کد خبر: ۳۸۳۰۰۴
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهریور یا مهر سال جاری آماده می شوند و این طرح بای موفقیت باید عملکرد بومی داشته باشد.
طرح نهضت ملی مسکن بومی باشد/بانک‌ها در ۱۰ سال گذشته سهم بخش مسکن را نپرداختند
مسکن در کشور ما از یک کالای ضروری به یک کالای سرمایه ای درآمده است و تلاطم بازارهای مختلف و همچنین تورم در بخش تولیدات مواد غذایی، انرژی، مصالح ساختمانی و دیگر موارد مشکلات مسکن را دوچندان کرده است بصورتی که بسیاری از مردم در شهرهای بزرگ توان اجاره کردن در مرکز استان ها را نداشتند و به حاشیه شهرها رفته اند. در حال حاضر خرید مسکن برای مردم یک آرزو شده است.
 
۶ راهبرد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) طراحی شده است، اولین راهبرد این است که ساخت و ساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، ارتقا پیدا کند.
 
دومین راهبرد تحریک تقاضا در بافت فرسوده است. زیرا در شرایط فعلی بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که این‌ها مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری را در کشور به همراه دارد.
 
سومین راهبرد ساخت واحد‌های مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم و در استطاعت خانوار‌های این دهک‌هاست که مقرر شده این بخش با حداکثر حمایت دولت ساخته شود که نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن است.

چهارمین راهبرد ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت احداث است. پنچمین راهبرد احداث واحد‌های مسکونی روستایی است. ششمین راهبرد موضوع مسکن اجاره‌ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.

احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای و عرضه آن به بازار

همچنین در خصوص مسکن اجاره‌ای، دولت، زمین و امکانات در اختیار می‌گذارد و واحد‌های مسکونی اجاره‌ای توسط شهرداری‌ها و شرکت‌ها و توسط بخش خصوصی احداث و به بازار عرضه می‌شود. این نوع از ساخت یک نوع ساختار سازی جدید است که این واحد‌ها با حمایت‌های دولتی از جمله زمین، تسهیلات ارزان‌قیمت و خدمات تعریف شده که نرخ آن‌ها کنترل شده است و می‌تواند قیمت تمام شده واحد‌ها و یا اجاره واحد‌ها را کنترل کرد.

آغاز احداث اولین واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن در اردبیل

اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد و طبق قانون و آئین‌نامه واجدان شرایط نهضت ملی مسکن که واجدان باید چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب را در حوزه مسکن، داشته باشند که این ۴ شرط عنوان شده شروط عام است و، اما استثنائات نیز دارد از جمله بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

در این طرح از تمامی تجارب طرح‌های حمایتی قبل که توسط دولت انجام شده در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مجدداً اگر کمبود و ایرادی وجود داشته، تکرار نشود و چنانچه نکات مثبتی دارند در اجرای طرح جدید تقویت شوند.

اجرای نهضت ملی مسکن در بافت‌های شهری و شهر‌ها و شهرک‌ها جدید

اراضی پروژه نهضت ملی مسکن بیشتر در محدوده بافت‌های شهری است مگر آن‌هایی که در شهر‌های جدید و در توسعه‌ها به ناچار مجبور به توسعه شدند. اراضی که در بافت‌های شهری است طبیعتاً مسائل تأسیسات زیربنایی و روبنایی کمتری دارند. آن واحد‌هایی که در بافت جدید احداث خواهند شد در اولین جلسه شورای عالی مسکن این به عنوان اصل مطرح و به دستگاه‌های ذی ربط از جمله وزارت نیرو، و وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و… که تأسیسات و خدمات زیربنایی و روبنایی را مسئولیت دارند، ابلاغ شد تا همزمان با شروع پروژه‌های مسکونی خدمات را آغاز کنند تا زمانیکه جمعیت می‌خواهد ساکن باشد، خدمات وجود داشته باشد.

تأمین زمین برای ۱.۵ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن

در این خصوص، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی امروز در نشست خبری در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تا کنون ۵.۶ میلیون متقاضی در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱.۵ میلیون متقاضی فعال در فرآیند اولیه داریم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط متقاضیان گفت: ۱.۵ میلیون متقاضی فعال به معنای این نیست که ما این تعداد متقاضی تایید شده داریم، بلکه این ۱.۵ میلیون نفر نسبت به پیش‌روی در مراحل اقدام کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر برای ۱.۵ میلیون متقاضی زمین تامین شده است و فرایند ساخت را به پیش می‌بریم.

محمودزاده در تشریح جزییات ساخت مسکن گفت: یکی از محور‌های فعالیت ما تلاش برای فعال‌سازی بخش خصوصی بوده است.

برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن تا واحد ۷۰ درصد تکمیل شده، اما هنوز تسهیلات نگرفته است

محمودزاده در پاسخ به سوال مبنی بر رقم آورده اولیه تصریح کرد: ساخت واحد‌های مسکونی توسط سازندگان و بخش غیردولتی انجام می‌شود، سازنده بر اساس قیمت ۷۰ درصد مصالح و ۳۰ درصد دستمزد ساخته می‌شود.

وی افزود: وقتی رشد قیمت‌ها را داریم، قیمت ساخت مسکن متغیر است، اما آنچه دولت تعهد داده این است که ساخت مسکن را به کمترین قیمت تمام شده به اتمام برساند.

محمودزاده گفت: در دهک‌های اول تا سوم، دولت در حد توان هزینه‌ها را کاهش داده و حداکثر حمایت خود را برای این خانواده‌ها به‌کار می‌بندد.

وی ادامه داد: ما یک پروسه‌ای داریم که از ثبت‌نام به قرارداد مشارکت مدنی به بانک برسیم.

محمودزاده تاکید کرد: ما پروژه‌ای داریم، که واحد ۷۰ درصد تکمیل شده، اما هنوز تسهیلات نگرفته که این ایراد مرتبط با نظام بروکراسی کشور است.

شهریور یا مهر امسال ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل مردم می‌شود

محمودزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اشتباهات دولت روحانی در زمینه ساخت مسکن گفت: اشتباه ما در بخش مسکن تبعیت از سیاست‌های اقتصاد کلان و اقتصاد خرد سایر کشورهاست، ما باید به صورت بومی کار را به پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی در کشور گفتند ساخت مسکن را به بازار بسپاریم، خب این تفکر اشتباه بود. در مسکن مهر ما با یک دولت پولدار مواجه بودیم، اما اقتصاد کنونی ما تطبیقی با این شرایط ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما از سال ۷۰ تا ۹۸ یک روند معمول در بازار اجاره داشتیم و در سال ۹۹ این تعادل به هم خورد و دولت وارد شد تا تعادل بازار را برگرداند.

محمودزاده اذعان کرد: مسئله جابه‌جایی بنده اصلا اهمیتی ندارد و تا زمانی که باشیم کار می‌کنیم و پس از هم اگر بگویند نباشید، نیستیم.

محمودزاده ادامه داد: در شهریور یا مهر سال جاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از نهضت ملی مسکن تحویل مردم می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به شورای عالی مسکن، برای تعیین سهم آورده مردم و تسهیلات ارائه شد و فارغ از عدد تسهیلات باید این نسبت تغییر کند.

۶۷ هزار واحد نوسازی شده جایگزین بافت فرسوده شد

در ادامه این نشست، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهار داشت: بیش از ۶۶ هزار هکتار معادل ۲۳ درصد از سطوح شهری ما ذیل بافت فرسوده در سطوح مختلف قرار دارد.

وی ادامه داد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی مسکونی شهری زیر مجموعه سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

آیینی اذعان کرد: ما در سامانه شرکت، این امکان را قرار دادیم که مردم بتوانند اطلاعات محدوده مورد نظر خود را وارد کرده و از آخرین وضعیت مسکونی خود کسب اطلاع کند.

این مقام مسئول گفت: تاکنون سالانه ۴۰ هزار واحد فرسوده تخریب و واحد‌های نوساز جایگزین شده است.

آیینی در بیان آمار عملکرد نوسازی بافت فرسوده گفت: تا کنون ۲۱۰ هزار واحد مسکونی فرسوده تخریب و ۶۷ هزار واحد نوسازی شده جایگزین بافت قبلی شده است.

بانک‌ها در ۱۰ سال گذشته سهم بخش مسکن را نپرداختند

در ادامه این نشست، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: بانک مسکن مکلف است ۲۱۰ هزار واحد در قالب پرداخت ۳۶ هزار میلیارد تومان را بر اساس قانون جهش تولید تامین مسکن تامین مالی کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مطابق قانون بانک‌ها مکلف هستند ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص بدهند.

وی افزود: بانک‌های ما در ۱۰ سال گذشته سهم بخش مسکن را نپرداختند و سهم این بخش مهم از ۱۸ درصد به ۵.۵ درصد رسیده است.

شایان با اشاره به اینکه ساخت مسکن پیشران اقتصاد است، گفت: بلافاصله پس از پرداخت تسهیلات، ۷۰ درصد این مبلغ به بخش صنایع مرتبط با ساخت مسکن رفته و عملا این بخش نیز به پیش می‌رود.

وی ادامه داد: تسهیلات ساخت مسکن دقیق‌ترین نظارت بر به هدف خوردن تسهیلات را دارد.

شایان گفت: بانک مسکن در یک ساله گذشته ۷۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرده است.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته ۹۲ درصد از تسهیلات بانک مسکن به مقصد تامین مالی مسکن حرکت کرده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: در ۵ ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تسهیلات پرداختی بانک مسکن به این بخش ۲۰۸ درصد رشد کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال این عدد ۳ برابر شود.

شایان ادامه داد: بانک‌های دیگر باید پای کار پرداخت تسهیلات مسکن بیاید.

مسکن مهر تورم‌زا نبود

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به عدم تورم‌زا بودن مسکن مهر گفت: در ۱۰ سال گذشته سهم بخش مسکن از ۱۸ درصد به ۵ درصد رسید، آیا تورم در کشور متوقف شد.

شایان گفت: ما در هر ماه ۵ هزار میلیارد تومان از بازگشت اقساط مسکن مهر ورودی داریم و تنها بانک سود ده در این زمینه هستیم.

در تلاشیم تا اراضی دستگاه‌های دولتی را برای ساخت مسکن به کار ببندیم

در ادامه جلسه، علیرضا فخاری رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین زمین از سایر دستگاه‌ها اظهار داشت: ما بر اساس قانون مکلف هستیم، اراضی دولتی مستعد را برای ساخت نهضت ملی مسکن از سایر دستگاه‌ها اخذ کنیم.

این مقام مسئول گفت: بر اساس تذکر جدی رئیس جمهور ما در تلاشیم تا اراضی دستگاه‌های دولتی را برای ساخت مسکن به کار ببندیم تا در طرح نهضت ملی مسکن به کار ببندیم.

وی یادآور شد: بخش‌های محدودی از جمله صنایع همکاری کردند، اما بخش‌های دانشگاهی ذیل وزارت علوم این اتفاق کمتر رخ داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: