April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۲۹۱۷
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
سازمان امور مالیاتی کشور، کد اقتصادی برای هر ایرانی تعریف می‌کند.
ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی
رییس کل سازمان امور مالیتی کشور در خصوص دریافت کد اقتصادی گفت: یکی از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی، ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی است که ایناقدام باعث تحول جدی در حوزه مالیات ستانی می‌شود.

داود منظور در نشستی که با حضور دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان دو مجموعه برگزار شد، تصریح کرد: این اتفاق، جلوی بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرار مالیاتی مانند ثبت شرکت‌های صوری، فاکتور فروشی، سند سازی‌ها و ... را مسدود می‌کند.

وی افزود: در چارچوب رویکرد تحول‌آفرینی، استفاده حداکثری از داده‌ها و سامانه‌ها برای انجام راهبرد‌های نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و ضمن تشکیل کارگروه حکمرانی داده‌ها و استفاده از نظرات اندیشمندان و خبرگان داخل و خارج از سازمان، تلاش شده تا نقشه راه استفاده از داده‌ها برای شناسایی و مقابله بهتر با فرار مالیاتی میسر شود.

منظور مبارزه با فرار مالیاتی را از اولویت‌های اصلی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات در این زمینه، ضعف اطلاعات و به عبارتی کثیف بودن داده‌ها به معنای ناقص بودن، اشتباه یا به‌موقع ارسال نشدن اطلاعات است که در این راستا، به دنبال طراحی وب‌سرویس‌هایی هستیم که بتواند اطلاعات بروز و سالم را از سازمان‌ها و مراکز دارای اطلاعات اقتصادی دریافت کند.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بر اساس ریل‎گذاری جدید، برخی از رویه‌های گذشته تغییر کرده، افزود: برنامه‌های جدیدی در حال تدوین و تبیین است و باید به‌گونه‌ای عمل شود که اولاً زمینه شناسایی فعالان اقتصادی که تاکنون مودی نبوده‌اند، فراهم شود. ثانیاً، کتمان درآمد‌ها برای هیچ فعال اقتصادی میسر نباشد تا گام‌های اساسی در حوزه تحول نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات دقیق اقتصادی و ایجاد پروفایل اقتصادی فعالان بر مبنای هویت اقتصادی به‌منظور شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی و امکان رصد و بررسی و ثبت تعاملات اقتصادی برداشته شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: تحقق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نه‌تن‌ها موجب رشد چشمگیر وصولی مالیات بر ارزش‌افزوده و شفاف‌سازی این امر می‌شود، بلکه گام بزرگی در جهت رفع چالش‌های مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی است.

منظور در ادامه، مالیات را داروی درمان اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: تحولات نظام مالیاتی می‌تواند هدف‌گذاری کلان رهایی از وابستگی به درآمد‌های نفتی را محقق ساخته و با تأمین هزینه‌های دولت، درآمد‌های نفتی صرف عمران بیشتر و آبادانی و تقویت زیرساخت‌های کشور شود.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، ضمن تقدیر از اقدامات بسیار مؤثر سازمان امور مالیاتی در دوره حدود یک سال گذشته، از اعلام آمادگی کامل این مرکز برای کمک به استمرار و گسترش تحولات نظام مالیاتی خبر داد و گفت: کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باروحیه جهادی و عدالت‌خواهی آمادگی کامل برای همکاری کامل جهت تحقق اهداف و برنامه‌های ارزشمند سازمان امور مالیاتی در حوزه‌های تقنینی و حوزه‌های نظارتی دارند.

در پایان این نشست، مقرر شد با تشکیل کارگروه مشترک و تبادل همکاری‌های دوجانبه و امضای تفاهم‌نامه مربوطه، گزارش‌ها و طرح‌های پژوهشی مشترک انجام شود و از طریق مرکز پژوهش‌ها در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع و مراکز ذی‌ربط قرار گیرد.

در سیستم مالی ترکیه هر فرد یک شماره اقتصادی به نام «ورگی نماره» دارد و بر اساس تمام خرید‌ها و واریز و برداشت‌ها مالیات پرداخت می‌کند. این نسخه برای اقتصاد ایران در شرایط فعلی قابلیت اجرا دارد؟ و به طور کلی این دست از اقدامات به نفع مردم خواهد بود.

در این متن توضیح کاملی در رابطه به کد اقتصادی و نحوه دریافت آن می‌پردازیم. همانطور که پیش از این در سایت نخستین ثبت گفتیم اخذ کد اقتصادی یکی از لازمه‌های هر شخصیت حقیقی و حقوقی است که مزایای متعددی دارد.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شناسه‌ای ۱۲ رقمی است که پس از تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط سازمان امور مالیاتی و اقتصادی کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد.

مطابق قانون تجارت تمامی شرکت‌ها تا دو ماه پس از ثبت شرکت موظف به اخذ کد اقتصادی و انجام امور مالیاتی مربوطه می‌باشند.

امروزه فعالیت‌های اقتصادی در جوامع به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. حمایت از افراد فعال در فعالیت‌های اقتصادی و همچنین نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی (تجاری) مستلزم شناسایی افراد فعال در این زمینه است. یکی از مزایای آن اخذ مجوز فعالیت تجاری و پرداخت عوارض دولتی در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت و تلاش ناسالم است.

علاوه بر مراحل ثبت شرکت‌ها و دریافت کارت بازرگانی، اخذ شماره کد اقتصادی نیز الزامی است. از این رو با استفاده از مقررات مربوطه در واحد‌های ذی ربط وزارت امور اقتصادی و دارایی، نگارش و ارائه راهنمای فهرست اقتصادی برای کسانی که نیاز به یافتن اطلاعات مربوطه داشتند، انجام می‌شود.

از مزایای آن می‌توان به امکان شرکت در مناقصات و مزایدات اشاره کرد که بدون گرفتن کد اقتصادی امکان آن وجود ندارد. اخذ گواهی ارزش افزوده و اخذ کارت بازرگانی از مزایای دیگر آن است. من جمله موارد کاربردی در عقد قرارداد ها، داشتن کد اقتصادی می‌باشد. ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی نیز از طریق این کد اقتصادی شناخته می‌شود.

موارد کاربرد کد اقتصادی
• اخذ کارت بازرگانی
• اخذ گواهی ارزش افزوده
• شرکت در مزایدات و مناقصات
• عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتی
• ارائه اظهارنامه‌های عملکرد سالیانه و فصلی ” ارزش افزوده”

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی
• دریافت دفترچه و تکمیل آن‌ها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
• دریافت فرم‌های مربوطه و تکمیل آن‌ها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
• کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
• کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (۲ نسخه)
• کپی اساسنامه شرکت
• کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
• کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
• کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
• کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
• نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
• پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

کد اقتصادی جدید و کد اقتصادی قدیم

در اطلاعیه‌ای سازمان امور مالیاتی و گمرک اعلام کردند: جهت توسعه خدمات الکترونیکی و در جهت اجرای طرح جامع مالیاتی و گمرک، جهت تشویق و توسعه خوداظهاری نسبت به ثبت نام الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی به منظور تسهیل انجام امورات مالیاتی و بهره‌مندی از تسهیلات مالیاتی نسبت به ثبت نام جامع الکترونیکی اقدام شود.

ثبت‌نام جهت دریافت شماه اقتصادی جدید؛ برای کلیه مؤدیان حقوقی اجباری است، زیرا این کد” کد اقتصادی جدید” جایگزین شماره قبلی در نظام قوانین مالیاتی، گمرکی و اقتصادی کشور خواهد شود.

این کد با کد ۱۲ رقمی که در حال حاضر طی تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط اداره امور مالیاتی صادر می‌شود؛ متفاوت است.

جهت دریافت کد اقتصادی جدید؛ حتما بایستی تشکیل پرونده در دارایی انجام شده باشد سپس از طریق ثبت نام سیستمی طی سه مرحله بایستی نسبت به اخذ کد جدید اقدام شود.

تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

هر دو کد، ۱۲ رقمی هستند و هر دو هم از اداره دارایی صادر میشود. در واقع با کد اقتصادی قدیم؛ تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی انجام میشود. کد اقتصادی جدید متناسب و مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است، اما در حال حاضر کدی صادر نشده و فقط ثبت نام انجام شده و کد رهگیری ثبت نام ارایه میشود.

موارد کاربرد کد اقتصادی جدید

پیش نیاز ارایه اظهارنامه مالیاتی، اخذ کارت بازرگانی، اخذ گواهی ارزش افزوده، با توجه به اینکه اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی صرفا به صورت الکترونیکی قابل ارایه است، مودیان جهت مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی نسبت به ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی به کد اقتصادی جدید نیاز دارند؛ در صورت عدم اقدام جهت اخذ کد اقتصادی جدید، اطلاعات اظهارنامه توسط سیستم پذیرش نخواهد شد و همچنین امکان پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی توسط مودیان وجود نخواهد داشت.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده کلیه فعالان اقتصادی که در تجارت خارجی با گمرک جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند (صاحبان کالا، حق‌العمل‌کاران گمرکی و…) لازم است شماره اقتصادی جدید را به همراه کد اقتصادی قدیم دریافت نمایند.

مراحل اخذ کد اقتصادی جدید چگونه است؟

ثبت نام اولیه، اخذ بسته نام کاربری و کلمه عبور، ثبت نام نهایی؛ در تمامی مراحل جهت جلوگیری از بروز مشکل بایستی تمامی اطلاعات صحیح و مطابق با قوانین باشد.

هزینه دریافت کد اقتصادی جدید برای شرکت چقدر است؟

لازم به ذکر است که پروسه دریافت کد اقتصادی و کلیه امور مالیاتی بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور رایگان می‌باشد و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نباید جهت ثبت نام و دریافت کد اقتصادی از شما وجهی دریافت نماید.

اما توجه داشته باشید که روند دریافت کد اقتصادی برای شرکت، مانند تمامی کار‌های اداری در ایران بسیار زمان بر، طاقت فرسا و کمی تخصصی می‌باشد، لذا در صورتی که تمایل دارید روند ثبت نام و پیگیری پرونده کد اقتصادی شما توسط وکلای متخصص و متبحر این مجموعه انجام شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: