کد خبر: ۳۸۲۴۸۲
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
0
یک مورخ، درمورد برخی از شبهات مبنی بر غسل کردن امام حسین(ع) و یارانشان با وجود نبود آب در واقعه کربلا توضیحاتی داد.
پاسخ به برخی از شبهات درمورد غسل کردن اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان در شب عاشورا
محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، درمورد برخی از شبهات مبنی بر غسل کردن سیدالشهداء و یارانشان در شب عاشورا با وجود نبود آب گفت: روز هفتم محرم، دشمن به فرمان عبیدالله بن زیاد آب را روی اهل بیت امام حسین (ع) بست، ولی از هفتم محرم به بعد تا شب عاشورا، در یکی از این شب ها، اباعبدالله الحسین (ع)، حضرت عباس (ع) را همراه ۲۰ نفر که مشک در دست داشتند و ۳۰ نفر که از آن‌ها حفاظت می‌کردند به فرات فرستادند و آن‌ها توانستند همراه خود آب بیاورند. اما در این که در روز عاشورا همه آن بزرگواران تشنه بودند و هیچ ذخیره آبی نداشتند شکی نیست.

به گفته این پژوهشگر تاریخ اسلام، مسلماً امام حسین (ع) به عنوان امام بر حق مسلمانان، این مسئله را بهتر می‌دانستند که اگر آب به قدری کم باشد که انسان بین تشنه ماندن، وضو گرفتن یا غسل کردن بماند باید وضو و غسل را رها کند و بدل از آن تیمم کند و آب را برای شرب نگه دارد، چه بسا آبی که در اختیار بوده، قابل شرب نبوده است.

رجبی دوانی می‌گوید: در بعضی از نقل‌ها داریم حتی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دستور دادند چاهی را حفر کردند و به آب هم رسیدند. اما از ظاهر قضایا بر می‌آید که آن آب قابل شرب نبوده است. یعنی با آن آب می‌توانستند غسل کنند و وضو بگیرند، ولی نمی‌شد آن را بیاشامند. هرچند نقلی وجود دارد که دشمن، آن چاه را با حمله‌ای پُر کرد و نگذاشت از آن استفاده کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: