کد خبر: ۳۸۳۰۱۸
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
اردکان شهرستانی در استان یزد است. مردم اردکان به زبان فارسی و با لهجه یزدی سخن می‌گویند. شماری از زرتشتیان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.
اردکان شهری در قلب کویر مرکزی ایران
شهر اردکان در قلب کویر مرکزی ایران، در دشت یزد-اردکان، در ارتفاع ۱۰۳۵ متری از سطح دریا و در مسیر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده است. آب و هوای اردکان در زمستان سرد وکم باران و در تابستان گرم و خشک است.

شهرستان اردکان دارای سه بخش «مرکزی»، «خرانق» و «عَقدا»، سه شهر «اردکان»، «احمد آباد» و «عقدا» و پنج دهستان است.

اردکان از نظر جمعیت و وسعت پس از شهر یزد دومین شهر مهم استان به شمار می‌رود. معادنی نظیر اورانیوم، باریم، آهن، نمک و غیره، کارخانجات متعدد کاشی سازی، کارخانجات عظیم شیشه، نیروگاه سیکل ترکیبی چادُرمِلو، کارخانه‌های گُندُله‌سازی، منطقه ویژه اقتصادی فولاد و ... در این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. کشاورزی در اردکان به دلیل کمبود آب رونق چندانی ندارد.

مهم‌ترین محصول صادراتی اردکان پسته و مهم‌ترین سوغات آن ارده و حلوا اَرده است. همچنین صنایع دستی مانند نساجی، قالی بافی، آهنگری در این شهر رونق دارد. دامداری نیز به صورت پراکنده در این منطقه وجود دارد. از نقاط گردشگری اردکان می‌توان به ابنیه و بافت تاریخی شهر، زیارتگاه‌های زرتشتی، موزه ها، وجود قنات‌های متعدد، پوشش طبیعی و کویری منطقه اشاره کرد.

مردم اردکان به زبان فارسی و با لهجه یزدی سخن می‌گویند. بیشتر مردم شهر مسلمان و شیعه مذهب هستند. شماری از زرتشتیان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: