیون صنایع مجلس از رویکرد بانک ملی در واگذاری بنگاههای اقتصادی حمایت کرد
کد خبر: ۳۸۲۴۷۰
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از رویکرد بانک ملی در واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تقدیر کرد و گفت: ماهیت بانکها، ارایه خدمات پولی و مالی است و اگر در مسیر بنگاهداری گام بردارند، از هدف اصلی فاصله می‌گیرند.
ضرورت فاصله گرفتن بانکها از بنگاهداری
اللهویردی دهقانی سانیچ در گفتگو با خبرنگار پول نیوز رویکرد بانک ملی مبنی بر واگذاری بنگاههای اقتصادی تحت تملک را اقدامی مناسب توصیف کرد گفت: بنگاهداری بانک‌ها نه تنها باعث چالش جدی برای اقتصاد کشور می‌شود و مدیریت دولتی را زیر سوال می‌برد بلکه آسیب‌های جدی به بخش خصوصی می‌زند، به همین دلیل باید هرچه سریعتر از این سیاست فاصله بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید منابع مالی برای تامین اعتبار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کشور باشد گفت: وقتی بانک‌ها حجم عظیمی از منابع مالی کشوررا دراختیار دارند و به جای آن به عنوان حامی تولید و تولیدکننده، خودشان وارد بنگاهداری می‌شوند، چالش‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌شود.
 
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی بانک‌ها فعالیت صنعتی و اقتصادی می‌کنند گفت: متاسفانه بانک بیش از آنکه همچون یک بخش خصوصی مالی قوی عمل کند، یک سیستم دولتی است که تابع سیاست‌ها و تصمیم گیری دولتهاست، بنابر این حضور بانک به عنوان رقیب در عرصه‌های تولید و اقتصاد می‌تواند خطرناک باشد.
 
 
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد بانکها تسهیلات می دهند اما بنگاههای اقتصادی از عهده پرداخت اقساط آن بر نمی آیند گفت: اگر بنگاه اقتصادی تسهیلات می گیرد، باید برای توسعه بگیرد، اما شاهد هستیم که بنگاههای اقتصادی برای پرداخت بدهی ها حتی پرداخت حقوق معوقه کارگران تسهیلات می گیرند که سود تسهیلات دریافتی به سربار جدیدی تبدیل می شود و بنگاه اقتصادی را به زمین می زند.
وی با اشاره به سوابق مدیریت دولت در اقتصاد گفت: مدیریت دولتی هرگز در بخش اقتصادی موفق نبوده و هرگاه دولت در عرصه اقتصاد به ویژه بنگاهداری وارد شده، همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است.

دهقانی درخصوص بنگها‌های موفق تحت پوشش مدیریت دولت گفت: آن دسته از بنگاه‌هایی هم که موفق بوده اند، ذات آن کار به روشی بوده که در بدترین شرایط هم به تولید و توسعه منجر می‌شده، بنابراین مدیریت دولتی باید هر چه سریعتر ساماندهی شود.

وی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی بر تولید و صنعت تاثیر دارد گفت: بنگاهداری بانک‌ها یکی از معضلات کشور ما هستند که بایستی هرچه سریعتر مدیریت و نظام‌مند شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر جمع بندی شرایط به نفع تولیدکننده و کاهش بنگاهداری بانک‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما تفکر کسب درآمد سریع و بدون کار و تلاش به یک فرهنگ مخرب تبدیل شده و به همین دلیل است که بهره گرفتن از سپرده، به اولویتی برای سرمایه دار‌ها تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تفکر مدیریت بانک‌ها به سوی فاصله گرفتن از بنگاهداری و خدمات رسانی به تولید و اشتغال باشد گفت: چنانچه بانک‌ها بدین سو گام بردارند، با استقبال رو به رو می‌شوند و اکنون که بانک ملی تصمیم به فروش بنگاه‌های تحت تملک خود گرفته، در راستای سیاستگذاری کلان مدیریت کشور حرکت می‌کند.

دهقانی با تاکید بر اینکه امیدواریم واگذاری بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها به یک فرهنگ تبدیل شود گفت: بانک ملی وارد این مسیر شده و امیدواریم بانک‌های دیگر نیز به تفکر و باور بانک ملی برسند و نسبت به واگذاری بنگاه‌ها اقدام کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: