با فروکش کردن کرونا صورت گرفت
کد خبر: ۳۸۲۶۳۰
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
0
یک فعال حوزه کار بخش اعظمی از افزایش میزان اشتغال بخش خدمات در سال جاری را ناشی از بازگشت مجدد مشاغل خدماتی به بازار کار و رونق دوباره آن‌ها دانست و گفت: اشتغال در بخش خدمات در عین اینکه هزینه کمی می‌طلبد، زودبازده است و افراد عمدتا با سرمایه کم می‌توانند در مشاغل خدماتی فعالیت کنند.
بازگشت خدمات به بازار کار
فتح الله بیات در ارزیابی افزایش سطح اشتغال بخش خدمات در بهار امسال اظهار کرد: در زمان کرونا بیشترین آسیب را بخش‌های گردشگری و خدمات متحمل شدند و بعد از آن هم بخش‌های خدماتی مجددا جان گرفته و شروع به فعالیت کردند لذا معتقدم که این افزایش اشتغال به دلیل بازگشت مجدد مشاغل خدماتی است که در دوران کرونا دچار رکود شده بودند.

وی افزود: مراکز گردشگری، اقامتی، تالار‌ها و رستوران‌ها مرتبط با بخش خدمات هستند و با شیوع کرونا به شدت دچار مشکل و ریزش نیروی کار شدند، اما با کمرنگ شدن کرونا فعالیت خود را از سر گرفتند لذا بخشی از افزایش سطح اشتغال خدمات ناشی از راه اندازی مشاغل جدید در این حوزه و بخشی دیگر رونق دوباره کسب و کار‌های خدماتی است.

این فعال حوزه کار از جمله ویژگی‌های مشاغل خدماتی را زودبازده بودن آن‌ها عنوان کرد و گفت: اشتغال در بخش خدمات در عین اینکه هزینه کمی می‌طلبد، زودبازده است و افراد عمدتا با سرمایه کم می‌توانند کسب و کار خدماتی داشته باشند. امروز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و بخش‌های کامپیوتری و سیستم‌هایی که از طریق نرم افزار ارائه خدمات می‌دهند یا به شکل دورکار فعالیت می‌کنند، جزو بخش‌های خدماتی به شمار می‌روند.

بیات با اشاره به پایداری مشاغل در حوزه صنعت، گفت: در زمان کرونا و در بدترین شرایط کارگران با کمترین تعدیل به فعالیت ادامه دادند، ولی در بخش خدمات ریزش چشمگیری داشتیم.

وی تصریح کرد: در بخش صنعت ایجاد شغل گران‌تر است و به همان نسبت حفظ نیروی کار و پایداری شغل هم بیشتر است، اما کسب و کار‌های خدماتی با وجود آنکه با هزینه کم راه اندازی می‌شوند در شرایط سخت اقتصادی قابل اتکا نیستند و ممکن است به سرعت از بین بروند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: