روند افزایشی شاخص‌های بورسی آمریکا متوقف شد
کد خبر: ۳۸۲۹۶۷
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
0
روند رو به رشد شاخص‌های بورسی ایالات متحده آمریکا متوقف و بالاخره پس از تقریبا یک ماه مجدد وال‌استریت کاهشی شد. در این شرایط برخی فعالان بازار به کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو و بهبود عملکرد شرکت‌ها دل‌بسته و انتظار دارند که مجدد شاخصی بورسی آمریکا افزایشی شود. اما برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که جریان کاهشی ظرف هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو ادامه‌دار می‌شود.
خداحافظی وال‌استریت با بازده مثبت تابستانی
وال‌استریت ظرف یک هفته اخیر در مسیر افت ارزش قدم برداشت؛ با این وجود همچنان بازده ماهانه شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا مثبت ماند. به این ترتیب در بازه زمانی یک ماهه منتهی به روز جمعه نوزدهم اوت شاخص دواجونز رشدی ۵.۷ درصدی، شاخص نزدک افزایشی ۶.۴ درصدی و شاخص S&P۵۰۰ رشدی ۶.۷۸ درصدی را به ثبت رساندند.

کاهش ارزش S&P۵۰۰ جای نگرانی ندارد
شاخص S&P ۵۰۰ ظرف روز جمعه نوزدهم اوت با کاهش حدود ۱.۲۹ درصدی ارزش روبرو شد و تا ۴ هزار و ۲۲۸ واحد عقب نشست. به این ترتیب رشد هفتگی این شاخص پس از ۴ هفته متوالی متوقف شد.

با این وجود بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که نرخ فعلی ثبت شده برای شاخص‌های بورسی آمریکا، کف قیمتی با دوامی است و در عین حال گمانه‌زنی‌هایی در خصوص کف‌سازی و سپس اوج‌گیری این شاخص بورسی مطرح است. تعداد سهام S&P ۵۰۰ بالاتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه اخیرا خود به ۹۰ درصد رسیده است. داده‌های گروه سرمایه‌گذاری Bespoke نشان می‌دهد که این سیگنال پیش از حرکت‌های بزرگ در S&P ۵۰۰ رخ داده است؛ به نحوی که اینشاخص همواره پس از رسیدن به آستانه ۹۰ درصد، تقریبا رشدی ۱۸.۳ درصدی داشته است.

شاخص S&P۵۰۰ بخش زیادی از کاهش ارزش خود ظرف یک سال اخیر را جبران کرده و در بازه زمانی یک ساله منتهی به روز جمعه نوزدهم اوت تنها کاهشی ۴.۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

تاد سون، استراتژیست فنی در Strategas گفت: احتمال مثبت شدن بازده این شاخص بورسی در هفته‌های پیش‌رو به‌طور جد مطرح است.

بازه‌های صعود طولانی می‌شوند؟
بررسی روند بازار سهام ایالات متحده آمریکا ظرف یک سال اخیر حاکی از آن است که بازه‌های صعودی اغلب کوتاه مدت بوده‌اند. در این شرایطی بسیاری از از فعالان بازار معتقدند هنوز برای اعلام خوش بینی زود است. مقامات فدرال رزرو تمام تلاش خود را انجام داده اند تا تکید کنند که بانک مرکزی مسیر طولانی برای کاهش تورم دارد. تورم ماهانه ایالات متحده آمریکا پس از رکودشکنی ۴۰ سال اخیر خود در ماه ژوئن برای ماه ژوئیه اندکی عقب نشست و این موضوع باعث شد تا فعالان بازار‌ها به کاهش سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو به‌منظور مهار تورم امیدوار شوند؛ با این وجود بسیاری بر این باورند که این خوش‌بینی بیش از حد انتظار بوده و فدرال رزرو برای مهار تورم چاره‌ای جز استمرار سیاست انقباضی ندارد.

روند کاهشی نزدک ادامه‌دار می‌شود
ظرف یک هفته اخیر شاخص نزدک ۲.۳۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و در نهایت به ۱۳ هزار و ۲۴۳ واحد رسید. با این وجود همچنان این شاخص در بیشترین میزان ارزش پس از روز‌های ابتدایی ماه مه امسال قرار دارد. در این شرایط اغلب برآورد‌ها از استمرار جریان کاهشی در این بازار و افت ارزش این شاخص بورسی در پایان سه ماهه سوم امسال و ظرف یک سال آینده حکایت دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: