کد خبر: ۳۸۲۷۲۲
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: با توجه به وضعیت تولید خودرو در کشور اکنون با تولید حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه تولید خودرو در رده هفدهم یا هجدهم دنیا قرار داریم که هدف‌گذاری ما تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو است که اگر به چنین رقمی دست، یابیم عملا جزء ۱۰ صنعت برتر خودرو دنیا خواهیم بود.
چند درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند؟
مدیرکل صنایع خودرویی گفت: در زمینه تولید خودرو در دنیا در رده هفدهم قرار داریم، اما در سرانه مالکیت خودرو در رده ۱۰۰ به بعد قرار داریم و نیمی از خانوار‌های کشور خودرو ندارند.

عبداله توکلی لاهیجانی امروز در برنامه «رویداد روایت برنامه تحولی صنعت خودرو» که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین مسائل مورد نظر بحث خودروی اقتصادی است

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به وضعیت تولید خودرو در کشور اکنون با تولید حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه تولید خودرو در رده هفدهم یا هجدهم دنیا قرار داریم که هدف‌گذاری ما تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو است که اگر به چنین رقمی دست، یابیم عملا جزء ۱۰ صنعت برتر خودرو دنیا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه موانعی برای رشد تولید خودرو وجود دارد گفت: مانع اصلی برای رشد تولید خودرو در دنیا کاهش تقاضا در بازار است.

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: بازار ما بازار بزرگی است، اما این بازار بزرگ برای محصولات خاص و ارزان قیمت است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری، گفت: این هدف گذاری، هدف گذاری غیرممکنی نیست، زیرا در سال‌های گذشته این تعداد خودرو در کشور تولید شده است و از سوی دیگر براساس کار تحلیلی انجام شده در وزارت صمت میزان ظرفیت‌خودروسازان را سنجیده‌ایم.

توکلی لاهیجانی بیان داشت: در قوای محرکه ظرفیت تولید برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو وجود دارد و در خط بدنه هم این ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف ۳ میلیون دستگاه در سال وجود دارد.

وی افزود: بنابراین با توجه به ظرفیت‌های تولید می‌توان به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو رسید.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: در سال ۹۷ به واسطه تحریم‌ها و برخی کمبود‌ها ظرفیت تولید ما به نصف رسید و از سال ۹۷ تا سال گذشته از تعداد خودرو‌هایی که تولید می‌شد تقریبا به میزان نیمی از آن‌ها قابلیت عرضه به بازار نداشت، یعنی اگر ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو سالانه در کشور تولید می‌شود امکان عرضه حدود ۴۰۰ هزار از آن تعداد به بازار وجود نداشت و به عبارتی خودرو‌ها به شکل ناقص تولید می‌شود و این مساله باعث شد که شکاف عرضه و تقاضا در بازار زیاد شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت بیان داشت: در طرح تحول صنعت خودرو، بحث خورو‌های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است که در خودرو‌های اقتصادی مصرف سوخت در کمترین میزان قرار دارد.

وی افزود: با اینکه با توجه به میزان تولید در رده هفدهمین تولید کننده خودرو قرار داریم، اما در سرانه مالکیت خودرو در رده‌های بعد از صد قرار می‌گیریم و به عبارتی ظرفیت سرانه مالکیت خودرو در کشور اصلا مناسب نیست و در این بازار همچنان جا دارد که خودرو تولید و فروخته شود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: توزیع ناعادلانه‌ای در سرانه مالکیت خودرو وجود دارد و تقریبا بیش از ۵۰ درصد از خانوار‌های ما فاقد خودرو هستند و بنابراین در بخش خودرو توزیع عادلانه‌ای وجود ندارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: