عضو کمیسیون صنایع مجلس از ظرفیت بالای کشور خبر داد
کد خبر: ۳۸۲۵۳۶
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در بحث معادن مس، ظرفیت بسیار بالایی دارد گفت: وقتی ظرفیت مس را در کنارتولیدات قرار می دهیم و آنها را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که تا رسیدن به اهداف فاصله زیادی داریم.

نقش آفرینی مس در رونق اقتصادی

اللهویردی دهقانی سانیچ درگفتگو با پول نیوز با اعلام اینکه کشور ما در کمربندجهانی مس و آهن قرارگرفته است گفت: با وجود آنکه هنوز اکتشافات ایران کامل نشده ، دومین کشور جهان از نظر معادن و تولید مس هستیم.

وی با اشاره به معادن متفاوتی که از سیستان بلوجستان تا آذربایجان و از زنجان تا خراسان شمالی داریم گفت: معادن مس متعددی در سراسر کشور داریم که نیاز به تشکیلاتی برای هماهنگی است که شرکت ملی مس برای این هماهنگی فعالیت می کند.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرکت ملی مس مانند شرکت ملی فولاد دراوایل انقلاب دولتی بود گفت: خوشبختانه شرکت ملی فولاد پروژه محور و معدن محور شد و اکنون می بینیم در تولیدات فولادی و سنگ آهن و محصولات پایین دستی درعرصه فولاد، در سطح جهانی حرف برای گفتن داریم، به نوعی که هم نیاز داخلی را در سطح کلی تامین می کنیم و هم در همه مقاطع صادرات داریم.

وی با تاکید براینکه پتانسیل مدیریت تامین نیاز داخل و افزایش تولید مس برای صادرات در شرکت ملی مس نیز وجود داشت و دارد گفت: صنعت مس و معادن مس کمتر از صنعت فولاد نیست.

دهقانی با اعلام اینکه فلز مس یک فلز استراترژیک است گفت: مس در همه پیشرفتهای بشر نقش دارد و جایگزینی برای آن وجود ندارد، به خصوص برای هدایت جریان الکترییکی، مس حرف اول و آخر را می زند و هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است. به همین دلیل دایم قیمت مس بالا می رود و هر چقدر نیاز بشر به فناوری بالا می رود، نیاز به مس هم بالاتر می رود.

بیشتر بدانید: آمادگی بانک رفاه کارگران برای تامین مالی واحدهای تولیدی فعال در صنعت مس

وی با تاکید بر اینکه اگر نگوییم معادن مس کشور بیشتر از فولاد و آهن می تواند برای کشور آورده اقتصادی، اشتغالزایی و رونق اقتصادی داشته باشد، قطعا برابر با صنعت فولاد است گفت: باید به صنعت و معادن مس بیش از گذشته توجه شود و ظرفیت های آن فعال شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های مس در کشور گفت: اکنون شرکت ملی مس می تواند توسعه پیدا کند و بسیار بیشتر از گذشته ارزآوری، صادارت، درامدزایی و اشتغال داشته باشد.

وی با اشاره به بازدیدی که رییس جمهور از منطقه آذربایجان شرقی و معدن مس سونگون داشته گفت: رییس جمهور پس از بازدید از توانمندی ها و ظرفیت معدن سونگون، تاکید کرد که این معادن به ایجاد ارزش افزوده بپردازند و اگر این رویکرد دنبال شود، دستاورهای بسیار بزرگی در اشتغال و رونق اقتصادی کشور به وجود می آید.

دهقانی از ظرفیت بسیار بالای صنعت مس در کشور خبرداد و گفت: امروزه سالانه حدود 260 هزارتن مسد کاتد تولیدی می کنیم که با توجه به توانمندی کشور، بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه ایران از نظر ذخایر معدنی دردنیا رتبه هفتم و از نظر تولید مس رتبه 17 را در جهان دارد گفت: مقایسه این اعداد نشان می دهد که هیچ تناسبی بین ذخایر مس و تولید مس کاتد در کشورمان وجود ندارد و می توانیم بسیار گسترده ترعمل کنیم.

برچسب ها: مس ، معدن ، فولاد ، پروژه ، تولید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: