بیات‌منش تحولات اخیر بازار سرمایه را تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۲۹۹۸
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: علت عدم صعود بازار بورس بیشتر در این روز‌ها وابسته به نوسانات نرخ ارز و کاهشی شدن قیمت دلار بوده که بر اثر امیدواری به توافق هسته‌ای ایجاد شده است.
نوسانات بورس به دلیل نرخ ارز و گاهی شدن قیمت دلار است
با نگاهی گذرا به فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در طی چهار سال گذشته به وضوح اوضاع ناخوشایند این بازار سرمایه به چشم می‌آید. مسئله‌ای که دود ناشی از سوختن پس انداز و چشم امید روز مبادای مردم فقط به چشم همان مردم می‌رود.

بورس ایران در طی چهار سال گذشته همواره سیر نزولی خود را طی کرده و هر از گاهی برای دلخوشی سهامداران خرد، پرشی کوتاه و گذرا به شاخص خود می‌دهد.

حالا، اما سوال مبهمی که ذهن مشوش سهامداران خرد و کلان بورس را به خود مشغول کرده، این است که چه زمانی شاهد سیر صعودی و تداوم آن در تابلوی شاخص‌های بازار سرمایه خواهند بود؟

آیا دیگر باید قید حضور در بورس را بزنند یا به ضرر‌های خود ادامه داد و به کور سوی امیدی دل ببندند؟ آیا اشخاصی که با هزاران امید و با اندک پس‌انداز خود، وارد بازار شده‌اند، می‌توانند در اوضاع سخت اقتصادی و معیشتی که روزانه با تورم رو به روست، اصل یا معادل سرمایه ذخیره خود را در بورس به دست آورند؟

در همین رابطه «مهدی بیات‌منش» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به نوسانات بازار سرمایه و کاهشی شدن صعود شاخص‌ها گفت: علت عدم صعود بازار بورس بیشتر در این روز‌ها وابسته به نوسانات نرخ ارز و کاهشی شدن قیمت دلار بوده که بر اثر امیدواری به توافق هسته‌ای ایجاد شده است.

وی با بیان تاثیر درآمد‌های دلاری بر بورس تصریح کرد: کاهش دلاری ارزش سهام شرکت‌هایی که درآمد‌های دلاری دارند و تبدیل به ریال می‌کنند می‌تواند تبعات کاهش قیمت دلار در درآمد ریالی باشد. از جمله شرکت‌های فولادی و پتروشیمی که تاثیر بسزایی در شاخص دارند. برخی دیگر از شرکت‌ها نیز اصطلاحا شرکت‌های تابع هستند و جو بازار با دیدن شرکت‌های پیشرو تاثیر منفی می‌گیرد و اصطلاحا «بی‌رمق و کم‌جان» می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر تبعیت بازار از سیاست گذاری‌های کلان اظهار داشت: مدیریت کل شاخص در یک بازه یک ساله تابع سیاست گذاری کلان دولت در متغیر‌های کلان اقتصادی همچنین و تابع سیاست دولت به رشد و یا ثبات شاخص است؛ لذا یک سیاست غیر اتفاقی فوق محتاطانه‌ای از طرف دولت وجود دارد که بر شرایط فرعی بازار سایه سنگین‌تری انداخته است.
 
بیشتر بدانید:روندی صعودی در رشد تولید کالا‌های سرمایه‌ای


وی با اشاره به این که توافق هسته‌ای هم اکنون اولویت اقتصادی کشور در بعد کلان است تصریح کرد: فعالان بازار اگر چه ممکن است در کوتاه مدت دچار زیان ناشی از امیدواری به برجام شوند، اما در میان مدت و بلند مدت مطمئنا شرایط بهتری را در شرکت‌هایی که سهام دارند از نظر مالی خواهند دید و در نهایت به نفع اقتصاد کشور و حتی بورس تمام خواهد شد و بعد از آن امیدواری برای صدور مجوز از سوی دولت در اجازه آزادسازی شاخص برای صعود نمایان خواهد شد و احتیاط‌ها کنار خواهند رفت.

بیات با بیان این که توافق هسته‌ای منجر به سیر صعودی شاخص بورس کشور خواهد شد نیز گفت: مدتی بعد از توافق شاهد سیر صعودی خواهیم بود. اما اکنون دوران احتیاط در بازار سرمایه است و اکثر فعالان با این نگاه معامله می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که در توافق هسته‌ای سود غرب به مراتب بیشتر از ایران خواهد بود خاطرنشان کرد: آینده بازار انرژی جهان با مدیریت ایران و چین و روسیه رهبری خواهد شد. بازار انرژی، برق و خودرو‌های برقی هم وابستگی به گاز دارد. آمریکا و اروپا با تعامل بهتر با ایران می‌توانند اروپا را از فاجعه انرژی آینده نجات دهند. پس در صورت توافق بازار سرمایه ثبات نسبی به خود خواهد گرفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: