یک کارشناس بازار سرمایه تبعات توافق هسته‌ای را تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۲۸۴۶
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
0
یک کارشناس بورس گفت: تاثیر برجام بر شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس هستند، بسیار مثبت است و باعث افزایش تعاملات بین المللی و تسهیل بیزینس آن‌ها خواهد شد.
بی توجهی بورس به امضا یا رد برجام
یاسر فلاح در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با این که اگر توافق هسته‌ای برجام اجرایی شود، چه تاثیری بر بورس کشور ما دارد گفت: برجام بر تعاملات بین المللی شرکت‌های بورسی به خصوص آن‌هایی که صادرات محور هستند و کالا‌های خود را صادر می‌کنند، تاثیر بسیار بزرگی خواهد داشت و قطعا از منافع برجام استفاده خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه سود شرکت‌ها در صورتی است که برجام به درستی اجرا شود گفت: در این صورت باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی خواهد شد.

کارشناس بورس با اشاره به اینکه اگر شرکت‌های خارجی از تحریم‌ها و تهدید‌های ایالات متحده نترسند، می‌توانند در ایران سرمایه گذاری کنند گفت: به طور مثال شرکت‌های خودروسازی و نفتی که سال‌های گذشته به ایران می‌آمدند و سرمایه گذاری می‌کردند، باعث توسعه اقتصادی می‌شد و تاثیر مثبتی نیز بر روی شرکت‌های حاضر دربورس می‌گذاشت که در صورت تصویب برجام، بازهم خواهد گذاشت.
 
بیشتر بدانید: اجازه ورود دلالان و مافیای زعفران را به بورس کالا نمی‌دهیم


وی با اعلام اینکه بانک‌ها تاثیر مثبتی از برجام خواهند پذیرفت گفت: قطعا تراکنش‌های بین المللی بانک‌ها پس از امضای برجام افزایش پیدا خواهد کرد یا شرکت‌های فلزی و معدنی مثل مس، سنگ آهن و روی یا شرکت‌های پتروشیمی، منافعشان افزایش پیدا خواهد کرد و سود آوریشان بیشترخواهد شد.

فلاح درارتباط با این که اگر توافق صورت نگیرد، آیا بورس سیر نزولی دیگری به خود خواهد گرفت، اظهار داشت: خیر؛ بورس ایران در دو سال گذشته شاهد خروج پول بوده، به دلیل این که جریان وجوه نقد هوشمند است و سعی می‌کند به سمت بازار‌هایی سوق پیدا کند که منافعش تامین شده و سودآوری بیشتری را پیش بینی کرده و انتظار دارد. این نقدینگی در بازار‌های متعددی مثل خودرو مسکن، دلار، طلا و ... رفته و هر بار این نقدینگی به سوی هر کدام ازاین بازار‌ها رفته است که شاهد تلاطم در آن بازار بوده‌ایم. پس با توجه به خروج نقدینگی از بازار بورس در طی دو سال گذشته درصورتی که توافقی نیز صورت نگیرد، بورس کشور به دلیل این که به اندازه کافی افت کرده، هیچ ریزشی به خود نخواهد دید.

وی در مورد این که گره زدن بیش از اندازه اقتصاد به سیاست در ایران درست است خاطرنشان کرد: اقتصاد به طور طبیعی از مباحث سیاسی، دیپلماتیک و ژئوپلوتیک تاثیر می‌پذیرد. اقتصاد ما شاید به غلط به دلار گره خورده و این به خودی خود اقتصاد را سیاسی کرده است.

این کارشناس بورس با یادآوری اینکه واردات کشور ما همیشه از صادرات بیشتر بوده گفت: صادرات نیز عموما نفت، گاز، میعانات گازی و پتروشیمی است که اگر این‌ها را کنار بگذاریم، در حوزه مصنوعات صنعتی صادرات زیادی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما به نوعی به ارز وابسته و گره خورده است گفت: البته تاثیر پذیری نرخ ارز در اقتصاد ما از نوسانات ارز کمی بالاست و فعالان اقتصادی بیش از حد در فعالیت‌های خود از ارز تاثیر می‌پذیرند. اما با توجه به واردات بیش از اندازه کشور در سال‌های اخیر، اگر بتوانیم حجم واردات را کم کنیم و تولید و صادرات را افزایش بدهیم، در آن صورت اثر پذیری ما از نرخ ارز کاهش پیدا کرده و اقتصاد ما سیاسی نخواهد بود.
برچسب ها: بورس ، برجام ، سرمایه ، تحریم ، خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: