مروری بر آنچه که در نشست پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گذشت؛
کد خبر: ۳۸۲۴۸۳
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: یکی از راه‌های نجات کشور میراث فرهنگی است درآمد گردشگری بسیار بالاست و می‌‌تواند یکی از ارکان بودجه کشور باشد.
میراث فرهنگی راه نجات کشور است
رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس گفت: یکی از راه‌های نجات کشور میراث فرهنگی و گردشگری است درآمد گردشگری بسیار بالاست و می‌تواند یکی از ارکان بودجه کشور باشد.

تبدیل تهدید‌ها به فرصت

رضا سامه مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی امروز یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در پنجمین همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار شد گفت: مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در حقیقت عهده‌دار خطیرترین مسئولیت‌ها هستند و در تمام این سال‌ها با وجود اعتبارات اندک مدیران پایگاه‌ها کار را به خوبی انجام دادند و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردند.

به گفته سامه، افزایش بی‌رویه بدون آمایش، رهاشدن در موجی از ماموریت‌های غیر هدفمند از آسیب‌هایی است که پایگاه‌ها را تهدید می‌کند این درحالی است که پایگاه‌ها از کمبود نیروی تخصصی نیز رنج می‌برند.

میراث فرهنگی

عناصر بصری و مفهومی یک اثر باستانی واحد هستند

علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه جهانی منظر باستانی ساسانی با بیان اینکه اثر باستانی و عرصه و حریم آن به‌صورت یک مجموعه واحد مورد توجه قرار می‌گیرند و بخشی از یک هسته هستند، گفت: فراتر از عناصر بصری، عناصر مفهومی، فرهنگی و سازوکارهای نهادینه شده در یک اثر جهانی، یک کل واحد محسوب می‌شود.

مدیر پایگاه جهانی منظر باستانی ساسانی، با اشاره به ثبت حدود ۲هزار اثر جهانی، به رقابت کشورها در ثبت جهانی آثار اشاره و بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های لازم در این راستا تاکید کرد و گفت: هم‌تراز کردن آثار با آثار جهانی سایر کشورها، واگذاری پژوهش در محوطه‌ها به شرکت‌های دانش بنیان، در اختیار گذاشتن منابع سرمایه‌ای گردشگری به شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، تعریف چرخه تعهد و برنامه‌ریزی منسجم، تشکیل شورای عالی میراث‌فرهنگی با اهداف نظارتی، تعریف بودجه مشخص برای پایگاه‌های میراث جهانی، امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های خارج از کشور در زمینه پژوهش از جمله موارد مورد توجه است.

میراث

توسعه نیازمند توجه است

جواد حسین زاده مدیر پایگاه ملی تپه سیلک با اشاره به آنکه به دلیل نبود ساختار مشخص در چارت سازمانی وزارتخانه این گمانه زده شده که قرار است بخشی از مدیریت پایگاه‌ها به استان‌ها برسد، گفت: بخش پژوهش و توسعه اهمیت دارد و این توان نیازمند توجه است. شیوه اداره ستادی پایگاه‌ها به نتیجه رسیده و بهتر است زیر نظر اداره کل استان نروند. بهتر است برای محتوا ساختار تعریف کنیم.
۱۵۰ پایگاه میراث ملی و جهانی در کشور فعال است

علی دارابی معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سونامی سفر بعد از کرونا با کمک مدیران میراث و گردشگری کشور مدیریت شد. هفته آینده جلسه‌ای با حضور معاونان میراث و نمایندگان مجلس خواهیم داشت و نقطه نظرات را مطرح می‌کنیم. کارگروهی تشکیل خواهد شد تا نقشه راه جدید ترسیم شود.

میراث فرهنگی گردشگری

به گفته دارابی، درحال حاضر ۱۵۰ پایگاه میراث ملی و جهانی در کشور فعال است و دولت سیزدهم و مدیریت میراث فرهنگی نگاه توسعه‌ای به امور دارد. پایگاه‌ها صرفا نهاد محصور در حوزه خود نباشند و باید توسعه‌ای عمل کنند. اگرچه ارتباط ساختاری آن‌ها ایجاد می‌کند که برنامه و سیاست هارا از وزارتخانه میراث بگیرد اما بازوی اجرایی استانی است.

او ادامه داد: مشکلی که وجود دارد آن است که رابطه پایگاه‌ها با ادارات کل باید مشخص شود و وحدت فرماندهی در استان داشته باشیم. پیوند ارتباط موثری که پایگاه‌ها باید با نهادها و استان‌ها داشته باشند. رگ حیات پایگاه‌ها ارتباط با مردم است. در سیل اخیر که در یزد اتفاق افتاد شاهد حضور تشکل‌های حامیان میراث‌فرهنگی بودم که پای کار بودند و این مهم است. راه اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را در دست اقدام داریم. می‌توان از ظرفیت فعالان میراث در استان‌ها استفاده کرد.

میراث گردشگری

میراث فرهنگی تمدن ایران است

محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس گفت: میراث فرهنگی تمدن کشور ماست یکی از راه‌های نجات کشور میراث فرهنگی و گردشگری است درآمد گردشگری بسیار بالاست و می‌‌تواند یکی از ارکان بودجه کشور باشد.

به گفته رئیس فراکسیون گردشگری و صنایع دستی مجلس، دیدگاه مسئولان نسبت به میراث فرهنگی دیدگاهی است که نشان می‌دهد باید تصمی سازان حوزه شهری را عوض کنیم.

او گفت:  ۱۴۰۰ نفر در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی ما بلاتکلیف هستند. باید به این مهم رسیدگی شود اگر نمایندگان مجلس را در جریان قرار دهیم مشکلات این حوزه حل خواهد شد. خشت خشت میراث‌فرهنگی کشور باید خط قرمز نظام باشد و حتا یک خشت آسیب نبیند.

همچنین، مهران مقصودی مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت گفت: در حوزه جذب گردشگران خارجی در رتبه ۴۶ جهان قرار داریم و وضعیتخوبی نیست. ایجاد توازن بین حفاظت و توسعه اهمیت دارد. توسعه پایدار و آموزش بعد از آن است. برنامه چشم‌انداز و برنامه تفضیلیگردشگری برای سایت‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی نداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: